שתף קטע נבחר

גורם פוליטי בכיר על מתווה ליברמן: "האפשרות הסבירה - בחירות"

יו"ר ישראל ביתנו פרסם את התוכנית שלו לפתרון הפלונטר הפוליטי, אך הפערים בין הצדדים עדיין גדולים. גורם פוליטי בכיר: "לליכוד אין כוונה לוותר על הגוש. גם אחרי פרסום המתווה אנו עדיין יותר קרובים לבחירות"

 

אביגדור ליברמן בישיבת סיעה (צילום: אוהד צויגנברג)
אביגדור ליברמן (צילום: אוהד צויגנברג)

המנדט להרכבת הממשלה עדיין לא יצא מידיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו ואתמול (ד'), עם צאת יום הכיפורים, פרסם יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, את המתווה שלו להקמת ממשלת אחדות, אולם זה לפי שעה לא צמצם את הפערים בין הצדדים.

 

על פי המתווה, שני הצדדים יוותרו על התחייבויות שבהן התבצרו עד כה: הליכוד יוותר על הגוש ויישב סביב שולחן המו"מ ללא מפלגות הימין והחרדים, לצורך גיבוש קווי יסוד של הממשלה הבאה עם כחול לבן וישראל ביתנו, ואילו כחול לבן תשיב בחיוב למתווה הנשיא. המתווה הראשון שהציג הנשיא דיבר על כך שנתניהו ייצא לנבצרות עם הגשת כתב האישום או בסמוך לו. בהודעת ישראל ביתנו, ניתנה התייחסות כללית למתווה הנשיא אולם לא נכתב באופן מפורש או מובלט שנתניהו אמור להיות ראשון ברוטציה.

בנימין נתניהו ראובן ריבלין בני גנץ (צילום: עמוס בן גרשום/ לע
עדיין רחוקים מפתרון. גנץ ונתניהו אצל הנשיא (צילום: עמוס בן גרשום/ לע"מ )
 

 

 

 

עד כה סירבו בליכוד ובכחול לבן לוותר על שני הנושאים העיקריים שהציף כעת ליברמן במסגרת המתווה שלו. נתניהו עומד בסירובו לוותר על הגוש הכולל את מפלגות הימין והחרדים - ובכחול לבן מסרבים למתווה הנשיא משום שהוא כולל שינוי של חוק יסוד ותיקון פרסונאלי של הארכת תקופת הנבצרות במקום 100 ימים, לפרק זמן שטרם ברור מה הוא. בנוסף, יאפשר המתווה לנתניהו לכהן תחת כתב החשדות, דבר שבכחול לבן מתנגדים לו כעמדה עקרונית.

 

זמן קצר לאחר פרסום המתווה, כבר פורסמה הודעת הליכוד שדוחה את ההצעה: "ליברמן לא חידש כלום" נמסר מהליכוד. "ליברמן ממשיך להתחמק מלומר בקולו שהוא ומפלגתו יצביעו נגד (ולא רק יימנעו/ייעדרו) ממשלת שמאל בראשותו של גנץ שתישען בהקמתה על תמיכה חיצונית של המפלגות הערביות.

 

בכחול לבן לעומת זאת, נתלו במתווה ליברמן על החלק המבקש לקבוע את קווי היסוד לממשלה מבלי שבלוק הימין יהיה חלק ממנו ומסרו כי הם מקווים שקריאתו של ליברמן תהווה קריאת השכמה לליכוד לנהל משא ומתן תכליתי, בראש ובראשונה על קווי יסוד. הם הוסיפו כי ישראל ביתנו היא שותפה לדרך ולכל קואליציה שתקום.

 

גורמים פוליטיים העריכו כי למרות פרסום המתווה הקורא לצדדים להתגמש, הפערים בין הצדדים רחוקים כפי שהיו. "גם אחרי פרסום המתווה האפשרות הסבירה יותר היא בחירות", אמר גורם פוליטי בכיר. "לליכוד אין כוונה לוותר על הגוש בכל מקרה". גם בכחול לבן מסתמן כי לא יפרו את הבטחת הבחירות המרכזית ולפיה נתניהו לא יכול לכהן עם כתב חשדות.

 

לאחר תגובת הליכוד וכחול לבן פרסם יו"ר סיעת ישראל ביתנו, ח"כ עודד פורר הודעה ולפיה: "המתווה הזה הוא היחיד שיכול למנוע בחירות. כל אחד מהצדדים יוותר על משהו. נתניהו יוותר על הגוש, גנץ יוותר על הבכורה ברוטציה. יכולה לקום פה ממשלת אחדות לאומית וליברלית תוך ימים ספורים. הפייק ניוז בתגובת הליכוד, מצביע על כך שמבחינתם דוחפים לבחירות נוספות בכל מחיר. אז לעניין זה, שלא יהיה ספק - ישראל ביתנו תתנגד להקמת ממשלת שמאל. מבחינתו המטרה ברורה: ממשלת אחדות לאומית וליברלית וכל השאר ספינים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אוהד צויגנברג
עדיין יש פערים. אביגדור ליברמן
צילום: אוהד צויגנברג
מומלצים