שתף קטע נבחר

קציני צה"ל מתחרים מי יתרפס בפני הרבנות

החייל שנשפט ל-28 (!) ימי ריתוק בגלל המבורגר במקרר בחדרו הוא רק דוגמה למגמת ההדתה, הפקודות המופרכות והנהלים המקוממים בצבא

 

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

רוח רעה מנשבת מעל צה"ל, והפעם גם חיל האוויר נסחף בה. באוויר נישא ריח הכניעה המוחלטת לרבנות הצבאית ולפוליטיקאים הדתיים. בשבוע שעבר נחצה עוד גבול: חייל קיבל 28 ימי ריתוק בגלל חבילת המבורגרים שאוכסנה במקרר בחדרו, בניגוד לפקודה שניסח רס"ר דתי שלפיה יש להקפיד על כך שהמקררים יהיו חלביים.

 

 

כמה אבסורדים מסתתרים בסיפור הזה. ראשית, הפקודה עצמה היא לא פחות מהזויה. רוב מוחלט של הדתיים לא מחזיקים מקרים נפרדים לחלב ובשר, ואין שום איסור הלכתי על אחסון בשר וחלב באותו מקרר. למה חייל חילוני בצה"ל צריך לעטות עליו איסורים חמורים יותר מאשר דתיים מאמינים?

 

הפקודה הזו גם אינה חוקית. פקודות המטכ"ל מגדירות בבירור את גבולות הכשרות בבסיס. היא מגבילה את הכשרות לאוכל שנקנה על ידי צה"ל, סופק לצה"ל או עומד למכירה בבסיס צה"ל, במקומות הבאים: מטבחים צבאיים, חדרי האוכל, חנויות ומכונות לממכר אוכל. יש רק יוצא דופן אחד, גם הוא שערורייתי, והוא האיסור להכניס חמץ לבסיסים בפסח. חוץ מהמקרה הזה, גבולות הגזרה ברורים וחדים. אוכל שנקנה עצמאית על ידי החייל ואוחסן במקרר בחדר הפרטי הוא מחוץ לתחום הכשרות.

 

אבל הרבנות הצבאית לא אוהבת את המושג "מחוץ לתחום" ומנסה להפגין את כוח זרועה בכל מקום שרק ניתן. לכן נתקלנו לאחרונה ברשימה של איסורים שניתנים באופן מקומי ובניגוד לפקודות המטכ"ל, ומנסים להחיל כשרות על אוכל שהובא מהבית, מקררים אישיים ויחידתיים או פינות קפה במשרדים.

הייתי מצפה ממפקדי הצבא שיעמידו את הרבנות במקומה. אבל מזמן הרבנות היא הריבון בצה"ל. הקצינים רק מתחרים אחד בשני מי יתרפס אליהם יותר. רק לפני שנתיים, וגם בחיל האוויר, חבר של הבן שלי נישק את חברתו לחיים במהלך ערב פרידה ממנו. הוא קיבל על זה ריתוק שחיסל את כל חופשת השחרור שלו. העונש הזה התבסס על פקודה שאסרה מגע אינטימי בין חיילים שבוטלה כבר שנה קודם לכן. זה לא הפריע לצבא להעניש אותו.

 

עכשיו הגיע תורו של מפקד הטייסת שנתן עונש מופרז ומופרך לחייל בגלל ההמבורגר. נכון – הייתה פקודה, החייל הפר אותה וכנראה שהקצין השופט לא ידע שהיא לא חוקית. עדיין – 28 ימי ריתוק על המבורגרים במקרר? חוסר המידתיות של העונש הזה כה גדול עד שלדעתי ראוי לשאול אם מקומו של המפקד הזה בצבא. לי הוא נראה כחסר כל יכולת שיפוט של המציאות.

 

 

אבל איפה הפיקוד שמעל הקצין הכושל הזה? איפה מפקד הבסיס? איפה מפקד חיל האוויר? כשלפני שנתיים שלח קצין דתי לכלא חייל שאכל כריך עם בשר חזיר בשדה, הצבא ידע להמתיק את העונש. לא כאן.

 

איפה ראש אכ"א, האלוף מוטי אלמוז, שהוציא בשנה שעברה איגרת כה מרשימה שאסרה על החמרה בפקודות לכיוון הדתי? האם כאן לא מדובר בדיוק בסוג ההחמרות האסורות? האם האיגרת הזו היא רק מילים ריקות ממעש? ואיפה הרמטכ"ל? גדי אייזנקוט עוד ניסה לצאת נגד הרבנות. מאז שאביב כוכבי החליף אותו לא שמענו ממנו כלום בנושאי דת והוא מצטייר יותר ויותר כעושה דברם.

 

ואיפה שר הביטחון הטרי? טוב – זה ברור. נפתלי בנט לא מסתפק בנזקי ההדתה הכבדים שגרם במערכת החינוך ועכשיו ודאי ינסה לייבא את ההדתה לצבא. אולי כל האירוע הזה הוא לא יותר ממתנת כניסה לשר ההדתה החדש של מערכת הביטחון.

לפחות הורי החייל יוכלו לבקר אותו בשבתות שבהן הוא יהיה מרותק. אם הוא היה טירון או חניך קורס, גם זה היה נמנע מהן. אני זוכר כמה חשובים היו לי ביקורי ההורים בטירונות, וכמה זה היה חשוב לבן שלי. צה"ל השפוי של לפני 15 שנים חוקק פקודה שעודדה ביקורי הורים בשבתות, דרשה לא לבטלם אלא משיקולים מבצעיים ואף חייבה אותם אם חייל נשאר שתי שבתות רצוף. אבל לרבנים ולמפקדים הדתיים הפקודה הזו צרמה, וכיום מעטים הם בסיסי ההדרכה שבהם מתקיימים ביקורים כאלו.

 

חלק מהמפקדים מודים שהסיבה היא לחץ מדתיים המוחים נגד חילול השבת, אף שהפקודה מאפשרת להורים דתיים לבקר בשישי בבוקר – כך שאפליה אין כאן. מפקדים אחרים מנסים למצוא תירוצים שחוקים כמו אפליית המשפחות שלהן אין מכונית פרטית. ברור שזה רק תירוץ. מספר כלי הרכב במדינה רק עולה, ואם זו הייתה באמת הבעיה, מספיק היה לדרוש שהביקורים יותנו בכך שהורים שיש להם יסיעו את אלו שאין להם מכונית. אבל בלחץ הדתי מבצעים כמעט כל בסיסי ההדרכה הפרת פקודות שיטתית, ולמרות זאת, אף מפקד שמנע ביקורי הורים לא רותק לבסיס ל-28 יום.

 

כתוצאה מפעילות משפטית של הפורום החילוני ועמותת חדו"ש, הוקמה לאחרונה ועדה שתבחן את הנושא. מעניין אם הוועדה הזו תהיה מסוגלת לעמוד בטרור הרבני.

 

אבל לא צריך לבוא בתלונות רק לרבנות ולמי שנכנע לה, כי גם אנחנו החילונים אשמים. כל עוד הילדים שלנו ירעדו מפחד מכל ניסיון לקבול, וכל עוד ההורים יפחדו - גם בגלל הלחץ של הילדים - מהצפת הבעיות, הרבנים ימשיכו להשתולל, עד שנגיע לנקודה שבה לא נשלח את ילדינו לצבא כי הוא יהיה דתי מדי עבורנו. לכן, חילונים יקרים, אנא צאו להגן על זכויותיכם וזכויות ילדיכם. לא רק עבורם אלא עבור כולנו.

 

  • רם פרומן הוא יו"ר הפורום החילוני ומחבר הספר "הדרך החילונית"

 

מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com

פורסם לראשונה 03/12/2019 11:08

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: יונתן בלום
ד"ר רם פרומן
צילום: יונתן בלום
מומלצים