שתף קטע נבחר

לאחר חשיפת ynet: תלמוד תורה יחויב לרשום יוצאי אתיופיה

ביהמ"ש הכריע בעתירה שהוגשה בעקבות הפרסום על תלמודי תורה בירושלים שסירבו לרשום תלמידים מהקהילה האתיופית - אבל ההורים מתקשים לברך. אחת האמהות: "חוששת ולא יודעת איך יתייחסו אליו שם"

 

ילדים ממצוא אתיופי בגן (צילום: יריב כץ)
אילוסטרציה(צילום: יריב כץ)

בית המשפט המחוזי בירושלים החליט אתמול (ראשון) לחייב תלמוד תורה בעיר לרשום אליו תלמידים מהקהילה האתיופית - לאחר שסירב לעשות זאת. המקרה נחשף לראשונה ב-ynet. ההחלטה התקבלה לאחר עתירת משרד המשפטים נגד ארבעה תלמודי תורה שסירבו לרשום תלמידים ממשפחות מהקהילה האתיופית, עיריית ירושלים ומשרד החינוך.

 

העתירה עסקה בשלושה ילדים ממשפחות חרדיות ממוצא אתיופי, שניים מהם בגיל גן, שכאמור לא הצליחו להתקבל לתלמודי התורה. בימים אלו נעשה ניסיון בין הצדדים למצוא פתרון גם לילד השלישי. לאחר החלטת בית המשפט סיפרה ל-ynet אחת האמהות על חששותיה, ובמיוחד משום תלמוד התורה ניסה להתחמק במשך זמן רב מרישום בנה. "אני לא יודעת איך יתייחסו אליו", אמרה.

 

 

את המשפחות ייצגו עורכות הדין מרב שיבק ויפעת שרפלר מהסיוע המשפטי במשרד המשפטים, בשיתוף עורכי הדין דן לרגמן ואלרן שפירא בר-אור. הילדים נדחו על ידי ארבעה תלמודי תורה, וזאת על אף שאמהות נוספות סיפרו בחודש ינואר ל-ynet כי גם ילדיהן נדחו באופן גורף על ידי תלמודי התורה, לעיתים ללא כל הסבר.

 

לאחר הפרסום ועד לחודש אפריל, המשפחות לא קיבלו תשובה מתלמודי התורה ולא ידעו לאן ישלחו את ילדיהן בשנת הלימודים תש"פ שתחל ביום ראשון הקרוב. לאחר התערבות משרד המשפטים לטובת המשפחות, התערב גם משרד החינוך בנושא ואף נערך סיור של נציגי משרד החינוך ועיריית ירושלים עם המשפחות בתלמודי התורה. אולם, אי הוודאות נמשכה ובשלב הזה הילדים עוד לא שובצו באף אחד מתלמודי התורה.

 

בחודש שעבר הגיש משרד המשפטים עתירה מינהלית נגד התלמודים, משרד החינוך והעירייה בעניין. לאחר העתירה נערך דיון בהול בוועדת הערר של המחוז החרדי במשרד החינוך בעניין הילדים. במהלך הדיון טענו נציגי חלק מהמוסדות שהמשפחות העותרות הגישו בקשה להירשם בנקודת זמן מאוחרת מידי והמדיניות שלו היא לקבל בשלב זה רק אחים של תלמידים פעילים, ולאור המדיניות הזו לא נשארו מקומות. עוד טענו התלמודים כי הם נוהגים לקבל רק תלמידים בני אברכים.

 

לאחר הדיון הוחלט כי אחד מתלמודי התורה יקבל את הילדים - אולם גם לאחר ההחלטה, המוסד החינוכי לא יצר קשר עם המשפחות. כאמור, החלטת בית המשפט אתמול חייבה אותו לרשום את שני הילדים.

 

אחת האמהות שעמדה במרכז העתירה התקשתה לברך על ההחלטה, ובמיוחד לאור הניסיונות הרבים של תלמוד התורה להימנע מרישום בנה. "אני חוששת ולא יודעת איך יתייחסו אליו", אמרה היום ל-ynet.

חברת הכנסת פנינה תמנו שטה יו
חברת הכנסת פנינה תמנו שטה יו"ר השדולה למניעת אלימות נגד נשים(צילום: דוברות הכנסת)

"לא סיפרתי לילד על התהליך והוא לא יודע על כך שלא רוצים אותו שם. אני לא בטוחה שעשינו משהו משמעותי כי תלמודי התורה האחרים ממשיכים לסרב לרישום ילדים יוצאי אתיופיה, ויתר תלמודי התורה התחמקו מהרישום בסופו של דבר. הרגשתי שהם מנסים לעשות הכל כדי שהילד שלי לא ייקלט שם. עברנו עגמת נפש. אולי רק אם תלמודי התורה ישלמו בכסף, הם אולי ילמדו".

 

"אני מברכת את בית המשפט על החלטתו וכמו כן את הסיוע המשפטי של משרד המשפטים", אומרת ח"כ פנינה תמנו שטה (כחול לבן), שליוותה את המשפחות במאבק. "רק כך ניתן להיאבק ביחד בגזענות ובפגיעה בילדים על לא עוול בכפם. ראוי שכל המערכות יגלו אפס סובלנות במאבק הזה.

 

"לצד זאת אומר שצר לי שתלמודי התורה לא עשו חשבון נפש אמיתי, על התנהגותם כלפי הילדים. הם כנראה שכחו כמה שיעורי תורה ובין היתר שדרך ארץ קדמה לתורה. אני מחזקת את ההורים והילדים לקראת פתיחת שנת הלימודים ומקווה שיהיו מוגנים ומאושרים במסגרות אשר יבחרו".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים