שתף קטע נבחר

"כאן אזלו חיסוני השפעת": תיעוד הבלגן והעומס

לאחר שהוזמנו להתחסן, מטופלים רבים פקדו את המרפאות בבאר שבע אך נתקלו בתורים ארוכים - והמלאי המצומצם אזל במהירות. גם בת"א, רחובות וערים אחרות נתלו שלטים: "אין חיסונים". אחיות מספרות: "70 איש ממתינים לנו - ואנחנו רק שתיים"

 

 

עומסים כבדים נרשמו הבוקר (יום א') במרפאות המקומיות בבאר שבע עם הגעת חיסוני השפעת - ואלו אזלו שם. "זו הפעם הראשונה שיש כזה עומס", סיפרה אחת המטופלות שהגיעה להתחסן לקראת החורף, "הייתי במרפאה אחרת לפני שבוע אבל הכול נגמר". קופות החולים טוענות שלא כל המלאי שהזמינו הגיע, ובהסתדרות האחיות תקפו: "כבר אין חמלה לחולים. מוציאים אותנו למבצע חיסון בלי להוסיף אפילו תקן אחד". גם בקופות חולים בערים אחרות החיסונים אזלו, ושלטים דומים נראו בין היתר בתל אביב וברחובות.

 

המירוץ אחרי החיסון: כמה נשארו בכל קופה?

בעיכוב של חודש: חיסוני השפעת הגיעו לישראל

 

במרפאה של קופת החולים כללית בשכונה ט' בעיר התייצבו כאמור עשרות מטופלים לקבלת החיסון. "כל שנה אני עושה חיסון ואף פעם לא היו תורים כאלה", סיפרה אסיה (81). "לפני שבוע הייתי במרפאה ואמרו שיתחילו היום. בתקשורת הודיעו שאין מספיק חיסונים השנה, ומאחר שהגיעו די מאוחר כל הגמלאים הגיעו בבת אחת. אני לא רואה שהתור זז, אני לא מבינה למה. זו רק זריקה".

מחסור בחיסוני שפעת בקופת חולים כללית בבאר שבע ()
"הכול נגמר". שלטים בקופות החולים

תורים ארוכים לחיסוני שפעת בקופת חולים כללית בבאר שבע ()
"תורים ארוכים, איזה עומס". מטופלים ממתינים להתחסן

"אני אחרי ניתוח לב פתוח, בקבוצת סיכון ומעל גיל 60", סיפרה יפה אסטון, תושבת העיר. "אולי העומסים נגרמים היות שבכל פעם מגיעה כמות קטנה. השנה יש בעיות עם החיסונים, הייתי במרפאה אחרת לפני שבוע אבל הכול נגמר. לכל מרפאה בקופת החולים הם מגיעים בנפרד". "כל השנים עשיתי חיסון נגד שפעת", סיפרה רינה (81). "זו הפעם הראשונה שיש כזה עומס. אמרו לכולם לבוא בשעה 10:00, ועכשיו עמוס. זה לא היה ככה בשנה שעברה, אני גרה בשכונה כמעט 30 שנה ואף פעם לא היה כזה עמוס".

  

"זה לא סביר שיש כזה עומס", הוסיפה ענת (65), שהגיעה להתחסן יחד עם בעלה, מנדי (67), שסיפר: "בכל שנה אנחנו מתחסנים, אבל השנה זה התעכב. בדקנו במרפאה מתי מגיעים החיסונים והגענו היום".

 

בנוסף, מטופלים מספרים כי בניגוד לשנים קודמות, השנה לא ניתן לקבל חיסון במקום. עידן פרחי (30) מהיישוב שריגים שבמועצה האזורית מטה יהודה סיפר: "הגעתי ביום חמישי לקופה כדי לעשות בדיקת דם וביקשתי מהאחות לנצל את ההזדמנות כדי להתחסן לשפעת. האחות אמרה שאני לא יכול להתחסן היות שאני לא מופיע ברשימת המתחסנים. ביקשו שאגיע בעוד שבוע".

כמה חיסונים הוזמנו וכמה התחסנו מאז תחילת המבצע? ()
 

אחות באחת המרפאות סיפרה על המצב: "אנחנו בטירוף. 70 מטופלים ממתינים לאחות, גם לחיסון שפעת וגם לתור רגיל. מעולם לא היה דבר כזה, יש עומס רק בגלל החיסונים. בעבר היו 30 מטופלים שהמתינו, אבל מעולם לא היו 70. יש לנו גם חוסר באחות אחת".

 

אחות נוספת באחת מקופות החולים, שבחרה להישאר בעילום שם, סיפרה כי בשבוע שעבר המתינו 67 מטופלים במרפאה - בעוד שהיא עבדה במקום רק עם עוד אחות אחת. יצוין כי לפני כשמונה חודשים נדרשו האחיות לעבוד שעות נוספות עבור מבצע חיסוני החצבת. לדברי הסתדרות האחיות, סוכם עימן על תשלום של 134 שקלים לשעה על עבודה בערב החג. עם זאת, רק לפני שבועיים הן קיבלו את המקדמה על שעות העבודה הללו ועד היום חלקן לא קיבלו את התשלום במלואו. כעת חוששים האחים והאחיות שגם הפעם יקבלו את השכר באיחור.

 

יו"ר הסתדרות האחיות, אילנה כהן, זעמה על המצב: "זאת שערורייה שאין כדוגמתה, כבר אין חמלה לחולים. הבעיה העיקרית של האחיות היא המסירות שלהן, אנחנו המלאכיות בלבן והעבודה שלנו בעומסים בלתי אפשריים הפכה למובנת מאליה. מוציאים אותנו למבצעי חיסון בלי להוסיף תקן אחד לרפואה, יש מחסור של 1,500 תקנים לאחים ואחיות במערכת הבריאות הציבורית".

 

מקופת החולים כללית נמסר בתגובה: "כללית קיבלה עד כה כשליש מכמות החיסונים שהוזמנה ומתחילת המבצע אנו מפיצים את המלאי למרפאות. עד כה התחסנו בכללית כ-120,000 בני אדם. נדגיש כי עם הגעת כל הכמות לארץ, 1,100,000 חיסונים, יינתן מענה לכל פונה".

 

מקופת החולים לאומית נמסר: "לאומית חיסנה עד כה כ-10,000 מטופלים, כאשר 50% הינם מעל גיל 65 ומוגדרים אוכלוסייה בסיכון. החיסונים חולקו למרפאות השונות ותהליך החיסון מתנהל כסדרו".

 

ממאוחדת נמסר כי "בקופה התקבלו עד כה 100,000 חיסונים, ושלושים אלף איש שהגיעו למרפאות קיבלו את מנת החיסון".

 

ראש אגף הסיעוד בקופת החולים מכבי ד"ר אנג'לה עירוני הגיבה גם היא לדברים: "אנחנו מרוצים מאוד מהיענות של הציבור להתחסן נגד שפעת, בדגש על קבוצות אוכלוסייה בסיכון. כיוון שישנם קשישים רבים המתקשים להגיע למרפאות בשל מצבם הבריאותי מכבי פעלה השנה לחלק חיסונים גם בבתי אבות ברחבי הארץ על מנת להקל עליהם ככל הניתן את קבלת החיסון".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים