שתף קטע נבחר

רונאל פישר: "רות דוד עברה התעללות; אצלי החוקרים לא תיעדו מה שלא נוח"

עורך הדין הגיע להעיד בדיון בפרשת "ב. יאיר" העוסקת בקשר בין הקבלן יאיר ביטון לעבריין יצחק אברג'יל, ובאופן חריג התייחס בפירוט גם לפרשה שהוא עומד במרכזה: "היה חיפוש בלתי חוקי בדברים שלי, נעלמו לי 3 קלסרים". על חקירת רות דוד: "השתמשו באמצעים פסולים, גרמו לה להפר חיסיון"

 

 

דיון שהתקיים הבוקר (יום א') במשפט בפרשת "ב. יאיר" בבית המשפט המחוזי בתל אביב, איפשר הצצה נדירה יחסית לגרסה של עו"ד רונאל פישר לאירועים שסיבכו אותו בפלילים. אף שהוא לא מעורב ישירות בתיק ב. יאיר, אלא רק זומן לדיון כעד הגנה, ענה פישר בפירוט לשאלות שהוצגו בפניו וקשורות גם למשפט המתנהל נגדו במחוזי בירושלים בגין שורת עבירות שוחד, מרמה ועוד. זאת בניגוד לחקירתו במשטרה ולמשפט המתנהל נגדו בירושלים, שם הוא מיעט לענות לשאלות.

 

פישר זומן מאחר שהיה – יחד עם רות דוד - עורך דינו של הקבלן יאיר ביטון, המואשם בקשרים לכאורה עם העבריין יצחק אברג'יל. בעדותו הבוקר מול השופטת טלי חיימוביץ' הוא העלה בין השאר טענות קשות נגד רשויות המס והשוטרים שניהלו את החקירה נגדו: "היה חיפוש בלתי חוקי בדברים שלי לאחר שנעצרתי. אנשי המשרד אספו את החומרים של המשרד והניחו במחסן. לימים אני מקבל טלפון ואומרים לי שכל הקלסרים שלי - הדברים היו מסודרים בארגזים עם פתקאות – קרועים. קלסרים על הרצפה מרוחים. מראה מזעזע. עורכת דין התחילה לנהל תכתובת עם השלטונות, וגילתה שדברים נעלמו.

 

"אחד הדברים שנעלמו, ולי יש דעה למה, זה שלושה קלסרים של הטיפול בביטון, כולל כל התרשומות כולל דברים שהוא כתב שם. עלה כי אכן שלטונות מס הכנסה עומדים מאחורי הפעילות הלא חוקית הזאת. אסור לעשות חיפוש ללא צו בעניין. זו פשוט הייתה גניבה בלילה. רגעים מביכים של השלטונות".

רואנל פישר (צילום: מוטי קמחי)
רואנל פישר. "היה חיפוש לא חוקי בדברים שלי"(צילום: מוטי קמחי)
 

את העדות היום ביקש פישר לקיים בדלתיים סגורות, אולם בית המשפט נעתר לבקשת הפרקליטות ו-ynet ודחה את בקשתו.

 

אמצעים פסולים נגד רות דוד

כאמור, העדות הבוקר נגעה בשתי פרשות שפישר מהווה את נקודת החיבור ביניהן. בראשונה, המוכרת כ"פרשת רונאל פישר", הוא הואשם במאי 2015 יחד עם עו"ד רות דוד (לשעבר פרקליטת מחוז תל אביב ואז סנגורית פרטית) ורפ"ק ערן מלכה מלהב 433 – כל אחד על פי חלקו - בלקיחת שוחד, מתן שוחד, קבלת נכסים שהושגו בפשע, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות ושיבוש מהלכי משפט. נטען כי השלושה שיתפו פעולה וניצלו מידע רגיש שהשיג מלכה מתוך המשטרה על חקירות כדי לקבל סכומי כסף מלקוחות של פישר ודוד.

 

הפרשה השנייה - פרשת "ב. יאיר" - עוסקת בקשר פלילי לכאורה בין קבלנים לבין עבריינים, וכתב האישום שהגישה פרקליטות מחוז תל אביב נוגע לכמה נאשמים וחברות, שהבולטים בהם הם העבריין יצחק אברג'יל והקבלן יאיר ביטון, המנהל ובעל המניות העיקרי בחברת הבנייה הציבורית "ב. יאיר". סנגורו בתקופה הרלוונטית היה רונאל פישר ועו"ד דוד הוגדרה כ"יועצת". לפי האישום, החל מ-2007 התפתחה מערכת יחסים בין ביטון ואברג'יל, והם קשרו יחד עם אחרים להעביר כספים לאברג'יל ולמקורביו בדרכי מרמה ובאמצעות החברה.

התמונה של רות דוד (צילום: יואב דודקביץ')
רות דוד. "אמצעים פסולים בחקירות שלה"(צילום: יואב דודקביץ')
 

ארכיון. הקבלן יאיר ביטון בבית המשפט (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
ארכיון. הקבלן יאיר ביטון בבית המשפט(צילום: מוטי קמחי)

נקודת ההשקה בין שתי הפרשות נעוצה בהתערבות של עו"ד פישר בחקירה סמויה שניהלה המשטרה ב-2012 ובחנה את הקשר בין אברג'יל, ב. יאיר וביטון. על פי כתב האישום שהוגש נגד פישר, הוא פנה לחוקר מלכה וביקש ממנו לסייע לביטון. מלכה נענה: הוא העביר לפישר חומרים מהחקירה הסמויה, ובהתבסס עליהם הנחו פישר ודוד את ביטון כיצד להתנהל מול המשטרה. הם הכינו אותו לחקירה הצפויה לו ופישר אף עדכן אותו במועד מעצרו הצפוי.

 

כאמור, בחקירתו במשטרה ובמשפט המתנהל נגדו בירושלים מיעט פישר לדבר. אולם במהלך עדותו הבוקר בתל אביב הוא בחר לדבר, ולא מעט.

 

כשנשאל על חלקה של עו"ד רות דוד בסיוע שניתן ליאיר ביטון, אמר פישר: "גברת דוד ייצגה במובן של ייעוץ. הואיל ואין חולק שיש לי כבוד אדיר לגברת דוד, אני לא אומר כדי להמעיט מכבודה. אני חושב שהגברת דוד, והדבר יתגלה בבוא העת, עברה אביוז (התעללות, ג"מ) באמצעים פסולים כל כך קשים בחקירות שלה, שהביאו בין היתר לתוצאה הבלתי אפשרית שהיא הפרה את החיסיון (עו"ד-לקוח, ג"מ). היא הייתה דמות דומיננטית יותר ממני ב-2012. אני בעיקר התנהלתי מול השלטונות והיא ניהלה את זה מול ביטון".

 

"המשמעות היא שהולכתי שולל"

בחקירה הנגדית על ידי הפרקליטות נשאל פישר על חקירתו ביחב"ל, וטען שחלקים מחקירתו לא תועדו. פישר, יש לציין, שתק במרבית החקירה ולא מסר גרסה, אבל היום הוא התעקש: "לא תועד בחקירה כל מה שהיה לא נח".

 

לדבריו, על דברים מסוימים הוא היה מוכן לענות, כל עוד לא פגעו בחיסיון עו"ד-לקוח: "במח"ש פעלו במרמה כלפיי ולא ביקשו הסרת החיסיון. במשך ימים שלמים אני עצור. חוזרים על השאלות, אלפי שאלות, לא ביקשו להסיר ואני מתחנן. עניתי דברים עקרוניים".

 

בהמשך הסביר שחלק מלקוחותיו הסירו את החיסיון, ולכן יענה על כך בבוא העת במשפטו בירושלים.

רואנל פישר (צילום: מוטי קמחי)
רואנל פישר הבוקר בבית המשפט(צילום: מוטי קמחי)

על פרשת ביטון סיפר: "בסמוך להיכרות שלי עמו נעשיתי פרקליטו ופרקליטה של חברת ב. יאיר. הוא איש שאני מאוד מכבד, מעריך ואוהב. יום אחד יאיר הרים לי טלפון ואמר שבביתו יש אנשים בבגדים אזרחיים, טוענים שהם שוטרים וביקשו ממנו שיתלווה אליו. הוא פחד. לא ידע מי הם. הוא הרים לי טלפון ביקש שאתערב. צלצלתי ליחב"ל ואישרו לי. ניסיתי לאמת את העובדה שיש חשש שארגון הפשיעה של אברג'יל מנסה להשתלט על חברות ציבוריות והם מבקשים את תשומת הלב אם קורה משהו כזה ומצפים ממנו שידווח. שמחתי שאומרים את זה ליאיר כי זה סימן שהם סומכים עליו".

 

פישר הוסיף שהמשטרה הטעתה אותו ולמעשה גרמה לו להבין שהלקוח שלו אינו חשוד שזומן לחקירה, אלא רק נדרש למסור עדות: "ב-2013 יאיר היה בתהליך להעביר את מרכז חייו לחו"ל. בשלב מסוים הוא פנה לרות דוד ואמר שפנו אליו מיהלום (יחידה ברשות המסים, ג"מ) וביקשו לתאם איתו מועד להגעה. אמרו לנו ביהלום שזה המשך עדותו מ-2012, 'לא דחוף ואין בהילות'. התקשרתי לברר אם מוזמן כחשוד. אמרו לי לא חשוד. המשמעות הייתה שאני הולכתי שולל את יאיר".

 

לגבי מעצרו של ביטון אמר פישר: "שוטר אמר ש'יאיר לא יגיד שנסחט אלא פחד ואתה לוקח אותו ביד הביתה היום'. מנוקדת המבט של המשטרה הייתה משמעות מאוד גדולה לעובדה שמר אברג'יל עתיד להשתחרר בקרוב והם לא יסכימו שזה יקרה. מבחינתם האדם הזה צריך להיות ספון בבית סוהר עד סוף ימיו, ויאיר, כמובן לא במילים האלו, 'ישמש כלי'".

 

את פישר מייצגים עורכי הדין אלי פרי ועמית בר. הוא מכחיש את המיוחס לו בפרשה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מוטי קמחי
רונאל פישר, הבוקר בבית המשפט
צילום: מוטי קמחי
מומלצים