שתף קטע נבחר

מחברות קונגרס רדיקליות לקדושות מעונות

האיסור על כניסתן של רשידה טליב ואילהאן עומאר לא רק העניק להן יחצ, אלא טיפח את המסר השקרי שלהן: ישראל אינה דמוקרטיה. כך ירינו לעצמנו ברגל

 

רשידה טליב ביבי נתניהו ואילהאן עומאר (צילום: AFP , אוהד צויגנברג)
טליב, נתניהו ועומאר. מודות לו על היחצ(צילום: AFP , אוהד צויגנברג)

אבהיר את עצמי כבר בהתחלה: אין בי טיפת חיבה לחברות הקונגרס הדמוקרטיות, הרדיקליות בדעותיהן, אילהאן עומאר ורשידה טליב. אני מזדעזעת מהדעות שלהן ונחרדת בכל פעם מחדש מהיכולת שלהן לעשות מניפולציות זולות על התקשורת, המגובות בפנים יפות המוסתרות בצניעות – לפחות במקרה של עומאר - מתחת לחיג'אב אופנתי. אני חושבת שהן מהוות סכנה לדמוקרטיה כשהן מציגות דעות חד-צדדיות, נטולות קונטקסט היסטורי או ידע מאוזן על המזרח התיכון.

 

 

ולמרות כל זאת, ההחלטה לא לאשר להן כניסה לביקור בישראל היא טעות איומה שתמשיך לפלג את ארה"ב ותבסס את הפיכתה של ישראל לבעיה פנים-אמריקנית. עד השנים האחרונות הייתה ישראל סוגייה על-מפלגתית בארה"ב. מימין וגם משמאל הבינו שאנחנו וילה בג'ונגל, שאנחנו נלחמים על מקומנו ועל קיומנו, ובעיקר - שהערכים שעליהם הוקמה מדינת ישראל חופפים ברובם לערכים עליהם הוקמה ארה"ב. מכאן התחילה הברית בין שתי המדינות ומכאן כוחה. הכרזת העצמאות של מדינת ישראל משתקפת מהכרזת העצמאות האמריקנית: שתי המדינות הוקמו כדמוקרטיות ליברליות המבטיחות שוויון זכויות ללא הבדל דת, מצפון, לשון, חינוך ותרבות.

 

עכשיו דמיינו לעצמכם שדונלד טראמפ היה מסרב את כניסתה של ח"כ מרב מיכאלי לניו יורק כי ביקרה את התנהלות ארה"ב בנושא זה או אחר. תארו לעצמכם שברק אובמה לא היה מרשה לבנימין נתניהו להגיע כי דעותיו הפוליטיות לא מצאו חן בעיניו.

 

וכמובן שהציוץ של טראמפ החריף את הנזק. הקריאה לישראל לא להכניס את חברות הקונגרס ולטעון שזה יראה שישראל "חלשה" – בין אם נעשתה בתיאום עם נתניהו ובין אם לאו - היא התערבות בוטה בפוליטיקה הפנימית שלנו והטרלה ממדרגה ראשונה. זה מעשה ששם את ראש הממשלה במקום מאוד בעייתי.

נועה תשבי (מאיר שביט)
נועה תשבי(מאיר שביט)

מבחינת טראמפ, השימוש בישראל ככלי ניגוח של הדמוקרטים הוא צעד לגיטימי לחלוטין. מבחינת ישראל, המקבלת מאות מיליוני דולרים בשנה מהקונגרס הנשלט בידי הדמוקרטים, זה רע מאוד.

עד כמה שאני לא סובלת את שתי הנשים הללו, הן נבחרו לקונגרס בצורה דמוקרטית. הן גם צעירות יחסית ומבינות היטב את התקשורת והמדיה החברתית, ומתנה יותר טובה מזו הן לא יכלו לבקש. כמות יחסי הציבור שהן מקבלות ברגעים אלה ממש היא חסרת פרופורציה; גדולה הרבה יותר ממה שהיו מקבלות אם הביקור היה מתקיים.

 

שתיהן מוצגות עכשיו בכל אמצעי התקשורת האמריקניים כקדושות מעונות, והן מקבלות תמיכה ברשתות החברתיות משלל סלבריטאים. בעצם האיסור על הכנסתן לישראל הוכיחו טליב ועומאר לעולם את מה שהן מנסות להחדיר לדעת הקהל: שישראל היא לא מדינה דמוקרטית המאפשרת דיון חופשי ואומץ לקבל ביקורת פנימית וחיצונית, אלא מדינת אפרטהייד שהחרם עליה מוצדק.

 

בעצם האיסור, עשינו להן את העבודה. אני מצרה על ההחלטה האיומה הזאת ומקווה שהממשלה תשנה את דעתה בהקדם.

 

  • נועה תשבי היא מפיקה, שחקנית ופעילת הסברה

 

מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים