שתף קטע נבחר

משרד המשפטים בעקבות ההקלטה: נתניהו ידע שעליו להימנע מטיפול בענייני חבריו

בהבהרה שפרסם המשרד בעקבות הקלטות רה"מ מתוך שיחה על תנאי הרישיון של ערוץ 20 צוין כי נתניהו ראשי לעסוק בתקשורת, אך עליו להימנע מנושאים שמשפיעים על חבריו ולהתייעץ עם היועמ"ש. נתניהו: "הייתי רשאי לפעול בעניין זה, אין קשר לאף חבר"

בנימין נתניהו איוב קרא (צילום: אוהד צויגנברג, רויטרס)
בנימין נתניהו ואיוב קרא(צילום: אוהד צויגנברג, רויטרס)

 

משרד המשפטים פרסם בצהריים (שלישי) הבהרה בעקבות ההקלטות של ראש הממשלה בנימין נתניהו מתוך שיחה על תנאי הרישיון של ערוץ 20 ועל סגירת מועצת הכבלים והלווין - מהלך שיכול היה להשפיע גם על חברת yes ששייכת לבזק, ושהייתה אז בבעלות שאול אלוביץ'.

 

מהמשרד נמסר כי "גם לאחר התפטרותו מתפקידו כשר התקשורת, הובהר כי מתוקף תפקידו כראש הממשלה, רשאי נתניהו לעסוק בעניינים הנוגעים למשרדי הממשלה השונים, לרבות משרד התקשורת, וכי עצם העובדה שהוא אינו מכהן עוד כשר התקשורת אינה שוללת את מעורבותו בתחום התקשורת בכובעו כראש הממשלה.

 

"מובן כי מעורבות זו כפופה לאיסור על פעולה בניגוד עניינים", צוין, "הסדרי ניגוד העניינים שגובשו עבור מר נתניהו כשר תקשורת עדיין עומד בתקפם, שעה שראש הממשלה עוסק בנושאי משרד התקשורת. כמו כן, נוכח רגישות העניין, הובהר לראש הממשלה כי בהמשך לחוות הדעת שכבר נמסרו בנושא, עליו להימנע מלטפל בנושאים המשפיעים על מי שמקיימים עמו קשרי חברות אישית, וכי עליו להתייעץ עם היועץ המשפטי לממשלה במקרים שבהם הטיפול בתחום התקשורת כרוך עם נושאים מעין אלו".

 

בסוף הדברים נכתב כי "מעבר לאמור, אין בדעתנו להתייחס כרגע לתוכנו של הפרסום אמש בנוגע להקלטות השיחות בין רה"מ לבין שר התקשורת דאז, איוב קרא". יש לציין כי במידה והנושא ייבחן במשרד המשפטים - יהיה זה ככל הנראה לאחר הבחירות.

 

נתניהו הוקלט מתערב בשוק התקשורת וצועק על איוב קרא: "השתגעת?"

איוב קרא: "האזינו לי"; יאיר נתניהו: "נשמה, לא אתה הקלטת?"

  

 

 

צעקות בטלפון על שר התקשורת - וניסיון להשפיע על שוק התקשורת

אמש פורסמו בחדשות 13 הקלטות משיחה של ראש הממשלה נתניהו עם שר התקשורת איוב קרא. השיחה נערכה בסוף 2017, יותר משנה לאחר שהוגבל עיסוקו של נתניהו במשרד התקשורת, כך שלא יוכל לעסוק בעניינים הנוגעים לשאול אלוביץ' שהיה בעליה של חברת בזק. במהלך אותה שיחה לחץ נתניהו להעניק לערוץ 20, שהפסיד במכרז להפעלת ערוץ הכנסת, רישיון לשדר חדשות ולפרק את מועצת הכבלים והלוויין שהתנגדה לכך.

 

מועצת הכבלים והלווין היא הגוף הרגולטורי שאחראי על yes ו-HOT, ועד לפני שינוי החקיקה גם על הערוצים הייעודיים ביניהם ערוץ 20, ערוץ המוזיקה, ערוץ 9 ועוד. ערוץ 20 הוקם במטרה להיות ערוץ מורשת יהודית, אך שם רצו לשדר חדשות, וביקשו לכך אישור. התהליך לקח זמן, והכוונה הייתה לזרז את התהליך.

 

בהקלטות נשמע נתניהו מדבר כאמור על סגירת מועצת הכבלים והלווין, ובמצב דברים כזה הייתה יכולה להיות גם השפעה על חברת yes - ששייכת לבזק, שהיתה אז בבעלות שאול אלוביץ'.

 

 

"זורקים אותם מהכנסת, ועכשיו זורקים אותם מהחדשות", אמר נתניהו. "גם את האחוז או שניים שיש לאראל סג"ל הם רוצים. את כבשת הרש הזו הם גם רוצים". ראש הממשלה התעקש בהתייעצויות על שני דברים: ביטול מועצת הכבלים והלוויין, ותיקון החקיקה שתאפשר החזקת ערוצי טלוויזיה בבעלות משקיעים מחו"ל. קרא אמר כי הוא מתכוון לפעול לפי המלצותיו של מנכ"ל המשרד שלמה פילבר. "אבל הוא לא הלך על בעלות", אמר נתניהו. "לא, לא, אני שיניתי את זה", אמר קרא. "אנחנו נראה לך, ראש הממשלה", הוסיף השר ואמר שיעביר זאת לנתניהו ולבכיר הנוסף שנכח בשיחה.

 

מטעמו של ראש הממשלה נמסר בתגובה: "הודעת משרד המשפטים מוכיחה שראש הממשלה צדק בתגובתו והיה רשאי לפעול בעניין ערוץ 20, שאינו קשור לאף אחד בהסדרי ניגוד העניינים שנערכו לו. הניסיון להשתמש בתגובת משרד המשפטים נגד ראש הממשלה הוא המשך של מסע הרדיפה השקוף והנלעג נגד נתניהו.

 

"כל מי שראה את הפרסומים מבין מיד שראש הממשלה לא פעל למען אף חבר, אלא אך ורק למען גיוון הדעות בתקשורת ולמניעת השתקת ערוץ 20 - כבשת הרש של הימין בטלוויזיה".

 

קרא, שהתראיין לכתבה שחשפה את הדברים, אמר אתמול כי פרסום הכתבה הוא "מעשה נבזי וחמור הגורם לפגיעה מכוונת באמנותי ובדרכי". בציוץ בטוויטר הוא הוסיף: "מעצם ההאזנה על קווי הטלפון שלי ושל ראש הממשלה נודף ריח רע ומגמתי לפגוע בי, בראש הממשלה, בליכוד ובשלטון המחנה הלאומי. אם לא יובהר מיד כיצד הודלפו הציטוטים לתקשורת - אפנה למשטרת ישראל כדי לפתוח בחקירה פלילית ולגלות את המדליף".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אלכס גמבורג
רה"מ נתניהו
צילום: אלכס גמבורג
מומלצים