שתף קטע נבחר

"אנחנו במצור": חג בצל משבר כלכלי ברשות הפלסטינית

סירוב אבו מאזן לקבל את כספי המיסים שישראל גובה פוגע במצב הכלכלי של תושבי הרשות, אך חלקם מסרבים לראות בו אשם. המחירים יורדים, ועדיין לא ממהרים לקנות. "המצב הכלכלי קשה. יש עלינו מצור מכל כיוון", אומר סוחר כבשים בחברון

 

 

הכניסה לקצבייה של ת'אאר שראנה באחד הרחובות הראשיים ברמאללה מצוחצחת ובחלון הראווה שלה תלוי בשר משלושה כבשים. "זה כבש בלאדי", הוא אומר בגאווה. ברשות הפלסטינית בשר הכבש המקומי נחשב לאיכותי הרבה יותר מאשר זה המיובא מחו"ל, בדרך כלל הוא גם יקר יותר.

 

כסף הוא שם המשחק בכל שנה לפני חג הקורבן (עיד אל-אדחא), אלא שהשנה הוא שיחק תפקיד קריטי יותר נוכח ההאטה הכלכלית שחווה הרשות הפלסטינית. כבר שישה חודשים מסרב אבו מאזן לקבל את כספי המיסים שגובה עבורו ישראל בשל הקיזוז שמבצעת ישראל בגין תשלום למשפחות מחבלים, והסכום שהצטבר בקופת האוצר בירושלים עומד כבר על שלושה מיליארד שקלים. במשך כל הזמן הזה מקבלים עשרות אלפי פקידי הרשות הפלסטינית רק מחצית משכרם. כוח הקנייה שלהם יורד משמעותית ומשפיע על כל שאר המשק.

חג הקורבן ברמאללה (צילום: גיל יוחנן)
שוק הכבשים בחברון(צילום: גיל יוחנן)

"בכל שנה אנחנו יודעים כבר מה יקרה אצלנו 10 ימים לפני החג כי אנשים מבצעים הזמנות מראש", מספר שראנה. "השנה הסיפור שונה. יש הזמנות, אבל לא באותן הכמויות שיש בכל שנה. הרבה פחות". ביקרנו אצלו יומיים לפני תחילת החג ובקצבייה אין הרבה קונים, אבל הוא שמר על אופטימיות זהירה והביע תקווה שהגל המשמעותי של הקונים יגיע ברגע האחרון.

 

ההנהגה הפלסטינית עשתה בימים האחרונים הכל כדי להזכיר לציבור שהחג הפעם לא יהיה שמח במיוחד בעקבות תחושת הבידוד המדיני, ונראה כי המסר חלחל למטה.

חג הקורבן ברמאללה (צילום: גיל יוחנן)
(צילום: גיל יוחנן)

חג הקורבן ברמאללה (צילום: גיל יוחנן)
"כל זמן שהמצב הפוליטי קשה – כך גם המצב הכלכלי קשה"(צילום: גיל יוחנן)

"כל זמן שהמצב הפוליטי קשה – כך גם המצב הכלכלי קשה", אומר עבד מלאח, בעל פיצוציה ניידת שמשמשת גם כבית קפה מהיר לכל הפועלים היוצאים לעבוד בישראל מקלנדיה. "לא קנינו בגדים ולא קנינו כלום. רוב האנשים ככה. למשל בשוק הצאן אין שחיטה של כבשים. אף אחד לא קונה כלום וגם כשמורידים מחירים - אין קונים. למשל בשווקים בחברון ובשכם מישהו מציע מחירים נמוכים לבשר, מחירי מבצע, של 'רק תבואו ותקנו' ועדיין – אף אחד לא קונה".

 

ואכן בשוק הכבשים המיוחד שנפתח לחג בחברון יש תנועה, אבל בהיקף מוגבל. אנשים מגיעים ובוחנים, חלקם מגיעים עם הילדים שבטוחים שמדובר בכלל בפינת ליטוף. "המצב הכלכלי קשה. יש עלינו מצור מכל כיוון", אומר אברהים אבו סביח, אחד מסוחרי הכבשים. "אם מישהו לא יכול לספק לילדים שלו לחם – איך הוא יביא להם בשר לחג?". עם זאת, מיד אחר כך הוא מבהיר שהתלונות שלו אינן מכוונות להנהגה הפלסטינית. "אנחנו מצדיעים לנשיא ולממשלה שלנו שתומכת בחקלאי, בסוחר ובאזרח".

חג הקורבן ברמאללה (צילום: גיל יוחנן)
כבשים בשוק בחברון(צילום: גיל יוחנן)

חג הקורבן ברמאללה (צילום: גיל יוחנן)
(צילום: גיל יוחנן)

מחירי הכבשים עומדים על 75-65 שקלים לקילו בהתאם לאיכות הבשר, ויכולים להגיע לאלפיים שקלים עבור כבש חי שלם. רק משפחות גדולות קונות את הכבש השלם בהתאם למסורת, כשהעול הכספי מתחלק בין כולם.

 

למרות ההאטה הכלכלית, רמאללה רוחשת. הרחובות הראשיים שוקקים, מסעדות חדשות נפתחות, כמות רכבי היוקרה על הכבישים מרשימה ומבטאת חוסר הלימה בין האווירה של מעמד הביניים לבין השכבה הדקה, העשירה יותר של רמאללה. ולמרות כל זאת, כל פלסטיני שחי בגדה המערבית מודה על גורלו ועל כך שהוא נמצא במקום הנכון ולא ברצועת עזה הקורסת – שם התושבים יכולים רק לחלום שיגיעו למצב הכלכלי הנוכחי והלא מזהיר של אחיהם ברמאללה ובג'נין.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גיל יוחנן
כבשים בשוק בחברון
צילום: גיל יוחנן
מומלצים