שתף קטע נבחר

השליט האדום של דרום אמריקה על סף הדחה

נשיא בוליביה אבו מוראלס שולט כבר 13 שנה, ועכשיו הוא מתעלם מהחוקה ורץ לכהונה רביעית. אבל הציבור מתחיל לאותת שנמאס לו, ושריפות שהרסו יערות והרגו לאמות ויגוארים עוררו את זעם הילידים. הנשיא לשעבר קרלוס מסה מבטיח לנצח אותו, ותומכיו קוראים: "דמוקרטיה!"

נשיא בוליביה אבו מוראלס ינסה לזכות מחר (יום א') בכהונה רביעית ברציפות, אבל הבחירות שאליהן נערך מנהיג השמאל, עד לא מזמן נשיא נערץ, צפויות להיות הפעם צמודות מבעבר.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

 

שיא בוליביה אבו מוראלס אבו מורלס ארכיון בחירות ל נשיאות (צילום: AP)
מוראלס. ניצח בקלות בפעמיים הקודמות(צילום: AP)

נשיא בוליביה אבו מוראלס אבו מורלס בחירות (צילום: רויטרס)
נשיא בוליביה בעצרת. "אל תנטשו אותי"(צילום: רויטרס)

מוראלס, שבעוד שבוע ימלאו לו 60, הוא כבר היום הנשיא בעל הכהונה הארוכה ביותר בתולדות בוליביה. הוא מחזיק בשלטון כבר 13 שנה, והוא גם הנשיא הראשון של בוליביה שמוצאו ילידי.

 

אלא שרבים מאשימים את מוראלס בשחיתות וכועסים על סירובו לפרוש מהתפקיד אף שחוקתה של המדינה הדרום-אמריקנית אוסרת עליו להתמודד על עוד כהונה. האתגר שנשקף לו כעת מצד מנהיג האופוזיציה והנשיא לשעבר קרלוס מסה הוא אולי הקשה ביותר שאיתו התמודד מוראלס עד כה. מוראלס ניצח בקלות בשתי מערכות הבחירות הקודמות.

נשיא בוליביה אבו מוראלס אבו מורלס בחירות (צילום: רויטרס)
הנשיא רוקד בעצרת. "נשלים את הפרויקטים הנהדרים"(צילום: רויטרס)

ונראה שמוראלס אכן מודאג. "אל תנטשו אותי ב-20 באוקטובר", קרא מוראלס לאלפי התומכים בעצרת שנערכה ביום רביעי השבוע באל-אלטו, המשקיפה על לה פס, מקום מושבה של ממשלת בוליביה. גם שני טקסים שמאניים נערכו למענו על הבמה.

 

בדרך לסיבוב שני

מוראלס מנהל קמפיין ארצי שבמסגרתו הוא נוסע בכל רחבי המדינה כדי להגיע אל כמה שיותר אזרחים מבין 11 מיליון תושבי בוליביה. "אני מבקש מכם חמש שנים נוספות כדי להשלים את הפרויקטים הנהדרים שלנו", אמר באירוע בחירות אחד לתומכיו, כשלגופו החולצה הכחולה של "תנועת הסוציאליזם" שאותה הוא מנהיג.

בוליביה בחירות נשיאות מועמד אופוזיציה קרלוס מסה (צילום: רויטרס)
קרלוס מסה (מימין). "די לשלטון האוטוריטרי"(צילום: רויטרס)

אלא שהפופולריות של מוראלס פחתה מאוד מאז הבחירות הקודמות. באחד הסקרים האחרונים, שפרסמה אוניברסיטה ציבורית, זכה מוראלס ל-32.3% לעומת 27% של מסה. תוצאה כזו תיאלץ את מוראלס להיגרר לסיבוב שני, שייערך ב-15 בדצמבר.

 

למסה אין מפלגה משלו, אולם הוא זוכה לתמיכה ממפלגת מרכז-שמאל קטנה ומכמה מפלגות קטנות אחרות. הוא עיתונאי והיסטוריון, וכיהן כנשיא בוליביה בשנים 2005-2003. מסה נחשב למבקר קולני של מוראלס עוד לפני שנכנס למרוץ הנוכחי לנשיאות.

שיא בוליביה אבו מוראלס אבו מורלס ארכיון בחירות ל נשיאות (צילום: AP)
מוראלס. מואשם בעידוד ההצתות(צילום: AP)

באירוע בסנטה קרוז, מעוז של האופוזיציה, אמר מסה בן ה-66 לתומכיו: "ב-20 באוקטובר תביס בוליביה כמעט 14 שנה של שלטון אוטוריטרי". תומכיו קראו בתגובה "דמוקרטיה!".

 

יציבות כלכלית, תיעוש ו"כבוד"

חוקת בוליביה מ-2009 מגבילה את כהונת הנשיא לשתי כהונות רצופות בלבד. בשנת 2016 נערך משאל עם, ובו הצביעו האזרחים נגד בקשתו של מוראלס להסיר את מגבלת הכהונות הרצופות, אבל ממשלתו סירבה להכיר בתוצאות. בית המשפט העליון, העמוס בנאמני מוראלס, קבע כי שמורה לו הזכות להתמודד על עוד כהונה.

 

"אלה הבחירות הכי לא-הוגנות בהיסטוריה, כי מנהלת אותן מפלגה שנמצאת בשלטון 13 שנה ושולטת בכל זרועות הממשל", אמרה השבוע לולה טרסאס, מועמדת לפרלמנט.

  ()

מוראלס מדגיש בקמפיין שלו את היציבות הכלכלית שהביא לבוליביה בעשור האחרון ואת תהליך התיעוש המשמעותי שעבר עליה. עוד הוא מדגיש כי הביא "כבוד" לאוכלוסיית הילידים של בוליביה, שהיא הגדולה ביותר באמריקה הלטינית.

 

אולם מוראלס ספג ביקורת חריפה על השריפות שהשתוללו בערבות בוליביה וביערותיה באוגוסט ובספטמבר השנה. פעילים למען איכות הסביבה טוענים כי המדיניות שהוא נוקט מעודדת הצתת שריפות כדי לפנות שטח לחקלאות – כמו במקרה של מנהיג הימין ז'איר בולסונרו בברזיל.

 

מי יקנה את המינרלים?

לדברי פעילים, יותר משני מיליון בעלי חיים, בהם יגוארים, פומות ולאמות מתו. ארגון לא-ממשלתי טוען שיותר מ-40 אלף קמ"ר רבוע נהרסו. הזעם שהתעורר בעקבות זאת, במיוחד בקרב קהילות הילידים, סייע להמריץ את הקמפיין של מסה. "הוא לא הולך להישאר בתפקיד הזה לנצח – הוא כבר מחזיק בו יותר מדי זמן", אמר השבוע מסה על יריבו.

בוליביה בחירות תומך של אבו מוראלס אבו מורלס (צילום: רויטרס)
תומכי הנשיא. חלומות על 60%(צילום: רויטרס)

נשיא בוליביה אבו מוראלס אבו מורלס בחירות (צילום: EPA)
גם הקונגרס בסכנה. מוראלס(צילום: EPA)

אף אחד מהמועמדים האחרים לא צפוי לאיים ולו במעט על מוראלס ומסה, אבל לאף אחד מהשניים לא צפוי ניצחון בסיבוב הראשון. מומחים אומרים שגם אם מוראלס יגיע למקום הראשון – מסה צפוי לזכות בתמיכה גדולה הרבה יותר בסיבוב השני. לשם השוואה, בשתי מערכות הבחירות הקודמות זכה מורלס ביותר מ-60% מהקולות.

 

פולחן האישיות של אבו: בנה לעצמו מוזיאון במיליוני דולרים

 

מעבר למרוץ לנשיאות, גם למפלגתו של מוראלס צפויה מכה: לפי ההערכות, היא תאבד את שליטתה בקונגרס.

 

אחרי יותר מעשור של שגשוג יחסי, לממשלה הבאה צפויה תקופה קשה יותר. הירידה הצפויה במכירות הבינלאומיות של חומרי גלם מהסוג שבוליביה מייצאת, כגון גז ומינרלים, צפויה לפגוע בכלכלה המקומית.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AP
מוראלס. צמוד מתמיד
צילום: AP
מומלצים