שתף קטע נבחר

נפוטיזם, אפליה ורומנים בצמרת: חשד לשחיתות באונר"א

דו"ח של האו"ם מעלה חשד להתנהלות בעייתית בצמרת סוכנות הסעד של הפלסטינים. לפי הדו"ח, המזכ"ל קידם עובדת שניהל עימה רומן לתפקיד יועצת בכירה, ולמרות הקיצוץ המסיבי בתקציבי הסוכנות - טס עמה ברחבי העולם

 


אונר
אונר"א ברצועת עזה(צילום: AFP)

ברקע הקיצוץ הדרמטי בתקציבי סוכנות הסעד והתעסוקה לפלסטינים של האו"ם (אונר"א), מסמכים פנימיים שנחשפו היום (שני) בסוכנות הידיעות הצרפתית  AFP מעלים חשד לשחיתות וניצול סמכויות בקרב בכירי הארגון.

 

חוקרי האו"ם בוחנים עכשיו את המסמכים של מחלקת האתיקה של הסוכנות, ובאונר"א ציינו כי הארגון משתף פעולה באופן מלא עם החקירה - וכי אין באפשרותו להוסיף דבר מעבר לכך.

 

לפי AFP, הדו"ח כלל האשמות קשות כלפי מזכ"ל הסוכנות, פייר קרנבול, ובכירים נוספים, בגין התנהגות מינית לא-נאותה, שוחד, נפוטיזם ואפליה. כמו כן, הדו"ח העלה כי כמה מנהיגים זרים פעלו בניגוד לנהלי האו"ם.

 

בדו"ח נכתב כי אחת היועצות הבכירות של קרנבול קודמה לתפקיד זמן קצר לאחר שהתקבלה לסוכנות בזכות מערכת יחסים רומנטית שניהלה עימו. לפי הדו"ח, תפקידה הבכיר אפשר לה להצטרף אליו בטיסותיו במחלקת עסקים ליעדים ברחבי העולם.

 

פייר קרנבול מזכ
המזכ"ל פייר קרנבול(צילום: EPA)
 

החוקרים ציינו כי למרות הקיצוץ האמריקני בתקציבי הארגון, קרנבול הקים מחלקה לגיוס תרומות שפעלה מחוץ לצינורות המקובלים, אך אנשיה הצליחו לגייס "סכומים צנועים", לפי AFP. עם זאת, בזמן המשבר התקציבי המשיך קרנבול לטיל ברחבי העולם עם בת זוגו, היועצת.

 

בנוסף, סגניתו של קרנבול הואשמה בניצול המנגנון של הסוכנות עבור משרה משתלמת במיוחד לבעלה, בזמן שהארגון נאבק בקיצוץ התקציבים בשנה שעברה. "סגנון העבודה של הבכירה כלל התנכלויות והדחה של כל מי שלא מצא חן בעיניה", כתבו החוקרים.

 

באונר"א ציינו כי אחד הבכירים שהוזכר בדו"ח עזב את הסוכנות בשל "התנהגות לא ראויה" שעלתה במסגרת החקירה, וכי הסגנית התפטרה בשבוע שעבר מסיבות אישיות. בכיר אחר, שתואר בדו"ח כ"ביריון" ו"גנגסטר", פוטר לפי הסוכנות בשל "התנהגות בלתי ראויה".

 

עובדת בכירה לשעבר בארגון פוטרה בתחילת החודש וטענה כי הדבר נעשה כנקמה על חשיפת שחיתויות. באונר"א טענו כי פיטוריה קשורים לחקירה פנימית אחרת, אך בחקירת האו"ם עלה כי העובדת ניסתה כמה פעמים להצביע על התנהלות בעייתית בארגון, וכי למרות שנפגשה עם קרנבול עצמו, דבר לא השתנה.

 

"רוב הזמן הרגשתי שאני עובדת בשביל חברה פרטית, ולא במסגרת האו"ם, שלו חוקים ונהלים נוקשים", אמרה העובדת לשעבר.

 

דו"ח החקירה נשלח למזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש כבר בדצמבר האחרון, ולפי גורמים המעורים בפרטים והחוקרים ביקרו מאז כמה פעמים במשרדי הסוכנות בירושלים וברבת עמון.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים