שתף קטע נבחר

סין "שכרה" אי שלם באוקיינוס השקט

סין מרחיבה את השפעתה באזור, ותאגיד שלה "שכר" את הזכויות על אחד מאיי שלמה. אלף תושביו של טולאגי נדהמו כשנודע להם על ההסכם הסודי, וחלק חוששים שביתם יהפוך לבסיס צבאי. אחרים סבורים שזו הזדמנות: "יבואו משקיעים"

איי שלמה אי אילוסטרציה (צילום: shutterstock)
מתקרבת לסין ומאכזבת את ארה"ב. איי שלמה(צילום: shutterstock)

תאגיד סיני גדול חתם בסודיות על הסכם לשכירת אי קטן באיי שלמה שבאוקיינוס השקט, לתקופה שתוכל להימשך עד 75 שנה. סין, שמנסה להרחיב את השפעתה הצבאית והכלכלית באזור, חתמה לפי הדיווח בניו יורק טיימס על ההסכם ב-22 בספטמבר.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

 

ההסכם, כך אמרו לעיתון שני גורמים שמעורים בפרטיו, מעניק לתאגיד הסיני צ'יינה סאם זכויות בלעדיות לפיתוח התשתיות באי טולאגי, כמו גם באיים קטנים יותר שסמוכים אליו. החברה הסינית תוכל לפתח מרכזים שונים באי, כמו נמל תעופה ובסיס שישמש לצורכי דיג. על אף שהדבר לא מצוין בו במפורש, הוא מעניק פתח לאפשרות שהאי ישמש גם לצרכים צבאיים, כך לפחות לפי הדיווח של הניו יורק טיימס.

האי אי טולאגי ב איי שלמה  ()
ילדים משחקים על סלע באי טולאגי

טולאגי שימש בעבר כמקום מושבה של בירת איי שלמה, עד שזו הועברה להוניארה שבאי הגדול יותר גוודלקנל. במלחמת העולם השנייה הוא התפרסם עם כיבושו מחדש מידי יפן על-ידי ארה"ב. באי הקטן מתגוררים כיום אלף איש בלבד, ורבים מהם הביעו תדהמה לאחר שדבר החתימה עליו התפרסם בתקשורת המקומית.

 

"הם לא יכולים פשוט לשכור את כל האי", צוטט בדיווח של הניו יורק טיימס מייקל סליני, בן 46 שהיה אחד ממארגני עצומה נגד ההסכם. "כולם מאוד מפחדים מהאפשרות שסין תהפוך את האי לבסיס צבאי", הוא הוסיף. "אחרת למה שהם ירצו לשכור אי שלם?".

האי אי טולאגי ב איי שלמה  ()
 

תושבים אחרים, עם זאת, בירכו על ההסכם וההזדמנויות הכלכליות שעשויות להגיע עם ההשקעות הסיניות החדשות. "אין לנו בנקים והשירותים פה ירודים מאוד", אמר טייקה דניס, שמחזיק במלון ובמסעדה באי. "יהיה נהדר אם משקיעים יבואו וישפרו את המקום".

 

אולי בעקבות ההתנגדות שנשמעה בקרב חלק מהתושבים, מושל המחוז המרכזי באיי שלמה, שבתחומו נמצא האי טולאגי, הדגיש שהבעלות של התושבים על אדמותיהם ורכושם לא תיפגע. לפי שירות הרדיו הציבורי של ניו זילנד, RNZ, סטנלי מנטיבה טען כי על אף החתימה עליו – ההסכם לא מחייב מבחינה חוקית. "אם להיות כנה, אי-אפשר להשכיר את טולאגי", הוא אמר בריאיון לרדיו הניו זילנדי.

האי אי טולאגי ב איי שלמה  ()
האי הפך לאחת מזירות הלחימה במסגרת החזית הפסיפית במלחמת העולם השנייה. משחתת אמריקנית ליד חופי טולאגי, 1943

באופוזיציה המקומית, עם זאת, הביעו חשש שההסכם לא יגן על זכויות התושבים המקומיים כפי שטוען מנטיבה. "ההסכם מעלה הרבה חששות עבורי", אמר אחד ממנהיגי האופוזיציה, פיטר קנילורה. "לא ראיתי בהסכם שום הגנה, או לכל הפחות התחייבות, שתבטיח את האינטרסים של תושביי האיים במחוז המרכזי והמשאבים שלהם".

 

בין אם מדובר בשכירות של ממש או בהסכם מוגבל יותר כפי שטוען המושל המקומי, שיתוף הפעולה עם התאגיד הסיני, שמקושר לממשלה הקומוניסטית בבייג'ינג, הוא עדות נוספת להשפעתה הגיאו-פוליטית הגוברת של סין באזור.

 מפה אי טולאגי איי שלמה ()

חגיגות ה 70 שנה להקמת סין המודרנית הקומוניסטית ב כיכר טיין אן מן בייג'ינג (צילום: רויטרס)
מנסה להרחיב את ההשפעה באזור. נשיא סין שי ג'ינפינג, במצעד צבאי לחגיגות ה-70 של המעצמה הקומוניסטית(צילום: רויטרס)

ימים ספורים לפני החתימה על ההסכם בחודש שעבר, איי שלמה ניתקה את היחסים הדיפלומטיים שלה עם טייוואן, אחרי לחץ שהפעילה בייג'ינג – במטרה לבודד את הרפובליקה הדמוקרטית באי שעליו היא טוענת לבעלות. המהלך אכזב קשות את ארה"ב, וגם את אוסטרליה, שניסו להניא את איי שלמה מהמהלך. תוך זמן קצר הצטרפה לאיי שלמה בניתוק הקשרים עם טייוואן מדינת איים נוספת באוקיינוס השקט, קיריבטי.

 

"הגיאוגרפיה אומרת לך שזהו מקום טוב", הסבירה אנה מריה בריידי, מומחית לסין מאוניברסיטת קנטרברי בקרייסטצ'רץ' שבניו זילנד. היא אמרה לניו יורק טיימס: "סין מרחיבה את נכסיה הצבאיים לדרום האוקיינוס השקט, ומעוניינת בנמלים ובשדות תעופה ידידותיים – בדיוק כמו כל כוח עולה לפניה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים