שתף קטע נבחר

דיווחים שוטפים ל"בור של עזה": כך נשמעים בקשר תצפיתני חמאס

סופרים מטוסים, מזהירים פעילים ומעדכנים על דיווחים בתקשורת הישראלית. ארגון הטרור מעסיק פעילים שתפקידם לזהות כל פעילות של צה"ל - באוויר, בים וביבשה - ולספק לארגון תמונת מצב עדכנית. לידי ynet הגיעו הקלטות של מערכת הקשר של חמאס

 

 

הם יושבים לכל אורך גדר המערכת של רצועת עזה עם ישראל, מצפונה ועד דרומה. חלקם במגדלים מאולתרים על גבעות חול, חלקם בכלי רכב שנעים לאורך הציר וחלקם על הקרקע בלב הרצועה ולאורך חופי הים. אלה הם התצפיתנים של חמאס שמספקים לחמ"ל האחורי (אם תרצו, "הבור של עזה") את תמונת המצב העדכנית בשטח, ומנטרים כל תנועה של צה"ל שיש ביכולתם לראות – באוויר, בים וביבשה.

קולות הטרור (צילום: שאטרסטוק)
(צילום: שאטרסטוק)

יום שלישי, 21 בינואר 2020. 21:00 בערב. תצפיתן של חמאס מזהה אירוע חריג ומדווח לאחור: "ירי בשטח המפורז באזור מרכז הרצועה. בבדיקה". התצפיתן אינו יודע שבאותו זמן מחבלים פלסטינים חמושים חוצים את גדר המערכת בדרום הרצועה ליד קיבוץ כיסופים, מתמקמים בסבך, מזוהים ואז מתפתחים חילופי אש בינם לבין כוחות צה"ל. כך זה דווח ברשת הקשר של הזרוע הצבאית של חמאס: "כולם, אירוע שמתרחש כעת. לפני עשר דקות נורו פצצות תאורה לעבר מוצב אבו חסייה מזרחית לדיר אל-בלח. בנוסף, התקשורת הישראלית מדווחת על כך ששלושה צעירים ניסו להסתנן מעבר לגדר".

 

 קולות הקשר של חמאס אשר מספקים לחמ
מוצב תצפית של חמאס(צילום: רועי עידן)

 קולות הקשר של חמאס אשר מספקים לחמ
מתמקמים על הגבעות(צילום: רועי עידן)


 (צילום: דובר צה"ל)
לאחר מכן מתפתחים חילופי אש, וכוחות צה"ל יורים צרורות לעבר הצעירים שמשליכים מטענים מהסבך. "חטין שתיים (שם קוד) לכולם. כעת ירי כבד מטנק מרכבה בתוך גדר המערכת באזור אבו ספיה, מזרחית למרכז הרצועה. כמו כן נשמעו צעקות של חיילים בתוך המוצב במקביל לפיצוץ שהרעיד את גדר המערכת. יש ליידע את כולם. בשלב הזה כעת מתנהלים חילופי אש כבדים בתוך גדר המערכת מטנק מרכבה. כמו כן פיצוץ שהרעיד את השטח המפורז. במעקב". התקרית מסתיימת עם שלושה מחבלים הרוגים, שככל הנראה נשלחו למשימה על ידי הג'יהאד האיסלאמי. 

 

לחמאס יש אנשים שכל תפקידם הוא להסתכל לשמיים, לזהות את התנועה האווירית מעל שמי הרצועה ולהזהיר את הפעילים שלהם על הקרקע. כך למשל מדווחת ברשת הקשר הצבאית של הארגון האזהרה טרם תקיפה אווירית ישראלית: "לידיעת כולם, נספרו ארבעה כלי טיס בשמי החטיבה הצפונית. על כולם לנהוג בזהירות ולפעול לפי הדיווחים. המטוסים חגים מעל שמי מזרח רצועת עזה. על הלוחמים לשים לב".


אחרי האזהרות מגיע ירי הנ"מ אל עבר המטוסים, שגם הוא מדווח לחמ"ל. "יש ניסיון ליירט את מטוסי הקרב באמצעות ירי נ"מ לעבר מטוסי הקרב בצפון הרצועה. במעקב". לבסוף מתבצעת התקיפה של מטוסי חיל האוויר: "מטוס! מטוס! תוקף את מוצב אל-קאדיסיה באמצעות לפחות טיל אחד".

 

3082 (Photo: AFP)
תקיפת מטוסי צה"ל בעזה(Photo: AFP)

כוח תפיסת השטח היא יחידה של חמאס שתפקידה לוודא שפעילים סוררים אינם מבצעים ירי רקטי לעבר ישראל. בנוסף, אנשי הכוח אחראים לוודא שאיש לא מסתנן לישראל או מנסה לבצע פיגוע על הגדר. אלא שלעיתים הם מונחים שלא למנוע ירי. מה שהם מבצעים במקרה כזה הוא דווח לאחור על הנעשה: "שתיים לכולם, שתיים לכולם. לידיעה, כעת מתבצע שיגור רקטות מהאזורים המזרחיים של הרצועה לכיוון אדמתנו הכבושה. שוב אזעקות! שוב אזעקות! בתוך העיר שדרות ובשער הנגב".

 

מיד אחרי ירי רקטות מבצע חמאס נוהל פינוי של מפקדותיו ומגדלי התצפית שלו, כדי שלא לגרום לנפגעים בתקיפת התגמול הישראלית. בנוסף מזהיר חמאס את פעיליו הצבאיים שלא להתקרב לגדר ולשמש מטרה נעה לצה"ל: "זהירות ותשומת לב מרבית! אין להתנייד ברכבים ואופנועים, כמו כן אין להתקרב ליעדים ולמקומות הידועים לכולם".

 

Rocket fire launched from the Gaza Strip  (Photo: Reuters)
שיגור רקטות מהרצועה. "זהירות ותשומת לב מרבית!"(Photo: Reuters)


לעיתים מדווח החמ"ל לפעילים בשטח על תוצאות הירי. את המידע הם שואבים מהתקשורת הישראלית, ובמקרה הזה מקריאה ב-ynet. כך למשל זה נשמע רק לפני כמה ימים: "דווח באתר של 'ידיעות אחרונות' על שלוש רקטות שפגעו באזור נתיבות. הצבא הישראלי הגיב בהפצצות ברצועה".

 

ומהרקטות לאיום הכי אקטואלי – בלוני הנפץ. הינה ההוכחה שחמאס מאפשר ומעודד את הפרחת בלוני הנפץ ליישובי עוטף עזה. בהקלטה הבאה מדווחים התצפיתנים לחמ"ל על תחילת הפרחת בלוני הנפץ ומייחלים להצלחתם. "כעת יש הפרחה של צרורות בלוני נפץ ממזרח הרצועה לכיוון עוטף עזה. שהאל ייתן לנו הצלחה".

 

3082 ()
שיגור בלוני נפץ מעזה. "שהאל ייתן הצלחה"

 

הקולות הללו מדגימים את מערך השליטה והבקרה ההדוק של חמאס על כל מה שקורה ברצועה, מצפון לדרום - מערך שרק הולך ומשתפר ביכולות שלו להבחין בכל מה שקורה משני צידי הגדר. הם מוכיחים גם כי אין להמעיט בערכה של הזרוע הצבאית של הארגון, שלא שוקטת על שמריה ומפתחת כל העת אמצעים חדשים לניטור במסגרת המערכה הבלתי נגמרת מול ישראל.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דובר צה"ל
קולות הטרור נחשפים
צילום: דובר צה"ל
מומלצים