שתף קטע נבחר

צרפת, גרמניה ובריטניה לאו"ם: "איראן מפתחת טילים עם יכולת גרעינית"

שגרירי שלוש המעצמות העבירו למזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש מכתב שלפיו איראן עסקה בפיתוח טילים בליסטיים עם יכולת לשאת ראשי נפץ גרעיניים, בניגוד להחלטת מועצת הביטחון. דיווח: טראמפ שוקל לשלוח עוד 14 אלף חיילים למזרח התיכון

 

טיל בליסטי Fateh-110 ()
שיגור טילים בליסטיים באיראן. ארכיון

 

שגרירי צרפת, גרמניה ובריטניה באו"ם העבירו אתמול (רביעי) מכתב למזכ"ל הארגון, אנטוניו גוטרש, בו ציינו כי "איראן מפתחת טילים בליסטיים שיכולים לשאת ראשי נפץ גרעיניים בניגוד להחלטת מועצת הביטחון של האו"ם". השגרירים הפצירו בגוטרש לדווח למועצה בדיון שיערך בנושא בעוד שבועיים כי פעילותה של איראן אכן נוגדת את החלטותיה בהתאם להסכם הגרעין שנחתם ב-2015.

 

במכתב נכללו צילומים שפורסמו ברשתות החברתיות באפריל, שבהם נראה ניסוי בטיל הבליסטי "שיהאב 3" עם ציוד המאפשר נשיאת ראש נפץ גרעיני. השגרירים ציינו כי הוועדה לאנרגיה אטומית כבר קבעה בדו"ח מ-2015 כי "קיימות הוכחות נרחבות המצביעות על מחקר איראני לחימוש שיהאב 3 בראש נפץ גרעיני".

 

בנוסף לניסוי בטיל השיהאב 3 מאפריל, סיפקו השגרירים שלוש דוגמאות נוספות לניסויי טילים של האיראנים במהלך יולי ואוגוסט האחרונים, וטענו כי מדובר "בדוגמאות אחרונות בסדרה ארוכה של ניסויים איראניים בטילים בליסטיים".

העצרת הכללית של האו
מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש(צילום: רויטרס)

יש לציין כי גם בממשל טראמפ טענו כי איראן מפתחת טילים בליסיטיים בעלי יכולת גרעינית אך האיראנים הכחישו. במהלך ישיבת מועצת הביטחון בשנה שעברה, מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו ביקש מהמועצה למנוע מאיראן פיתוח יכולת שכזו ולהותיר על כנו את האמברגו על מכירת נשק לאיראנים.

 

בשבוע שעבר הצהיר שר החוץ הצרפתי ז'אן איב לה דריאן כי פריז שוקלת ברצינות להפעיל סעיף בהסכם הגרעין עם איראן שעשוי להוביל להטלת סנקציות של האו"ם על טהרן.

 

דובר משרד החוץ האיראני עבאס מוסאווי אמר בתגובה כי ההצהרה הזו בלתי אחראית: "הנסיגה של איראן ממחויבויותיה היא יישום של זכויותיה החוקיות להגיב על הפרישה הבלתי חוקית והחד-צדדית של ארה"ב מההסכם ועל כך שהשותפים האירופים בהסכם לא מילאו את מחויבויותיהם".

  

 

"בנסיבות האלה", אמר הדובר, "ההסכם אינו מאפשר לשותפים האירופים להפעיל את ההליך, והצהרות כאלה של גורם צרפתי רשמי הן בלתי אחראיות ואינן מועילות".

  

בחודשים האחרונים, נזכיר, החלה טהרן להפר עוד ועוד התחייבויות שנתנה במסגרת הסכם הגרעין, וזאת בתגובה על החלטת נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בשנה שעברה שוושינגטון פורשת מההסכם ומטילה מחדש סנקציות חריפות על טהרן. טראמפ טען אז שההסכם גרוע ושהוא אפשר לאיראן להמשיך בפעילות מערערת היציבות שלה במזרח התיכון מבלי שזרם המזומנים אליה ייעצר.

 

אתמול נועד ראש הממשלה בנימין נתניהו עם מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו בליסבון והתייחס לנושא האיראני: "יש כעת כר נרחב להחליש את איראן", אמר עם נחיתתו בפורטוגל. בהצהרה משותפת בפתח פגישתו עם פומפאו אמר: "הנושא שאעלה הוא איראן. הנושא השני שאעלה הוא איראן והנושא השלישי שאעלה הוא איראן ועוד".

  

"אנחנו ברי-מזל שהנשיא טראמפ מוביל מדיניות מתמשכת של לחץ מול איראן", הוסיף נתניהו. "איראן מגבירה את התוקפנות שלה בזמן שאנחנו מדברים. הם מנסים להבעיר את השטח נגדנו ונגד האזור מאיראן עצמה, מעיראק, מסוריה, מלבנון, מעזה ומתימן - ואנחנו פועלים כדי להתגונן מול התוקפנות הזו".

 

בתוך כך, העיתון "וול סטריט ג'ורנל" דיווח אמש כי ממשל טראמפ שוקל להגדיל דרמטית את מספר החיילים האמריקנים במזרח התיכון, ולשלוח לאזור עוד עשרות ספינות וכלים צבאיים אחרים. לפי הדיווח, ארה"ב עשויה לשלוח עד 14 אלף חיילים נוספים – כל זאת כדי להתמודד עם האיום מאיראן. מאז מאי האחרון כבר תגברה ארה"ב את חייליה באזור ב-14 אלף חיילים נוספים. 

 

בחודשים האחרונים מזהירים גורמים בישראל ובמערב שאיראן נעשית נועזת יותר ויותר בפעולותיה ומותחת את הגבולות עוד ועוד, והעדות המובהקת ביותר לכך הייתה מתקפת הטילים על מתקני הנפט בסעודיה בספטמבר.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
טילים בליסטיים איראניים. ארכיון
מומלצים