שתף קטע נבחר

192 ילדים ערבים הועברו לאימוץ בשבדיה: "זה כמו ילדי תימן"

מאז שנות ה-70 ועד שנות ה-90 נמסרו ילדים שנולדו מחוץ לנישואים לאימוץ בחו"ל, כנראה תוך ניתוק מדתם. הנימוק: קושי במציאת משפחות מוסלמיות שיאמצו בארץ. ח"כ אחמד טיבי דרש לחקור את הנסיבות. פרופ' אחמד נאטור הוסיף באולפן ynet: "הייתה אלטרנטיבה, אבל לא נועצו בנו"

 

 

גורמים בחברה הערבית בישראל דורשים לחקור את הנסיבות שבמסגרתן מאז שנות ה-70 ועד ה-90 הועברו לאימוץ בשבדיה 192 ילדים ערבים שנולדו בארץ מחוץ לנישואים או כאלה שננטשו בגיל צעיר. בניגוד לאמנה הבינלאומית בדבר זכויות הילד, טוענים הגורמים, אותם ילדים נותקו מדת האסלאם, ועד היום נראה שרובם המכריע לא יודע דבר על השורשים שלו.

 

את הסוגייה העלה ח"כ אחמד טיבי מהרשימה המשותפת בשאילתה ביום רביעי שעבר, אולם היא נבלעה בסערת הקדמת הבחירות. באותו מעמד ענה לו השר יריב לוין במליאה כי באותם ימים היה קושי למצוא משפחות מוסלמיות שיאמצו את הילדים, ובכדי למנוע מהם לגדול במוסדות וללא משפחות – הם נמסרו למשפחות בשבדיה.

 

פרופ' אחמד נאטור מהפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית, סיפר הבוקר (יום ב') בראיון לאולפן ynet שכבר ב-1998 הוא פנה עם המידע הזה ליועמ"ש דאז. "זה סיפור מאוד כואב", אמר. "אני לא מבין מה היו השיקולים ואיך הדבר נעשה. הסברתי ליועמ"ש שזה מנוגד לחוק הישראלי וגם לאמנה הבינלאומית בדבר זכויות הילד. הוא ענה לי שלפי משרד הרווחה, המסירה לאימוץ ככל הנראה בוצעה כדין. אני ציפיתי שהוא יקיים חקירה בעניין. הפרשה לא נופלת מפרשת ילדי תימן".

 

 

אחמד נאטור  (צילום: עידו ארז)
פרופ' אחמד נאטור(צילום: עידו ארז)

אחמד טיבי במליאה שמתכנסת לקראת הצעת החוק של פיזור הכנסת (צילום: אלכס קולומויסקי)
ח"כ אחמד טיבי(צילום: אלכס קולומויסקי)

הוא הוסיף כי "האמנה מדברת על כך שיש לילד זכות לשמור על קשרי משפחה ועל הקשר התרבותי, האתני והדתי. אינני יודע מה קורה עם המשפחות, אם הם בקשר או לא בקשר. אני תוהה: האם האנשים האלה יודעים שיש להם אזרחות ישראלית ושהם יכולים לחזור לארץ?".

 

הביקורת של פרופ' נאטור נעוצה בכך שלדבריו המסירה לאימוץ בוצעה מבלי להיוועץ בגורמי רווחה ערביים: "אף אחד לא בא איתנו במגע כדי לשאול ולמצוא אלטרנטיבה. אנחנו לא יודעים מאיפה הילדים האלה, אם באמת נולדו מחוץ לנישואים או שנטשו אותם. לפני שעושים צעד דרסטי כזה צריך למצוא את החלופות. יש הסדר מוסלמי שנקרה כאפאלה – זה סוג של משפחת אומנה".

 

- אתם מנסים לאתר אותם?

" בזמנו כתבתי ליועמ"ש שאנחנו מוכנים להקים פורום כדי לארגן את הדבר הזה, שיעבירו לנו את המידע לילדים האלה. לצערי לא באו איתנו במגע".

 

- הכי צעיר שם עשוי להיות בן 30, הם לא ילדים קטנים.

"אנחנו לא מדברים רק על ההיסטוריה. אני שואל מה קורה עכשיו. אני מבקש לחקור את העניין. איזה הסדר יש עכשיו?".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עידו ארז
פרופ' אחמד נאטור
צילום: עידו ארז
מומלצים