שתף קטע נבחר

חדש בארסנל הגרעין של ארה"ב: פצצה מוחלשת

לראשונה זה עשרות שנים פרש צבא ארה"ב נשק גרעיני חדש – ראש קרב שעוצמתו, לפי הערכות, היא כשליש מזו של הפצצה שהוטלה על הירושימה. ממשל טראמפ טוען שהוא ירתיע את רוסיה, המתנגדים חוששים שיגבר הסיכון לעימות: "פתח לקטסטרופה גרעינית"

צבא ארה"ב הודיע אתמול (ג') כי לראשונה זה עשרות שנים הוא צירף נשק חדש לארסנל הגרעיני שלו – ראש קרב גרעיני בעל עוצמה מוחלשת. ראש הקרב הותקן על גבי טיל בליסטי מסוג "טריידנט" שמשוגר מצוללות.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

  

ממשל טראמפ הורה על פיתוח ראשי הקרב החדשים הללו עוד ב-2018, וייצורם החל בשנה שעברה. ראש הקרב החדש, המכונה W76-2, הוא גרסה מותאמת של ראש הקרב הקיים שכבר מותקן בטילי הטריידנט הבליסטיים, ושעוצמתו המוערכת היא כ-100 קילו-טון.

המטרה: להרתיע את רוסיה. טיל טריידנט משוגר מצוללת (צילום: AP) (צילום: AP)
המטרה: להרתיע את רוסיה. טיל טריידנט משוגר מצוללת(צילום: AP)

הפנטגון סירב לחשוף את עוצמתו המדויקת של הנשק החדש והחלש יותר, אך מומחים מעריכים כי ייתכן שעוצמתו נעה סביב 5 קילו-טון. מדובר בכשליש מהעוצמה של הפצצה שהונחתה על הירושימה בסוף מלחמת העולם השנייה, כ-15 קילו-טון.

 

מאחורי פיתוח הנשק החדש והצבתו עומדת הטענה כי העובדה שלארה"ב היה עד כה רק נשק גרעיני "אסטרטגי", בעל עוצמה אדירה ביותר, ולא נשק "טקטי" חלש יותר, מעודדת יריבים פוטנציאליים לתקוף אותה. לפי הממשל, יריבים כאלו – רוסיה בפרט – עלולים לחשוב שארה"ב תחשוש משימוש בנשק הגרעיני העוצמתי שלה, שיביא להרג של אין-ספור אזרחים, בתגובה להתקפה גרעינית מוגבלת מצדם.

 

הקודים ב"פוטבול הגרעיני" עודכנו

לרוסיה, יצוין, יש כבר עתה ארסנל של ראשי קרב גרעיניים בעלי עוצמה מופחתת. לפי CNN, גם לארה"ב יש מספר מוגבל של פצצות אטום "טקטיות" מסוג B61, אך הללו מוצנחות ממפציצים ולכן יעילות פחות מראשי קרב גרעיניים שמותקנים על גבי טילים בליסטיים שאותם ניתן לשגר במהירות ליעד התקיפה, בעומק שטח האויב. ברשת החדשות האמריקנית ציינו אגב כי בעקבות הצבת הנשק החדש הותאמו הקודים הנוגעים אליו ב"פוטבול הגרעיני", שמאפשר לנשיא ארה"ב להורות על תקיפה גרעינית מכל מקום בעולם.

לפי ההערכות, הנשק החדש חלש פי 3 מהפצצה שהוטלה על הירושימה ()
לפי ההערכות, הנשק החדש חלש פי 3 מהפצצה שהוטלה על הירושימה

ג'ון רוד, תת-מזכיר ההגנה לענייני מדיניות, סירב לחשוף מתי בדיוק הוצב הנשק החדש, או בכמה ראשי קרב מדובר. על התקנתו דיווחה כבר בשבוע שעבר פדרציית המדענים האמריקנית. היא ציטטה גורמים אנונימיים שלדבריהם הנשק הוצב בשבועות האחרונים של 2019 על גבי הצוללת USS Tennessee שבאוקיינוס האטלנטי.

 

בראיון לסוכנות הידיעות AP הסביר רוד כי הנשק החדש יפחית את הסיכויים למלחמה גרעינית, והדגיש כי השימוש בו ייעשה רק ב"נסיבות מיוחדות מאוד". "היכולת המשלימה הזו מחזקת את ההרתעה ומספקת לארה"ב נשק מהיר יותר ובעל יכולת הישרדות גבוהה יותר", אמר. לדבריו, הנשק הגרעיני החלש יבהיר ליריבותיה של ארה"ב כי היא יכולה ל"הגיב בנחרצות לכל תרחיש של איום".

 

הבכיר האמריקני הדגיש כי הצבת הנשק החדש לא מפרה את מחויבותה של ארה"ב תחת אמנת הגרעין New START, שמגבילה את מספר ראשי הקרב המבצעיים שיכולות ארה"ב ורוסיה לפרוש. לדברי רוד, כל ראש קרב גרעיני מוחלש שיותקן על גבי טילי הטריידנט יחליף ראש קרב קיים וחזק יותר.

 

"פתח לקטסטרופה גרעינית"

ברוס בלייר, קצין לשעבר בחיל האוויר האמריקני שעבד עם כלי נשק גרעיניים והקים לאחר שירותו את הארגון Global Zero שפועל לחיסול מאגר הנשק הגרעיני בעולם, מתנגד לנשק החדש, אך מודה כי יש ערך לצמצום העוצמה ההרסנית של כלי הנשק.

 

"אסור לנו להשלות את עצמנו ולחשוב שנשק גרעיני מוחלש הוא בר-שימוש בסכסוך", אמר בלייר. הוא הזהיר כי השימוש בנשק הזה עלול להצית מלחמה גרעינית כוללת. "תגובה חכמה יותר לשימוש מצד האויב בנשק גרעיני בעל עוצמה מופחתת תהיה להימנע מהסלמה גרעינית, והתרת הרסן של הכוח הקונבנציונלי ההרסני של ארה"ב".

 

בלייר העיד בשנה שעברה בקונגרס וקרא להימנע מפיתוח הנשק החדש. לדבריו, הרציונל שעומד מאחורי פיתוחו לא רלוונטי עוד לאור ההתפתחויות בשנים האחרונות. הוא טוען שהרוסים מתמקדים פחות בכלי נשק גרעיניים, ומעדיפים שימוש באמצעי לוחמה אחרים, כמו סייבר.

 

מבקרי המהלך טוענים גם שהנשק הגרעיני החדש עלול לגרום למנהיגים לחוש חופשיים יותר להשתמש בו. פקידים בכירים לשעבר בממשל האמריקני, בהם ג'ורג' שולץ שכיהן כמזכיר המדינה וויליאם פרי שכיהן כשר ההגנה, פנו ב-2018 לקונגרס בדרישה שיסרב לממן את הפרויקט (דרישה שלא נענתה). הם טענו כי הנשק החדש יעשה את ארה"ב לפחות בטוחה. "הנשקים החלשים-לכאורה הם פתח לקטסטרופה גרעינית", הם כתבו.

 

טענה נוספת שמעלים המתנגדים היא שמכיוון שראש הקרב הגרעיני המוחלש ישוגר על גבי אותו טיל בליסטי שבו משוגרת הגרסה המקורית והעוצמתית יותר – מי שלעברו ישוגר הטיל לא יוכל לדעת איזו גרסה הוא נושא, ויהיה חייב להסיק לפיכך שמדובר בגרסה העוצמתית דווקא.

 

מאז שנכנס לבית הלבן, נזכיר, דונלד טראמפ זנח את מדיניות קודמו ברק אובמה שקראה לצמצם את השימוש בנשק גרעיני ולחתור לעולם שבו הוא לא יהיה קיים יותר. תחת טראמפ ארה"ב פרשה גם, בספטמבר אשתקד, מהאמנה לפירוק נשק גרעיני לטווח בינוני (INF), הסכם שנחתם בינה לבין רוסיה ב-1987, בשלהי המלחמה הקרה. וושינגטון טענה שמוסקבה מפרה את ההסכם. מומחים הזהירו אז כי בעקבות זאת גובר הסיכוי למרוץ חימוש חדש.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AP
חלש יותר, אבל ירתיע. הנשק מותקן על גבי טילי טריידנט
צילום: AP
מומלצים