שתף קטע נבחר

יו"ר הסתדרות המורים: "אם נתניהו לא יתערב - שנת הלימודים לא תיפתח"

יפה בן דויד קראה בריאיון לאולפן ynet לראש הממשלה להתגייס לפיתרון המשבר במערכת החינוך: "אין התקדמות במגעים, נציגי האוצר זורקים מספרים". על טיולי תלמידים מעבר לקו הירוק: "לא רואה בשלילה". על ההפרדה בבתי הספר: "כל הורה יכול לבחור במסגרת שמתאימה לו"

 

 

10 ימים לפתיחת שנת הלימודים: יו"ר הסתדרות המורים, יפה בן דויד, קראה היום (ה') בריאיון לאולפן ynet לראש הממשלה להתגייס למציאת פיתרון למשבר: "אם נתניהו לא יתערב - שנת הלימודים לא תיפתח. הפעם לראשונה נוציא לרחובות גם את עובדי ההוראה". שלשום נפגשה בן דויד עם שר האוצר משה כחלון, פגישה שאותה כינתה בסיומה "טובה". מנגד, אתמול הודיעה ההסתדרות בתום פגישה נוספת עם נציגי האוצר כי "אין התקדמות במגעים".

 

מזכ
קוראת לנתניהו להתערב במשבר. יפה בן דויד (צילום: אלי סגל)

 

סכסוכי העבודה הפעילים בשלב זה על ידי הסתדרות המורים נוגעים לחישוב הפנסיה של עובדי ההוראה הפורשים, חישוב ימי המחלה של המורים ורפורמת החינוך המיוחד שתצא לדרך באופן חלקי בשנת הלימודים הקרובה.

  

איומי ההשבתה: ידיעות נוספות

ארגון המורים מאיים: "לא נפתח את שנת הלימודים בתיכונים ב-1 בספטמבר"

לקראת השבתה? האוצר משיב אש לאיומי הסתדרות המורים

 

 -מהן הדרישות שלכם?

"הדרישות שלנו הן בנושאי הפנסיה וימי מחלה. בנושא הפנסיה - כיום כשעובד הוראה פורש הוא ניצב בפני נוסחה מורכבת, מסובכת, שאפילו משרד החינוך לא יודע לפרש אותה. אותו עובד הוראה מגיע אלינו, היות שמשרד החינוך שולח אותן אלינו, כשאנחנו האיגוד המקצועי בשעה שהם כמעסיק צריכים לעשות את החישוב, אבל כמו שאמרתי הם לא יודעים לעשות אותו - אז אנחנו עושים את זה ואנחנו לא יודעים שמשלמים להם במאת האחוזים את מה שמגיע להם".

 

בן דויד לפשט את הנוסחה: "הפנסיה תיגזר מהשכר האחרון, ואז כל עובד הוראה במדינת ישראל יידע מהי הפנסיה שמגיעה לו ויידע שהוא מקבל אותה במלואה. בכל מקום עבודה מתוקן, כאשר מסיימים את העבודה קוראים לעובד, מודים לו על עבודתו, ונותנים לו הפנסיה - זה החישוב שלך, זה מה שמגיע לך. אותו עובד יודע לכלכל את מעשיו בפנסיה. רק אצל ציבור עובדי ההוראה זה לא קיים.

 

"אנחנו באים ואומרים שהגיעה העת לעשות את התיקון, לתקן את העיוות שנמשך שנים רבות". נציין שלפני כשבועיים הצהיר משרד האוצר כי הוא מוכן להתפשר עם בקשת ההסתדרות ל"פישוט" חישוב סכומי הפנסיה של עובדי ההוראה.

 

בנושא ימי מחלה, מסבירה בן דויד: "רק אצל עובדי הוראה זה אחרת - כל יום מחלה שעובד הוראה נעדר מנקים לו בממוצע 1.4, משמע שהוא מגיע למצב שמנכים לו יומיים. איפה זה קיים?".

 

- מה המצב כרגע ומהם הפערים בין הצדדים כפי שאת רואה אותם?

"אנחנו אנשי חינוך, אנחנו לא מפוצצים כלום. הייתה פגישה מאוד טובה עם שר האוצר משה כחלון. הוא היה קשוב, ידע את המצוקות והכיר את שתי הסוגיות הללו כי שוחחתי איתו בעבר על הנושאים האלה. הוא אמר שייתן הנחיה לפקידי האוצר לשבת "עד שייצא עשן" לבן כדי להגיע לעמק השווה. ישבנו אתמול יחד עם הכלכלנים שלנו והצוות המקצועי שלי במשך יותר משמונה שעות, אך לצערי אנחנו עדיין נמצאים באותה מחלוקת".

 

-מה אומרים לכם?

"הם אומרים שאלו העלויות, ש"זה עולה מיליארדים", הם זורקים מספרים. אנחנו מבקשים שהם יתנו לנו את הנתונים, שנוכל לעבד אותם ולראות שזה באמת המחיר שנדרש. אמרנו להם - אם הייתם משלמים את הפנסיה במלואה, זה לא היה עולה שקל".

משה כחלון (צילום: ירון ברנר)
"היה קשוב". בן דויד על שר האוצר כחלון(צילום: ירון ברנר)

סיוק בחירות של מפלגת ימינה באלקנה (צילום: EPA)
"לא מתנגדת לטיולים מעבר לקו הירוק". שר החינוך פרץ(צילום: EPA)

מסיבת עיתונאים של ארגון המורים (צילום: מוטי קמחי)
יו"ר ארגון המורים, רן ארז. גם מאיים בשביתה(צילום: מוטי קמחי)

 

-יש טענה שיו"ר ארגון המורים רן ארז מנסה להיות בפרונט של הדבר הזה. למה שלא תחברו למהלך משותף?

"אני לא אבקר איגוד מקצועי שהוא עמית. אנחנו באים להיאבק על ימי מחלה, על הפנסיה, על החינוך המיוחד. כידוע, ארגון המורים חתם הסכם קיבוצי עד 2022. אנחנו עדיין לא חתמנו על הסכם קיבוצי".

 

-להערכתך, תהיה שביתה או לא?

"עד לרגע זה אני יכולה להגיד בצורה חד משמעית שלאור ההתנהלות - אנחנו לא מתקדמים. שנת הלימודים בסכנת פתיחה, אנחנו לא נפתח את שנת הלימודים אם לא יימצא פיתרון. אם ראש הממשלה לא יתערב במשבר הזה, אני לא רואה פיתרון. הוא חייב להתערב. יתרה מזאת, זו פעם ראשונה שאנחנו מתכננים להוציא גם את עובדי ההוראה לרחובות. זו מצוקה קשה, אנחנו חייבים לתת את המענה, ושמדינת ישראל לא רק תגיד שהיא בעד החינוך ומעריכה את עובדי ההוראה כמנהיגים ומובילי חינוך - אנחנו רוצים לראות את זה במעשים".

 

- רפי פרץ התבטא בימים האחרונים על טיולים של תלמידים לשומרון. מה דעתך על כך?  

"אני לא רואה בזה שלילה. נפגשתי עם שר החינוך, הוא אדם מאוד ערכי וישר. נכון, הוא נכנס בתקופה מאוד קצרה, ויש לו הרבה מה ללמוד כי זו מערכת מאוד מורכבת. אי אפשר לשפוט אותו לאחר תקופה כל כך קצרה. אני כאיגוד מקצועי יודעת את מקומי, ומשרד החינוך הוא אחראי על הפדגוגיה ועל כל מה שקשור בכך".

 

-ולגבי הפרדה בין גברים לנשים במערכת החינוך?

"זה בעיקר בבתי הספר הדתיים. כשלימדתי בבית ספר דתי התחילו להפריד את הבנים והבנות מכיתה ד'. גם הילדים שלי למדו במסגרות כאלה, ואני בתור אמא לא רואה שלילה. קיימות דעות לכאן ולכאן, וכיום המערכת מאפשרת לך כהורה לבחור איזו מסגרת אתה רוצה. יש מסגרת שמפרידה ויש מסגרת שלא מפרידה".

 

איומי השבתה גם בתיכונים

יו"ר ארגון המורים העל יסודיים רן ארז הודיע אתמול כי גם בכוונתו להביא להשבתת הלימודים בתיכונים ב-1 בספטמבר. "לא מדובר בכסף, אנחנו לא רוצים לקבל אפילו שקל אחד", אמר במסיבת העיתונאים שכינס.

 

בשבוע האחרון הכריז ארז על מספר סכסוכי עבודה בנושאים שונים, בהם בעניין מורי הקבלן, הסדרת תנאי מנהלי בתי הספר, ועל כך שמורים נדרשים לפעולות שמירה על התלמידים בטיולים השנתיים בלילות. באופן תמוה, החליט ארז להכריז על סכסוך עבודה בעניינים שקשורים לעבודתם השוטפת של המורים.

 

עם זאת, למרות סכסוכי העבודה, ארז מוגבל מאוד ביכולת הממשית שלו להשבית את הלימודים, שכן במרץ 2018 חתם על הארכת הסכם השכר של עובדי החטיבות העליונות עד שיהיה בתוקף עד 2022. במסגרתו, הוא התחייב על "שקט תעשייתי", כשהמשמעות היא שלא יוכל להשבית או לשבש את הלימודים במהלך פרק הזמן הזה. מכאן נובעת ככל הנראה בחירתו להכריז על סכסוכי עבודה בעניינים שאינם קשורים לשכרם של המורים, אלא לכאלו אשר לטענתו, פוגעים בעבודתם היומיומית.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים