שתף קטע נבחר

שלוש המשימות של נתניהו לטיפול בגוש הימין

ראש הממשלה התפנה הפעם לטפל בבעיות "הגוש" אחרי סגירת הרשימות, אז ההבטחות הופכות פחות מעשיות, וכך סיפק בקלות לפייגלין חבל הצלה מעוד הפסד כואב. וגם: השר מהליכוד שהפתיע עם פופולריות במגזר הרוסי | פרשנות

ראש הממשלה בנימין נתניהו התפנה הפעם לטפל ב"בעיות" של גוש הימין אחרי סגירת הרשימות, ולא לפניהן כמו שעשה בבחירות הקודמות. כך הגדיל נתניהו את מרחב התמרון שלו, והתאפשר לו לתת הרבה יותר. זאת מכיוון שלפני סגירת הרשימות, ההבטחות הן מעשיות - שיריונים, תפקידים. אחרי סגירת הרשימות מגיע שלב התיאוריות, שם תמיד יותר קל.

 

כל העדכונים על בחירות 2019 במקום אחד - מתחם הבחירות של ynet

 

בנימין נתניהו משה פייגלין מסיבת עיתונאים  (צילום: AFP)
נתניהו ופייגלין. חיכה ליד כדי לרדת מהעץ(צילום: AFP)

שלוש מטרות עיקריות הגדיר לעצמו נתניהו במערכת הבחירות הזאת: צמצום למינימום של הקולות האבודים בגוש הימין, הרחבת מעגל ההצבעה במגזר הרוסי לליכוד ושמירת הציבור הימני מסורתי - הציונות הדתית - לצידו, מבלי שינטוש ל"ימינה". השבוע הפעיל נתניהו את כל כובד משקלו לפחות על שתיים מהמטרות: הקול הרוסי ובזבוז קולות ימין.

 

לסעיף השני הקדיש נתניהו השבוע שעות ארוכות בלשכתו. איך מביאים את פייגלין, שעל פי הבדיקות הפנימיות בליכוד לא רק מוסיף קולות לליכוד אלא גם עשוי לפגוע ב"ימינה" ולייצר אפקט לפיו הלחץ על עוצמה יהודית לפרוש יגדל.

 

 

פרשנויות רבות ניתנו להסכם שהושג בין נתניהו ליו"ר זהות, שעושה רושם שרק חיכה לקבל יד לרדת מהעץ. נתניהו נתן הבטחות מפליגות ובאופוזיציה טענו שפייגלין עשה אקזיט על חשבון נתניהו.

 

אך בליכוד סיפקו הסבר פשוט: הסכם לקנאביס רפואי מעל לראש של ליצמן? תפקיד שר לפייגלין על חשבון מישהו מהליכוד? "עכשיו כולם מסכימים להכל", אמרו בליכוד. "אחרי שננצח את הבחירות, זה סיפור אחר".

 

ובמילים אחרות, מה שקרה כאן השבוע הוא כנראה סיפור על שניים שיודעים כל אחד לעצמו שזה לא ייתן וההוא לא יקבל. ביום שאחרי הבחירות פייגלין עשוי למצוא את עצמו מחוץ למערכת הפוליטית, בלי ההבטחות שקיבל אבל עם טובה אחת שעשה לו נתניהו: חסך ממנו תבוסה נוספת שמחירה כואב וקשה לא רק מנטלית אלא בעיקר כלכלית. וזה כשלעצמו רווח יקר.

בנימין נתניהו איילת שקד בן גביר (צילום: יאיר שגיא, אבי מועלם, EPA)
שקד ובן גביר. "שתלמד מנתניהו איך מבטיחים"(צילום: יאיר שגיא, אבי מועלם, EPA)

כעת יתפנה נתניהו לשלב הבא של התכנית: "לטפל" באיתמר בן גביר. אך כאן צפוי לו אתגר קשה בהרבה. "אם איילת שקד מנהיגה, היא צריכה לעשות עם בן גביר מה שנתניהו עשה עם פייגלין", אמר אתמול גורם בכיר במערכת הפוליטית. לשאלה כיצד תבטיח שקד את מה שאין לה השיב: "זאת החכמה. שתלמד מביבי איך מבטיחים".

 

הקשר בין כחלון לקול הרוסי

מלחמת החורמה שהכריז נתניהו על ליברמן כללה בימים האחרונים לא רק קמפיין ממוקד לציבור הרוסי אלא בדיקות על גבול הכפייתיות מהי דעת הקהל בנוגע לליברמן בכל רגע נתון.

 

 

תחילה היה ניסיון למתג אותו כחלק מגוש השמאל אולם בבדיקות שהתקיימו הנתונים לא מעודדים. רוב מוחץ של מצביעי ישראל ביתנו מגדירים את ליברמן כימין חזק ואחוז לא גבוה במיוחד של מצביעי הליכוד מגדירים אותו כשמאלני (אם כי באחוזים, הנתון הזה גבוה מהנתון של מצביעי ליכוד שחושבים שהוא ימני).

  ()
פופולרי בציבור הרוסי. משה כחלון

נתניהו בוחן את הבדיקות ומנסה לעשות את המיטב. הקו המוביל הוא שליברמן ייקח את השלטון ויעביר אותו לגנץ. בשל כך גם ערך כנס ענק בבת ים כשברקע שלו ערימה של הבטחות לקהל היעד. מאחורי הקלעים, מתכוונים בקרוב להפעיל בליכוד נשק נוסף ומפתיע.

 

סקר דעת קהל נוסף שערכו בציבור הרוסי מטעם המפלגה במטרה לאתר את הנבחרים הפופולריים ביותר ברשימת הליכוד מלבד זאב אלקין ויולי אדלשטיין, העלה נתון מפתיע: משה כחלון נחשב לשר הפופולרי ביותר אחריהם.

 

גם בליכוד הופתעו בתחילה מהממצא החריג הזה והסבירו בהומור כי הקשר בין כחלון לקול הרוסי הוא וודאי "אולגה", השם הנפוץ בציבור הרוסי, והמקום בו גדל כחלון. הליכוד הוציא בשבועיים האחרונים קמפיינים בכיכובו של כחלון לציבור הרוסי, ואף צפוי לשלוח אותו בקרוב לסיבוב הופעות בתקשורת הרוסית, כדי לנסות ולכבוש את המגזר שאותו הם כל כך מקווים לגזול מליברמן.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ירון ברנר
מורן אזולאי
צילום: ירון ברנר
מומלצים