שתף קטע נבחר

היהודים שהתפללו בקבר אהרן: "הירדנים השפילו אותנו"

ירדן אסרה אתמול על כניסת מבקרים לקבר אהרן הכהן, אחרי תיעוד של ישראלים שהתפללו בו – אך אלו טוענים שפעלו לפי הכללים, ושזכו ליחס מחפיר מצד הפקידים במדינה. "אם הייתה השפלה כזאת מצידנו לערבי שרוצה להיכנס לירושלים – הייתה מלחמת עולם"

 

 

רוני איילון, מארגן טיולים בירדן שהוביל אתמול (ה') את קבוצת המבקרים לקבר אהרן הכהן שבפטרה - שבעקבות תיעוד שלהם מתפללים לכאורה בקבר הרשויות במדינה הורו על סגירתו - טוען ליחס משפיל ביותר מצדן. לדבריו, הקבוצה לא פעלה באופן מתריס או כזה שהצדיק את הפעולה הירדנית החריגה.

 

בשיחה עם ynet אמר איילון כי הכניסה של הקבוצה שאותה הוביל תואמה עם הרשויות. הוא סיפר כי היחס המזלזל החל למעשה כבר במעבר הגבול עם ירדן. "נכנסו בתיאום עם הצבא והמשטרה. בכל שנה הולך עם כל קבוצה מדריך ירדני ושוטר ירדני. הכול מסודר ומאורגן. השנה זה היה מוגזם", אמר.

יהודים רוקדים בקבר אהרון בירדן (צילום: ארגון אשירה שמיים)
(צילום: ארגון אשירה שמיים)

שוטר ירדני מעיר למתפלל יהודי בקבר אהרון בירדן (צילום: ארגון אשירה שמיים)
שוטר ירדני מעיר למתפלל יהודי בקבר אהרן(צילום: ארגון אשירה שמיים)

"עמדנו במעבר הגבול. אתה שם את הציציות בפנים ואת הכובע על הראש. אנחנו לא באים לעשות בלאגן או להתעמת. הם פשוט הפשיטו את האנשים כולם. לבנות הורידו כיסויי ראש. לכל הבנים הורידו את הכיפות. הורידו לכולם את החולצות כדי לראות אם יש להם ציציות מתחת לבגדים, והורידו להם אותן. כל מי שמצאו אצלו סממן דתי החרימו לו אותו", הוסיף.

 

לטענתו, "אם הייתה השפלה כזאת מצידנו לערבי שרוצה להיכנס לירושלים והיו מעיזים להגיד לו להוריד את החולצה ומחרימים לו קוראן – הייתה מלחמת עולם. כל הערבים היו עומדים על הרגליים. אבל לנו מותר לעשות את מה שרוצים".

 

איילון, מארגון "אשירה שמיים" שמוציא כל שנה קבוצות לקבר אהרון הכהן, ציין כי כשהגיעו לג'בל הרון, שבו ממוקם ציון הקבר, הם שרו כדי לחגוג בר מצווה לאחד הילדים בקבוצה - מה שגרם לשוטרים במקום לחשוב שהם מתפללים ולסגור להם את הכניסה לקבר, על אף שכמה הספיקו להיכנס. "אף אחד לא בא לעשות בלאגן. היה ילד אחד שהיה לו בר מצווה ובקבר אהרון הכהן עשינו לו קצת שמח. איך שהשוטר ראה שאנו שרים הוא השתיק אותנו ואמר שאסור לנו לשיר".

קבוצת מטיילים יהודים בקבר אהרון, ירדן (צילום: ארגון אשירה שמיים)
המטיילים הישראלים בירדן(צילום: ארגון אשירה שמיים)

קבר אהרן הכהן שבירדן ()
התיעוד שפורסם של יהודים מתפללים כביכול בקבר

שר הדתות הירדני, עבד א-נאסר אבו בסל, הורה אתמול לסגור את האתר שנמצא באזור פטרה למבקרים. זאת, לאחר תיעוד שפורסם ברשתות החברתיות ובו נראים לכאורה חברים בקבוצה מתפללים במקום, בערב הילולת אהרן הכהן המתקיימת היום (ראש חודש אב). "אני לא יודע מי קרה שם בספר תורה", אמר על כך איילון. "הקבוצות שלנו פעלו לפי הספר. ניסינו לפעול בצנעה ובלי התרסה, אבל ההתנהגות הייתה נוראית".

 

גם לפני ההגעה לקבר, ציין איילון, הפקידים הירדנים אסרו עליהם להתפלל. "עשינו לפני כן טיול לוואדי רם במדבר", אמר. "רצינו להתפלל מנחה ורצינו לעשות התבודדות. נכנסנו לנקיק במדבר, בשקט. לא באופן מתריס. השוטר הגיע אחרינו ועמד על זה שלא נתפלל".

 

הוא הוסיף: "הבנו שיש בלאגן ואז אמרנו שנתפלל בחדר במלון לפני שנצא כדי לא לעורר התנגדות. עמדנו להתפלל בחדר שלנו. הגיעו שוטרים שהסתובבו במלון, ודפקו חדר חדר כדי לבדוק שלא מתפללים במלון. בחדר הפרטי שלנו בתוך המלון.

 

"בדקו אם יש לי פאה - ומשכו בשיער"

עו"ד נורית איילון הירש, אשתו של מארגן הטיולים, טענה כי במסגרת הביקור שתואם מראש, חלק מחברי הקבוצה נאלצו לעלות להר שבו ממוקם הקבר ברגל. לדבריה, סוכם שיינתנו להם ג'יפים עבור המסע, אך כחלק מ"תרגיל עסקי" הוחלט למנוע זאת מהם - והציעו להם להשתמש במקום זאת בחמורים.  "אילצו נשים, ילדים וזקנים להתנהל בחום של כמעט 45 מעלות. ניגשתי לשוטרים והסברתי שיש אנשים שלא רוצים לעלות על חמורים כי פחדו. נאלצנו ללכת 5 שעות עד שהגענו לקבר בטיפוס. לא היה מספיק מים. היה כאן עניין עסקי על חשבוננו. לענות ולהעניש אותנו".

 

  

אחת המבקרות הוסיפה כי כדי לא לקומם את הירדנים במעבר הגבול ולעבור אותו בקלות, "לא הגענו בלבוש דתי ולא עם סממנים דתיים". לטענתה, "בבידוק משכו לי את הכובע קסקט לבדוק אם יש לי פאה והוא משך לי בשיער כדי לוודא את זה. עד שלא הערתי לו הוא לא הפסיק והיו גם המפקדים לידו.

 

"ההתנהגות שלהם הייתה מחפירה", הוסיפה, וטענה כי "המשטרה החשאית שלהם כל הזמן הייתה בתמונה וצמוד אלינו. אם היה אסור כפי שהם טוענים עכשיו - הנסיעה כלל לא הייתה יוצאת לפועל והיו מונעים זאת מאיתנו. נסענו כקבוצה מאורגנת יחד עם ההדרכה של נורית והרב רוני איילון מאשירה. לא היה פגם בהתנהלות שלהם. כל הפרסומים שלהם וסגירת המתחם הם הפגנת כוח. אבל בסך הכול הגענו, זכינו להתרגש מהמעמד של להיות במקום כה עוצמתי וחשוב לעם שלנו".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים