שתף קטע נבחר

סולימאני במוקד העימות הדמוקרטי: "טראמפ שיקר"

עימות אחרון לפני תחילת ההצבעה בפריימריז: 6 מועמדים דמוקרטים התווכחו אם להחזיר את הלוחמים מהמזה"ת, וגם אם אישה יכולה לנצח את טראמפ. הנשיא תקף במקביל מעצרת בחירות, ותהה אם יפתחו נגדו בחקירה בשל חיסול סולימאני – שאותו כינה "בן זונה"

 

 

המועמדים הדמוקרטים המובילים התווכחו הלילה (בין שלישי לרביעי) על שלל סוגיות, בעימות האחרון לפני ההצבעה הראשונה בפריימריז הדמוקרטיים. בחלקו הרב התמקד הדיון במדיניות חוץ, וכל ששת המועמדים על הבמה בעיר דה מוין שבאייווה, המדינה הראשונה שבה יצביעו הדמוקרטים בעוד פחות משלושה שבועות, תקפו בחריפות את הנשיא דונלד טראמפ על חיסולו של מפקד כוח קודס האיראני קאסם סולימאני. לא על הכל הייתה הסכמה, והם התווכחו על שאלות שונות כגון השארת החיילים במזרח התיכון. במקביל, בעצרת בחירות שערך טראמפ, הוא תקף את הדמוקרטים וטען כי "השמאל הרדיקלי" לא יכול להגן על תושבי ארה"ב.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

  

העימות הלילה היה הראשון מאז חיסולו של סולימאני לפני כמעט שבועיים, פעולה שהביאה לשיא את המתיחות בין ארה"ב לאיראן – שאף נקמה במתקפת טילים על בסיסים אמריקניים בעיראק, מתקפה שבה לא נפגעו לוחמים אמריקנים. השאלה הראשונה ששאל את המועמדים אחד המנחים, מגיש CNN וולף בליצר, עסקה בסוגיה זו בדיוק – מדוע לדעתם הם מתאימים לכהן כמפקד העליון של הצבא האמריקני.

העימות הדמוקרטי בדה מוין (צילום: AFP)
סולימאני והדחת טראמפ במוקד. עימות דמוקרטי אחרון לפני תחילת ההצבעה(צילום: AFP)

העימות הדמוקרטי בדה מוין (צילום: AP)
(צילום: AP)

העימות הדמוקרטי באייווה (צילום: AFP)
מוביל בסקרים. ביידן(צילום: AFP)

הראשון שהשיב היה הסנאטור ברני סנדרס, והוא הזכיר מיד את התנגדותו לפלישה בעיראק. הוא תקף את סגן הנשיא לשעבר ג'ו ביידן על שהצביע ב-2002 בעד המלחמה. ביידן הודה מצדו כי הייתה זו "טעות גדולה" לתמוך בפלישה לעיראק, וניסה להתמקד במדיניות שהוביל יחד עם הנשיא שתחתיו שירת, ברק אובמה, לצמצום המעורבות האמריקנית שם – ובסופו של דבר ליציאה ממנה (ארה"ב חזרה לשם כמה שנים לאחר מכן כדי לסייע במאבק בדאעש). "האדם שגם כן התנגד למלחמה, ברק אובמה, בחר בי להיות סגן הנשיא שלו", השיב ביידן לביקורת.

 

שני מועמדים נוספים במרוץ על הבמה הלילה במילווקי היו הסנאטורית אליזבת וורן ופיט בוטיג'ג', ראש העיר סאות' בנד, אינדיאנה. בוטיג'ג', היחיד מבין המועמדים בעימות שהיה לוחם בעברו, הזכיר עובדה זו בתשובתו לשאלת המנחה. "בשבילי, השיעורים מהעבר הם אישיים", אמר בוטיג'ג'. הסנאטורית אליזבת וורן הזכירה כי שירתה בוועדת שירותי הצבא בסנאט, וטענה כי ארה"ב חייבת לחשוב על "דרכים אחרות" להגן על עצמה. היא הזכירה בין היתר סוגיות כמו לוחמת סייבר ומאבק בשינויי האקלים בתשובתה.

 

בנוגע לחיסול סולימאני, ביידן טען כי הנשיא טראמפ שיקר "חד-וחלק" כשטען שהגנרל האיראני הבכיר היווה איום "מיידי", ושלכן חיסולו היה אפשרי גם בלי הודעה מוקדמת לקונגרס. הוא טען שהמדיניות של הנשיא פוגעת במעמדה של ארה"ב בעולם. "אנחנו במצב שבו בעלי הברית שלנו באירופה משווים בין ארה"ב לאיראן, עושים השוואה מוסרית. איבדנו את מעמדנו באזור. איבדנו את התמיכה של בעלי בריתנו".

העימות הדמוקרטי בדה מוין (צילום: AFP)
ביידן הודה: התמיכה במלחמת עיראק הייתה "טעות גדולה". לצד סנדרס בעימות(צילום: AFP)

העימות הדמוקרטי באייווה (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

גם סנדרס האשים את טראמפ בשקרים. "שני האסונות הגדולים ביותר בתקופת חיינו היו המלחמות בווייטנאם ובעיראק. שתי המלחמות הללו היו מבוססות על שקרים", הוא טען, והוסיף: "כעת אני חושש שיש לנו נשיא שמשקר ושיגרור אותנו למלחמה אפילו יותר גרועה". סנדרס התכוון כמובן לעימות אפשרי עם איראן.

 

בעימות התגלתה מחלוקת ברורה בין הצד הפרוגרסיבי במפלגה הדמוקרטית, שאליו משתייכים וורן וסנדרס, לעומת הצד המתון יותר שאליו משתייכים בין היתר ביידן ובוטיג'ג'. וורן וסנדרס תקפו את "בזבוז" הכספים במלחמות במזרח התיכון. "העם האמריקני מאס והתעייף מהמלחמות האין-סופיות שעלו לנו טריליוני דולרים", אמר סנדרס. וורן הכריזה כי תחזיר את הכוחות "הלוחמים" מהאזור. מנגד, ביידן טען שאי-אפשר להחזיר את כל הכוחות מהאזור. הוא והסנאטורית איימי קלובושר, שגם היא נחשבת למתונה, קראו להתמקד בפעילותם של כוחות מיוחדים במזה"ת.

 

לאישה יש סיכוי מול טראמפ?

למרות ש-13 מועמדים נותרו במרוץ הדמוקרטי, שבו הם מתחרים על המועמדות של המפלגה לנשיאות בבחירות בנובמבר, רק שישה הופיעו על הבמה באייווה. הסיבה לכך היא תנאי הקבלה הנוקשים של המפלגה הדמוקרטית להשתתפות, שמחמירים מעימות לעימות – תנאים אלו כוללים שיעור תמיכה מינימלי בסקרים ומספר מינימלי של תרומות. אחד המועמדים שלא הופיעו על הבמה הוא ראש העיר לשעבר של ניו יורק מייק בלומברג, שכיוון שהכריז שלא יקבל אף תרומה ויממן את כל הקמפיין מכספו האישי, לא עומד בתנאי הסף להשתתפות בעימותים.

 

 

מפקד כוח קודס של איראן קאסם סולימאני (צילום: EPA)
"טראמפ שיקר". הדמוקרטים על חיסול סולימאני(צילום: EPA)
 

העימות היום הוא גם הראשון שבו כל המועמדים הם לבנים, ורבים מכלי התקשורת בארה"ב הזכירו זאת (בקרב הדמוקרטים, יצוין, סוגיית פוליטיקת הזהויות מרכזית). גם סוגיית המגדר עלתה לדיון, ובהקשר זה נשאל ברני סנדרס על דיווח ב-CNN ערב העימות, ולפיו הוא אמר לאליזבת וורן – בשיחה שקיימו ב-2018 – כי אישה לא יכולה לנצח בבחירות. סנדרס הכחיש את הדיווח כשנשאל על כך בעימות הלילה: "לא אמרתי את זה", טען. וורן אמרה לידו שהיא "חולקת עליו". היא ניסתה להימנע מעימות ישיר עם סנדרס: היא קראה לו "ידיד" ואמרה כי אינה מעוניינת "להילחם בו".

 

עם זאת, וורן תקפה את הרקורד של הגברים שמתחרים מולה: "האם אישה יכולה לנצח את דונלד טראמפ? תסתכלו עם הגברים בבמה הזו: ביחד, הם הפסידו עשר בחירות. היחידים על הבמה הזו שניצחו בכל הבחירות שלהם הם נשים", אמרה וורן, כשהיא מתייחסת לעצמה ולסנאטורית קלובושר, האישה השנייה בעימות. הפרשנים בארה"ב ציינו כי העימות הזה בין סנדרס לוורן – שני מועמדים פרוגרסיבים עם עמדות דומות למדי – היה חריף פחות מכפי שציפו שיהיה. זאת, על רקע נסיקתו האחרונה בסקרים של סנדרס, על חשבונה של וורן.

העימות הדמוקרטי באייווה (צילום: AP)
עימות בין שני המועמדים הפרוגרסיבים. וורן וסנדרס(צילום: AP)

העימות הדמוקרטי באייווה (צילום: AFP)
"לא אמרתי את זה". סנדרס(צילום: AFP)

סוגיה נוספת שעלתה לדיון בעימות היא הליך ההדחה של טראמפ – כשברקע ההערכות בוושינגטון שהמשפט לנשיא בסנאט ייפתח כבר בשבוע הבא, ככל הנראה ביום שלישי. יו"ר בית הנבחרים, ננסי פלוסי, הודיעה כי היום תיערך ההצבעה על העברת סעיפי האישום נגד טראמפ – ניצול סמכות ושיבוש הליכים – לסנאט. מדובר בהליך מנהלי שנדרש כדי לאפשר את פתיחת המשפט שם, ועד כה נמנעה פלוסי מהגשת הסעיפים, בדרישה שהרפובליקנים ששולטים בסנאט יאפשרו לזמן בו עדים חדשים, כאלו שלא העידו עד כה בחקירה שניהלו הדמוקרטים נגד טראמפ במסגרת פרשת "אוקראינה-גייט". בפרשה מאשימים אותו הדמוקרטים כי ניסה ללחוץ על אוקראינה לחקור את יריביו הפוליטיים – בין היתר ביידן שהשתתף בעימות הלילה – תוך שהוא משתמש בסיוע הכספי שארה"ב מעניקה לקייב כאמצעי לחץ עליה.

 

לתת לנשיא כתר ושרביט

במשפט ההיסטורי, השלישי בלבד בכל שנות קיומה של ארה"ב, צפויים הרפובליקנים לזכות את הנשיא. סילוקו בפועל מהבית הלבן הוא תרחיש שסיכוייו להתממש קלושים ביותר. ביידן תקף בדבריו הלילה את הנשיא על ה"שקרים" שלו בנוגע לבנו האנטר ביידן, שהיה חבר בוועד המנהלים של חברת גז אוקראינית. ביידן האב ציין כי לא הייתה לפלוסי ברירה אלא להגיש את הסעיפים לסנאט, כדי לאפשר לו לקבוע אם הנשיא זכאי או אשם.

 

כסנאטורים, סנדרס, וורן וקלובושר צפויים לשמש "מושבעים" במשפט הקרב. הדבר עלול לפגוע ביכולתם להשתתף בקמפיין ברגעים הקריטיים שלפני ההצבעה באייווה. כשנשאלה על כך, וורן אמרה ש"יש דברים חשובים יותר מפוליטיקה". קלובושר מתחה ביקורת על עמיתיה הרפובליקנים שמבקשים לדחות את ההכרעה על זימון העדים להמשך המשפט: "ביקשנו רק ארבעה אנשים", היא אמרה. לדבריה, "אם הרפובליקנים לא יאפשרו עדים, הם יכולים פשוט לתת לנשיא כתר ושרביט. הם יכולים פשוט להכתיר אותו כמלך", אמרה הסנאטורית ממינסוטה.

העימות הדמוקרטי באייווה (צילום: AFP)
"שהרפובליקנים יתנו לטראמפ כתר ושרביט". קלובושר(צילום: AFP)

העימות הדמוקרטי באייווה (צילום: AFP)
הזכיר ששירת כלוחם. בוטיג'ג'(צילום: AFP)

העימות הלילה נערך כאמור באייווה, המדינה הראשונה שתצביע בפריימריז. ההצבעה שם, בעוד פחות משלושה שבועות (ב-3 בפברואר), נחשבת לאבן דרך חשובה בקמפיין של המועמדים, שרוצים לקבל מומנטום להמשך הדרך. הסקר האחרון שפורסם אתמול בקרב הבוחרים באייווה הראה כי ביידן מוביל בה, כפי שהוא מוביל בסקרים הארציים. בסקר של Monmouth University קיבל ביידן 24%, בעוד סנדרס הגיע למקום השני עם 18% ובוטיג'ג' ממש אחריו עם 17%. שיעור התמיכה בוורן בסקר הזה עמד על 15%. קלובושר הגיעה חמישית, עם 8%.

 

טראמפ מגן על סנדרס, בערך

חשוב לציין כי התוצאה באייווה לא תקבע את התוצאות הסופיות של הפריימריז. המועמדים מתחרים בפריימריז על כמעט 4,000 קולות של נציגי המדינות השונות, שיצביעו בוועידה הדמוקרטית שתיערך ביולי במילווקי שבוויסקונסין. כדי לזכות במועמדות ולהתחרות מול טראמפ בנובמבר – על המועמדים לזכות ברוב פשוט, של 1,991 נציגים. באייווה הם מתחרים על 49 נציגים בלבד. כשבוע לאחר אסיפות הבחירה באייווה (ההצבעה שם שונה ממדינות אחרות ובמהלכה דנים ומתווכחים הבוחרים באסיפות קהילתיות), תיערך הצבעה בניו המפשייר. בנבדה תיערך הצבעה ב-22 החודש, ובדרום קרוליינה שבוע לאחר מכן. ב-3 במרץ תיערך הצבעה ב-15 מדינות, בהן קליפורניה וטקסס, במה שמכונה "סופר טיוזדיי" – המועמדים יתחרו ביום זה על 1,345 נציגים. בהמשך ייערכו פריימריז בשאר המדינות והטריטוריות של ארה"ב, עד יוני.

דונלד טראמפ בעצרת בחירות באוהיו (צילום: רויטרס)
"הדמוקרטים לא יגנו עליכם". טראמפ בעצרת בחירות קודמת באוהיו(צילום: רויטרס)
 

 

 

זמן קצר לפני תחילתו של העימות הדמוקרטי הלילה נאם טראמפ בפני אלפי תומכים בעצרת בחירות, באותה עיר שבה תיערך ביולי הוועידה הדמוקרטית – מילווקי. גם בנאומו סוגיית חיסול סולימאני הייתה מרכזית. הנשיא טראמפ טען כי הדמוקרטים עושים "כל דבר שביכולתם כדי להמעיט בערך" החיסול.

 

טראמפ תקף את הדמוקרטים בשל הביקורת שלהם כלפיו, בטענה שלממשלו לא היה מידע מודיעיני מספיק כדי להגדיר את המתקפה שתכנן סולימאני "מיידית". "אני חושב שהם הולכים לפתוח בחקירה חדשה: האם המתקפה הייתה מיידית", אמר הנשיא. סולימאני, לדבריו, "היה מלך מטעני הצד. לשיעור גדול של אנשים (לוחמים אמריקנים) אין רגליים או ידיים בגלל הבן זונה הזה". לאחר שהשתמש בקללה "son of a bitch", הקהל במילווקי הריע לנשיא.

 

טראמפ תקף בין היתר את ברני סנדרס ואת "השמאל הרדיקלי", שלדבריו "לא יכולים להגן על משפחותיכם, ולא לשמור על המדינה שלנו". עם זאת, הוא הגן על סנדרס בנוגע לטענה שעלתה כלפיו, ולפיה הוא אמר לאליזבת וורן שנשים לא יכולות לנצח בבחירות לנשיאות. "אני לא מאמין שהוא אמר את זה. אני לא. זה לא משהו שאני חושב שהוא יגיד". טראמפ ציין אבל כי הוא לא מכיר את סנדרס, ולא מחבב אותו.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
רגע לפני הפריימריז. העימות באייווה
צילום: AFP
מומלצים