שתף קטע נבחר

זה היה רק הפרומו

הג'יהאד האסלאמי, ארגון זערורי, השבית את ישראל לשתי יממות. ומה יקרה כשאיראן, חיזבאללה וחמאס יצטרפו? אולי ועדת חקירה ממלכתית

 

הלוויתו של  בהא אבו אל עטא (צילום: AP)
הלוויתו של בהא אבו אל-עטא(צילום: AP)

בהא אבו אל-עטא היה אכן פצצה מתקתקת. הוא תיקתק כבר לפני שנה. אלמלא חוסל, הוא היה מתקתק באותה עוצמה גם בשבוע הבא, גם בחודש הבא. טוב שחוסל. כן יחוסלו כל אויביך ישראל.

 

 

הוא חוסל משום שהפריע להסדרה עם חמאס. עילת החיסול, ההסדרה עם חמאס והחתירה לשדרג אותה ולבססה, מעניינת ומחייבת דיון ציבורי: איך קרה שהמדיניות הישראלית הפכה בשנים האחרונות את חמאס לבר-שיח, ואילו הרשות הפלסטינית פסולת שיח? למה חמאס הוא נכס והרשות היא אויב?

 

התשובה ידועה ושקופה, היו לה ביטויים פומביים: עם חמאס לא צריך ואין על מה לשאת ולתת. הוא פרטנר לעסקים מתחת לשולחן, להעברת כספים, לחילופי שבויים, לא להסדר מדיני כלשהו, חלקי או מלא, זמני או ארוך טווח. הפיצול בין עזה לגדה המערבית הוא הישג משני. הרשות היא פרטנר למשא ומתן, לא לקומבינות ולשירקעס.

 

הרמטכ"ל אביב כוכבי וראש שב"כ נדב ארגמן תמכו באמת בפעולת החיסול. אילו התנגדו בשל המצב הפוליטי המשברי, הם היו מוהלים שיקולים פוליטיים לתוך שיקולים מבצעיים. הם התנגדו למבצע לפני הבחירות לאחר הירי על אשדוד, אז נלכד בנימין נתניהו והובך בעצרת בחירות, משום שהיה להם ברור שחיסול אל-עטא בעזה יוביל למלחמה, שעליה יכול להחליט אך ורק קבינט סדור וישוב. אז הופעל כידוע הפצ"ר שרון אפק שהזעיק את היועמ"ש מנדלבליט ונמנעה מלחמה.

 

לאחר הריגת אל-עטא, פושטק אלים, הצליח הג'יהאד האסלאמי, ארגון טרור זערורי, להשבית את ישראל שתי יממות. אל תגידו לחיזבאללה ואל תספרו בחוצות טהרן. מה יהיה כאשר, חלילה וחס, תפרוץ מלחמה עם איראן, חיזבאללה וחמאס? אז לא נספור כמה מאות רקטות בעלות ראשי נפץ קטנטנים, אלא 100 אלף טילים ויותר בעלי ראשי נפץ גדולים פי עשרה ויכולת דיוק רבה בהרבה.

 

ההתארגנות האיראנית סביב גבולותינו, התחזקות ארגוני הטרור, אמצעי ההגנה וההתקפה שיכלו להיות ברשות צה"ל, המחסור הצפוי במיירטים, יצדיקו יום אחד הקמת ועדת חקירה ממלכתית, שתחקור את הקשר בין מדיניות לבין היעדר ביטחון, את הזיקה בין נאומים לבין מחדלים. אויבי ישראל כשלו בניסיונם להכריע את צה"ל אך הם מתמלאים שמחה וששון ביכולתם להשבית את החיים. המוצקות האזרחית הדלילה, החוסן הלאומי הרך, ממלאים אותם תקווה. הגלים הפתוחים בטלוויזיה וברדיו, השידורים המתגלגלים, משדרי התבהלה, הם ביטוי לרכיכות הזו, וגם ובעיקר מעצימים אותה.

 

בימים אלה אין ממשלה בישראל. רגע לפני שבני גנץ מתפתה לכהן תחת נתניהו, כדאי שיזכור מה עלה בגורלו של שאול מופז, גם הוא כגנץ היה רמטכ"ל, איש הגון וממלכתי, פטריוט שוחר טוב. נתניהו מוכן עכשיו להתחייב שהוא יכהן כראש ממשלה בשנה הראשונה ואחר כך יפרוש. אין דרך בעולם, משפטית ופוליטית, להבטיח שזה יקרה. נתניהו לא נוטה לקיים התחייבויות, גם כדי לא ליצור תקדים.

 

אריה דרעי ויעקב ליצמן מוכנים לערוב שהרוטציה תתבצע. מה שמזכיר את הבדיחה הישנה על יהודי דתי שנכנס למסעדה ושואל אם היא כשרה באמת. מכניס אותו בעל המסעדה למטבח ומראה לו את תמונות הרבנים הדגולים התלויות על הקיר. הייתי הרבה יותר רגוע, אומר היהודי, אם אתה היית תלוי על הקיר והם היו מבשלים.

 

  • אמנון אברמוביץ' הוא עיתונאי חברת החדשות

 

מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: צביקה טישלר
אמנון אברמוביץ'
צילום: צביקה טישלר
מומלצים