שתף קטע נבחר

שבוע לבחירות: כל האתגרים שעומדים בפני המפלגות

בעוד שבוע בדיוק ייצאו אזרחי המדינה לקלפיות, ולרשימות המתמודדות נותרו כמה אתגרים לצלוח. למי יעזור אחוז הצבעה גבוה ומי יסבול במשא ומתן עם אחוז הצבעה נמוך? את מי מאתגר אחוז ההצבעה במגזר הערבי ומי צריך לשמור טוב על הבייס? וגם: מי מבטיח לעשות מהלך פוליטי גדול ומפתיע?

  ()

אחרי עליית המדרגה בתחילת החודש, מערכת הבחירות לכנסת ה-22 מגיעה לישורת האחרונה. בעוד שבוע בדיוק יתייצבו אזרחי ישראל בקלפיות ויבחרו מי ינהיג את המדינה בתקופה הקרובה. שבוע לבחירות, בדקנו מה האתגרים שניצבים בפני המפלגות המרכזיות של הבחירות הנוכחיות.

 

כל העדכונים על בחירות 2019 במקום אחד – מתחם הבחירות של ynet

 

האתגר המרכזי של הליכוד הוא להביא לאחוז הצבעה כללי גבוה. האדישות של הציבור וחוסר העניין במערכת הבחירות עלולה להוביל לאחוזי הצבעה נמוכים, לחיזוק המפלגות הקטנות ולהחלשת הליכוד. מצב כזה ייצר לנתניהו שורה של בעיות.

בנימין נתניהו (צילום: AFP)
נתניהו. אחוז הצבעה נמוך עלול לחזק את המפלגות הקטנות, להחליש את הליכוד וליצור עבור נתניהו שורה של בעיות(צילום: AFP)

 

 

בליכוד מתמודדים מול הסיכון שכחול לבן תהיה הרשימה הגדולה ותקבל את המנדט לנסות להרכיב ממשלה, או במקרה הפחות רע – משא ומתן קואליציוני קשה, שבו יוצגו לראש הממשלה בנימין נתניהו דרישות בלתי אפשריות.

 

אתגר נוסף שעומד בפני הליכוד הוא לוודא שאחוזי ההצבעה במגזר הערבי אינם גבוהים. כמו בכל מערכת בחירות, נתניהו מייצר ספין תורן כדי להשפיע על אחוזי ההצבעה במגזר, זאת כדי למנוע מצב שבו הערבים יוכלו לעזור לגוש היריב או להצטרף לגוש חוסם.

אחד האתגרים המרכזיים של כחול לבן הוא העלאת אחוז ההצבעה, בעיקר במרכז הארץ ובערים המזוהות עם המפלגה. גורמים במטה הבחירות סיפרו שבמשך השבוע הקרוב יבצע "מטה הטלפונים" של כחול לבן שיחות לעשרות אלפי אנשים שהוגדרו כמתלבטים או כתומכי המפלגה שצריך להמריץ אותם לצאת להצביע. בנוסף, חברי הכנסת של המפלגה יעברו "מדלת לדלת" וינסו לשכנע את הציבור לתמוך בהם.

 

בני גנץ (צילום: אלכס קולומויסקי)
גנץ. האתגרים המרכזיים - העלאת אחוז ההצבעה וחיזוק תפיסת המפלגה הגדולה(צילום: אלכס קולומויסקי)

 

 

אתגר נוסף הוא הבידול משאר המפלגות במחנה המרכז-שמאל. לשם כך יחזרו בכחול לבן על המסר שלפיו "כחול לבן היא האלטרנטיבה היחידה, ולכן כל מי שרוצה להחליף את משטר נתניהו חייב לצאת ולהצביע כחול לבן". הם ידגישו שאי הצבעה משמעותה הצבעה לנתניהו. במקביל, ברחבי הארץ כבר נפרסו שלטים שנושאים את הסיסמה: "רק כחול לבן גדולה תקים ממשלת אחדות חילונית".

 

חוגי הבית, הסיורים והכנסים של חברי הרשימה צפויים להימשך ביתר שאת עד ליום ראשון, אז יתקיים כנס גדול בהובלת יו"ר הרשימה בני גנץ.

האתגר הגדול של רשימת ימינה הוא לשמור על כוחה בסקרים ואף לעלות מעבר לכך. שני איומים מרכזיים מרחפים מעליה בימים שעוד נותרו. האחד הוא המוכר ממערכות הבחירות הקודמות – השאיבה הגדולה של הליכוד, שבדרך כלל מכרסמת את המנדטים של כל המפלגות בגוש. האתגר השני הוא התמודדות עם מפלגת עוצמה יהודית שמסרבת לפרוש מהמרוץ ומאיימת לקחת קולות חשובים מ"ימינה".

 

איילת שקד באולפן (צילום: רז גרוס)
שקד. האיומים המרכזיים - שתייה של הליכוד וההתמודדות של עוצמה יהודית(צילום: רז גרוס)

אם לא יהיה קמפיין אפקטיבי משולב של הליכוד וימינה, הסכנה היא שיתבזבזו קולות ימין, ומבחינת ימינה הדבר מבשר רעות. אם לא יהיו 61 מנדטים לגוש הימין, נתניהו עלול לפנות למפלגות אחרות וינסה בכל דרך להקים ממשלה אחרת, וימינה עשויה למצוא עצמה בחוץ.

האתגר המשמעותי ביותר של הרשימה המשותפת הוא להוציא כמה שיותר בוחרים מהמגזר הערבי להצביע, בהנחה ששיעור הצבעה גבוה בקרב המגזר משרת את הרשימה.

 

בדומה לבחירות האחרונות, גם הבחירות האלה מאופיינות בהסתה של הימין נגד הציבור הערבי ונציגיו, שלטענת הרשימה בא לידי ביטוי ב"ספין המצלמות של נתניהו". להשקפתם, מדובר בשיא חדש בתהום הדה-לגיטימציה, אך יש בו גם פוטנציאל שמניע לפעולה.

איימן עודה (צילום: אבי מועלם)
עודה. האתגר המרכזי הוא עידוד ההצבעה במגזר הערבי(צילום: אבי מועלם)

במקביל, ברשימה המשותפת נערכים במלוא הכוח להתארגנות הלוגיסטית של יום הבחירות עצמו, שכוללת רכזי יישובים, הסעות, פעילים שישכנעו את הציבור לצאת להצביע וכמובן עבודת תקשורת ומדיה חברתית.

 

הקמפיין בעברית מתכוון להסתער על מצביעי השמאל עם מסר ברור – הרשימה המשותפת היא רשימת השמאל היחידה במפה הפוליטית והיחידה שמדברת באופן ברור על סיום הכיבוש. האתגר המשמעותי הוא להביא מנדט של מצביעים מקרב הציבור היהודי, ששותפים לערכי הרשימה.

האתגר הגדול ביותר של ישראל ביתנו הוא לשרוד את הצונאמי הצפוי של היממה האחרונה, כשהליכוד מנהל במודע קמפיין שנועד לפורר את בסיס התומכים של המפלגה.

 

אביגדור ליברמן (צילום: ירון ברנר )
ליברמן. האתגר המרכזי הוא שמירה על הבייס והקהלים החדשים(צילום: ירון ברנר )

לפני הכול, בישראל ביתנו יצטרכו לשמור על בסיס המצביעים היציב, כלומר ציבור העולים ודוברי הרוסית, ושנית – לשמור על הקהלים החדשים שהגיעו למפלגה בחסות הקמפיין נגד מדינת הלכה.

האתגר המרכזי של המחנה הדמוקרטי יהיה לבדל את עצמו משאר המפלגות בגוש המרכז-שמאל ובעיקר מכחול לבן. בעקבות כך, השבוע האחרון יכלול ירי מרובה בתוך הנגמ"ש. "המטרה שלנו בשבוע האחרון היא לנפץ את אסטרטגיית המפלגה הגדולה של כחול לבן ולהזכיר שבבחירות האחרונות גוש השמאל-מרכז היה זה שהתייצב נגד נתניהו ומנע ממנו להרכיב ממשלה. הגוש ניצח ולא המפלגה הגדולה", אמרו ברשימה.

יו
הורוביץ. שמירה על בידול במחנה באמצעות ירי בתוך הנגמ"ש(צילום: טל שחר)

טענה נוספת שתועלה היא שגנץ יקים ממשלת אחדות עם הליכוד. "הטענה של כחול לבן שיצליח להקים קואליציה עם הליכוד ללא נתניהו היא אשליה מוחלטת שתתנפץ לבוחריהם מול העיניים", אמרו במחנה הדמוקרטי. "ברור לחלוטין שלגנץ אין עם מי להקים קואליציה בליכוד, וגם אם יקים זו בטח לא תהיה ממשלה חילונית ליברלית".

 

אם יש מפלגות שפחות חוששות מאחוז הצבעה נמוך אלו הן ש"ס ויהדות התורה, שנהנו מכ-70% בקרב החרדים בבחירות 2015 ו-85% ב-2019. אבל עם האוכל בא התיאבון, ולקראת מועד ב' הן לא שבעות מהנתונים היפים – אלא מצפות ליותר. "ליברמן משקר ואומר שבמאה שערים יש 120% הצבעה", אמרו אתמול ביהדות התורה, "אנחנו 'נסתפק' ב-100%".

ועידת ישראל לרפואה בהשתתפות סגן שר הבריאות יעקב ליצמן (צילום: אלכס קולומויסקי )
ליצמן. האתגרים המרכזיים - עידוד ההצבעה במגזר החרדי ושמירה על שקט בתחום דת ומדינה(צילום: אלכס קולומויסקי )

מה שמטריד יותר את אנשי המפלגה היא "שתהיה כאן מלחמת דת ושהמזימה של איווט להדליק בין האוכלוסיות תצליח". הם אמנם השכילו לנצל את אווירת ההסתה במגזר כדי לנסות לתרגם אותה לקולות, באמצעות מסרים שבעיתונות המסורתית ובקמפיין דיגיטל מבריק, אבל יודעים כי מדובר בחרב פיפיות שעלולה להעיר גם את הציבור החילוני מאדישותו.

 

ליהדות התורה אין ברירה אלא להחריף את קמפיין ה"געוואלד" המזהיר מפני עליית ליברמן ולפיד, ומבטיחים כי הפעם הוא יהיה "מפחיד מאוד". המסר המרכזי הוא שמדובר ב"מצב חירום" שבו "כל קול קובע". כדי להמריץ את המצביעים ייערך כינוס נדיר המשותף לשתי מועצות גדולי התורה - של אגודת ישראל החסידית ושל דגל התורה הליטאית – שיועבר בשידור חי ל-44 מוקדים ברחבי הארץ.

 

בש"ס מודאגים בעיקר מ"שתיית קולות" מצד נתניהו, ממש על קו הסיום של הבחירות. מועד אפריל 2019 הוכיח כי הנאמנות המוחלטת של המפלגה לראש הממשלה לא הועילה לה כאשר האחרון היה במצוקה. אז זה נגמר בביקורת פומבית חריפה מצד דרעי, שטען כי נתניהו נוהג בכפיות טובה, והפעם הוא ינסה להקדים תרופה למכה.

 

יו
דרעי. האתגר המרכזי - לצלוח את "שתיית הקולות" של הליכוד(צילום: אוהד צויגנברג )

"חלק מהמצביעים שלנו עלולים להשתכנע שמה שקובע הוא המפלגה הגדולה ולא גודל הגוש", מוטרדים בש"ס, "אנחנו נצטרך לעבוד קשה כדי לשכנע אותם שאין לזה שום משמעות. זה יהיה קשה, כי בסופו של דבר אנחנו רוצים מאוד את נתניהו, וכשהמצביעים שלנו רואים אותו משדר מצוקה הם נזעקים לעזור לו".

 

המענה המרכזי לכך, מלבד סיורי השטח האינטנסיביים של היו"ר אריה דרעי, הוא כנס ענק שתערוך ש"ס ביום רביעי - "המעמד האדיר של המערכה הגורלית" – בהשתתפות מנהיגה הרוחני ונשיא מועצת חכמי התורה, הרב שלום כהן. לאירוע, שיתקיים בהיכל הספורט "טוטו" בחולון, צפויים להגיע גם אלפי רבנים מרחבי הארץ, שבשבת כבר יחזרו לתלמידיהם ולבני הקהילות שהם מנהיגים ויתריעו בפניהם על הסכנה שבהקמת ממשלה בלי ש"ס - אנטי דתית ואנטי חברתית.


האתגר המרכזי של רשימת העבודה-גשר הוא בידולה משאר מפלגות הגוש, והעברת מצביעים מהימין אל הרשימה, כמו שהבטיח היו"ר עמיר פרץ. בשבוע הקרוב תוגדל החשיפה של אורלי לוי-אבקסיס במסגרת הקמפיין, זאת בעקבות מחקר עומק של הרשימה שהראה שלוי-אבקסיס היא הפוליטיקאית הישראלית הכי אהודה אחרי נתניהו.

 

עמיר פרץ במפגש ראשי מפלגות עם התעשייה הישראלית (צילום: מוטי קמחי)
פרץ. צפוי לשלוף שפן מהכובע כדי לשמור על התמיכה ברשימה(צילום: מוטי קמחי)

בנוסף, בקמפיין מתכננים "מגה אירועים" בשלושה מגזרי יעד בבחירות הקרובות. בחמישי ייערך אירוע גדול שמארגן מטה "ליכודניקים תומכי העבודה", יום קודם ייערך כנס נשים גדול בהשתתפות לוי-אבקסיס, ובסוף השבוע ייערכו שני כנסים גדולים במגזר הערבי ובמגזר הבדואי. לדברי גורם במטה הבחירות, היו"ר צפוי לשלוף שפן מהכובע ימים ספורים לפני הבחירות: "מהלך פוליטי גדול ומפתיע".

 

בתוך כך, פרץ הודיע כי החליט להתייצב נגד קמפיין "גונבים את הבחירות" של נתניהו, באמצעות העלאת אחוז ההצבעה במגזר הערבי והדרוזי. ברשימה הקימו "צבא" של פעילים ומתנדבים, יוצאי יחידות קרביות בצה"ל מהתנועה הקיבוצית, שתפקידם יהיה להגן על המצביעים במגזרים אלו ו"לעצור בגופם פרובוקציות של הליכוד".

האתגר הגדול ביותר שבפניו ניצבת עוצמה יהודית הוא שכנוע המצביעים הפוטנציאליים של המפלגה שהיא אכן עוברת את אחוז החסימה. בכמה סקרים בלתי תלויים שפורסמו בימים האחרונים בתקשורת עברה המפלגה את אחוז החסימה והסקרים נכנסו במהירות לתוך הקמפיין, שם תוארו כלא פחות מ"מפץ פוליטי".

איתמר בן גביר  (צילום: EPA)
איתמר בן גביר (צילום: EPA)

 

בעוצמה יהודית טוענים לבייס קשיח של כ-70 אלף מצביעים שנמצאים בקצה הימני ביותר של המפה הפוליטית ומתכוונים לתמוך בה בכל מקרה, גם אם היו יודעים במפורש שהמפלגה לא תעבור את אחוז החסימה.

 

האתגר המרכזי של אנשי עוצמה יהודית הוא להביא עוד 70 אלף מצביעים. את התומכים הללו מנסים במפלגה לגייס באמצעות קמפיין שמכוון לפריפריה ולמאוכזבי הבית היהודי. פלח אוכלוסייה נוסף הוא מצביעי ימין שבאופן טבעי לא נוטים להצביע עוצמה יהודית, אך ישקלו להצביע למפלגה כדי לוודא שהיא עוברת את אחוז החסימה, זאת כדי לדאוג שלא יישרפו קולות של הגוש.


פורסם לראשונה 09/09/2019 23:45

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אמיל סלמן, יריב כץ
נתניהו וגנץ
צילום: אמיל סלמן, יריב כץ
מומלצים