שתף קטע נבחר

ארץ הדובים רוצה לחזור לצוד

ריכוז הדובים החומים ברומניה הוא הגבוה באירופה. לאחרונה סובלת המדינה מגל תקיפות של החיות המוגנות, ורק בחודש שעבר נהרגו שני אנשים. הפוליטיקאים אישרו לצוד את הדובים. באיחוד האירופי יטילו סנקציות?

כשהבן של מריה לקטוס פתח את הדלת של דיר החזירים זה כבר היה מאוחר מדי. "הדוב טרף חזיר", אומרת מריה בת ה-86, ובוכה. כמה ימים לאחר מכן איבדה מריה את אחד הסוסים שלה. עכשיו היא מצטרפת לתושבים רבים בכפר קוסמה, שמאמינים שציד זנים מוגנים של דובים הוא הפתרון היחיד למצב.

 

עוד חדשות מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

 

לקטוס מספרת שבזמן שהדוב ברח מחצר הבית בחזרה לטבע היא כמעט ונתקלה בו. מריה חיה עם בנה, אשתו ושבעת ילדיהם בבית בכפר בצפון רומניה. רק גדר עץ שומרת על הבית. הבן ואשתו עובדים בעבודות מזדמנות, והחזירים שמגדלת מריה הם מקור ההכנסה העיקרי של המשפחה.

דובים באתר טוסנד ב מרכז רומניה (צילום: AP)
דוב בעיירה בייל טוסנד במרכז רומניה(צילום: AP)

דובים באתר טוסנד ב מרכז רומניה (צילום: AFP)
(צילום: AFP)
 

ברומניה נמצא ריכוז הדובים החומים הגבוה באירופה. עבור 600 התושבים בכפר קוסמה, שנמצא שמונה שעות מבוקרשט, דובים משוטטים הוא מראה שכיח. סגן ראש הכפר, פלורין גריגה, מספר שבשנתיים האחרונות הרגו הדובים 15 פרות וחזירים של תושבי הכפר. במקומות אחרים ברומניה הדובים תוקפים בני אדם.

 

רק בחודש אוקטובר נהרגו שני אנשים, בן 61 שיצא לדוג ובן 47 שליקט פטריות. לפי נתוני הממשלה, ב-2017 וב-2018 הותקפו 32 בני אדם, שניים מהם נפצעו קשה. הרשויות המליצו לקהילות המקומיות להתקין גדרות חשמליות, ולאלף כלבים שיסייעו להרחיק את הדובים. בעיירה בייל טוסנד במרכז רומניה, שם יישמו את ההמלצות, מספרים שהן לא הצליחו למגר את התופעה.

 

בתגובה לקריאות של תושבים באזורים הכפריים, הסנאט הרומני אישר בספטמבר שאפשר לצוד את הדובים החומים במשך חמש השנים הקרובות. החוק השנוי במחלוקת צריך עדיין לקבל אישור נוסף כדי להיכנס לתוקף. כמה גופים שיתפו פעולה בתקווה לבטל את החוק. כ-100 אלף איש חתמו על עצומה של קרן חיות הבר העולמית וקראו לפוליטיקאים לזנוח את החוק.

דובים באתר טוסנד ב מרכז רומניה (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

דובים באתר טוסנד ב מרכז רומניה (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

דובים באתר טוסנד ב מרכז רומניה (צילום: AFP)
(צילום: AFP)
 

רומניה, שחברה באיחוד האירופי, עלולה לספוג סנקציות מהאיחוד מכיוון שהדובים החומים נמצאים ברשימת 1,200 המינים המוגנים בגוש האירופי. "האדם תמיד התערב כדי לשמור על איזון. כשמפסיקים להתערב התוצאה היא שאוכלוסיית הדובים יוצאת משליטה", מסביר טנקזוס בארנה, סנאטור שתומך בחוק.

 

ציד דובים במדינה של 20 מיליון בני אדם, שידועה במרחבים כפריים והרריים עם תשתיות דלות, הותר מעת לעת ברומניה – בין השאר בשנות השבעים ובשנות התשעים. למרות הצטרפותה של רומניה לאיחוד האירופי, מאות דובים נהרגו מאז ההצטרפות עד 2016. באותה שנה, בעקבות זעם ציבורי, הציד פסק. מאז משרד הסביבה הרומני מאשר לצוד רק את הדובים שאיימים על תושבי הכפרים, וממליץ לעשות זאת רק כמוצא אחרון. בשנת 2017 צדו הרומנים כ-140 דובים.

חוק רומניה ציד דובים  (צילום: AFP)
הרומנים בכפרים מצלמים דובים בטלפון(צילום: AFP)
 

ברומניה חיים יותר מ-6,000 דובים חומים, באזור שמהווה כ-30% משטח המדינה. אוכלוסיית הדובים בהרי הקרפטים גבוהה במיוחד. לפי פעילים סביבתיים הנתונים של הממשלה בכלל לא מתקרבים למספר האמיתי של הדובים. "המתודולוגיה של הרשויות לא השתנתה בעשרות השנים האחרונות", טוען ויורל פופסקו מאוניברסיטת אוהיו, שכותב מחקר בנושא. צ'אבה דומוקוס, חוקר ומומחה לדובים, אומר: "אתה לא יכול לשלוט על אוכלוסייה באמצעות ציד כשאתה לא יודע מה הגודל שלה".

 

המפגש עם הדובים בכפרים, אומר סילביו שיריאק, הוא לא ההוכחה שהמצב יוצא משליטה. שיריאק, שחוקר את חיות הבר ברומניה כבר 20 שנה, אומר: "מה שהשתנה זה שעכשיו לכולם יש טלפון סלולרי עם מצלמה ואינטרנט. כל אחד יכול לצלם דוב ולהעלות את זה לפייסבוק, וכך נוצר רושם שרומניה במצור של חיות".

חוק רומניה ציד דובים  (צילום: AFP)
בדיר החזירים של מריה(צילום: AFP)
 

לפי פעילים סביבתיים יש כמה בעיות גורמות לדובים להיות תוקפנים יותר: תיירים שמאכילים אותם, חקלאים שמגדלים את תוצרתם באזורי המחייה של הדובים וליקויים בפינוי פסולת. לפי הפעילים עד שנת 2016 ציידים חובבים פיתו את הדובים והעניקו להם טונות של תפוחים, תירס ופגרים של פרות. "הסביבה שלהם, והאקולוגיה, השתנו. כל המערכת כולה השתנתה ב-2016, כשהפסקנו להאכיל אותם".

 

הכפר קוסמה סמוך לדלו נגרו, גבעה מפורסמת שהייתה אתר הציד החביב על השליט הקומוניסטי ניקולאה צ'אושסקו. החצרות של תושבי הכפר גובלים ביער, והתושבים מפחדים לצאת מהבתים בלילה או לתת לילדים ללכת לבד לבית הספר בבוקר. פעמיים בחודשיים האחרונים פרסמו הרשויות התרעה, ושלחו לטלפונים של התושבים הודעה שמזהירה אותם מדובים שמסתובבים בקרבת הכפר. דומוקוס מעריך שאם המדינה לא תעשה דבר תושבים "ייקחו את החוק לידיים", ויתחילו להרעיל את הדובים. "בכל מקרה, עבור הדובים הסוף לא יהיה טוב", הוא אומר בצער.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AP
דוב בעיירה בייל טוסנד במרכז רומניה
צילום: AP
מומלצים