שתף קטע נבחר

למרות טרור בלוני הנפץ: ישראל מגדילה את מרחב הדיג בעזה

לאחר עוד יום רווי הפרחת בלוני נפץ משטח הרצועה לעבר יישובי העוטף, החליטה ישראל כי מרחב הדיג בעזה יגדל הבוקר בחמישה מייל. בנוסף, מיום ראשון יינתנו עוד 500 היתרי כניסה מעזה. גורם ביטחוני: "חמאס העביר מסרים שהם החליטו להפסיק את שיגורי בלוני הנפץ וירי הרקטות"

 

דייגים בעזה (צילום: רויטרס)
הקלות לדייגים בעזה (צילום: רויטרס)

למרות המתיחות הביטחונית, שכללה את המשך הפרחת בלוני הנפץ מהרצועה לאורך כל הימים האחרונים וירי רקטה לעבר המועצה האזורית שער הנגב ביום שלישי, הודיעה אמש (חמישי) ישראל כי היא מגדילה מהבוקר את מרחב הדיג ברצועה מ-10 ל-15 מייל.

 

בנוסף, ישראל ביטלה סנקציה נוספת שהוטלה בתגובה להמשך הירי מהרצועה: מיום ראשון יגדלו בעוד 500 מכסות היתרי המסחר לתושבי רצועת עזה. מדובר על היתרים שניתנים לסוחרים בלבד, אולם בשטח פועלים רבים מעזה מנצלים אותם ומשתמשים בהם ליציאה לעבודה בחקלאות או בנייה בישראל תוך העלמת עין של מערכת הביטחון.

 

 

גורם ביטחוני ניסה להסביר את החלטת ישראל לבטל את הסנקציות חרף המשך הפרחות בלוני הנפץ. לדבריו, "ארגון חמאס העביר מסרים לישראל שלפיהם הם החליטו להפסיק את שיגורי בלוני הנפץ וירי הרקטות לעבר ישראל". הגורם לא מסר דרך מי עבר המסר לישראל. מקורות פלסטיניים בעזה אמרו ל-ynet כי המסר הועבר באמצעות שליח האו"ם למזרח התיכון ניקולאי מלאדנוב. הגורם הביטחוני הישראלי הוסיף כי במערכת הביטחון ספקנים, אולם לדבריו "ייעשה ניסיון להחזיר את היציבות לעוטף עזה. המעשים בשטח הם שיקבעו".

דייגים בעזה (צילום: AFP)
האם ההקלות לתושבי רצועת עזה יביאו שקט לתושבי העוטף?(צילום: AFP)

בלון טרור בלונים בלוני תבערה נפץ שדרות מפלסים ()

ביום שלישי דווח כי חמאס הבטיח לחברי משלחת המודיעין המצרי שביקרה בעזה כי הם יפסיקו לאלתר את הפרחת בלוני הנפץ. בפועל חמאס הגביר את כמות בלוני הנפץ שהופרחו לעבר ישראל בשתי היממות האחרונות.

 

לא פחות מ-17 בלונים אותרו אתמול עד לשעות הערב ביישובי העוטף, שמונה מהם נשאו מטעני נפץ. איש לא נפגע. פיצוצים חזקים נשמעו באזור בכל שעות היום, בעיקר לפנות ערב. צוותים יעודיים של לוחמי צה"ל נפרסו לאורך הגבול בניסיון ליירט את הבלונים באמצעות ירי חי.

 

ב‏שדרות אותר צרור בלונים מאחורי בית ספר יסודי בעיר ללא מטען וכעבור זמן אותר צרור בלונים חשוד בבית ספר אחר. חבלנים הוזעקו לנטרל את האיום ובמקום פרצה בהלה. בנוסף, מעל אחד היישובים באזור שדות נגב התפוצצו לפחות ארבעה צרורות בלונים ויצרו פיצוצים חזקים. במועצה האזורית אשכול נשמעו בבוקר הדי הפיצוצים והיישובים עודכנו שזו הייתה תוצאה מבלונים שחצו לשטח ישראל והתפוצצו באוויר. בעיצומה של ההסלמה תועדו אחר הצהריים ילדי קיבוץ מפלסים צופים בבלוני הנפץ שחלפו מעל ראשיהם: "אמאל'ה, די. מה זה הבום הזה?",

 

 

למרות האיום החדש-ישן, השגרה בדרום נמשכת באופן יחסי: לקראת סוף שבוע חמים ונעים צפויים להגיע אל אזור עוטף עזה אלפי מטיילים לאירועי פסטיבל הכלניות "דרום אדום". בצה"ל ובמשטרה ערוכים בכוחות מתוגברים, בעיקר נוכח המתיחות בגבול. באזורי פריחת בכלניות הוצבו שלטי אזהרה רבים מחשש שמטיילים יגעו בבלוני נפץ שנפלו בשטח ולא אותרו. לשם כך, בכל העת מסיירים באזור אנשי ביטחון וסורקים את השטחים כדי לאתר בלונים חשודים, בטרם יגיעו המטיילים. מעבר לכך, המצב שגרתי ואין הגבלות לתושבים או למטיילים.

 

על רקע העלייה בכמות בלוני הנפץ, ברשויות בעוטף עזה ובנגב הפיצו בשבוע האחרון הודעות לתושבים ולבתי הספר, שלפיהן יש להימנע משימוש בנפצים בחג פורים, כולל במסיבות הרשמיות. "המוקדים מוצפים בפניות של אזרחים מבוהלים שעושים הקשר בין בלוני הנפץ לנפצים", נכתב בהודעות.

 

הניסיון המצרי להרגיע לצד איומי נתניהו ובנט 

בכירי המודיעין המצרי, שאחראים על תיווך ההסדרה בין ישראל לחמאס, הגיעו לרצועת עזה בתחילת השבוע ודנו עם מנהיגי חמאס בניסיונות הרגיעה. מנהיג חמאס יחיא סינוואר נעדר מהפגישה עקב חשש מחיסול ישראלי. המשלחת המצרית העבירה לחמאס מסר מאיים מישראל שלפיו אם לא יהיה שקט, תנחית ישראל מהלומה קשה על הארגון. חמאס מצדו הבהיר כאמור לחברי המשלחת כי הוא לא מעוניין בהסלמה, אך בארגון הבהירו שלא יהיה שקט בגבול כל עוד יש עיכוב בהבנות ובהקלות שבמסגרת ההסדרה.

 

בתחילת השבוע אותתו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון נפתלי בנט כי תיתכן "פעולת מחץ קטלנית" ברצועה, כלשונם. "מדינת ישראל אינה חפצה במלחמה מול חמאס בעזה, אבל יש לנו מחויבות לביטחון תושבי הדרום", אמר בנט בתום דיון הערכת מצב שקיים באוגדת עזה ביום ראשון האחרון. "ההתנהלות המופקרת של ראשי חמאס מקרבת אותנו לפעולה קטלנית מולם. אנחנו לא נודיע מתי ולא נודיע היכן. הפעולה תהיה שונה מאוד מקודמותיה, אף אחד לא יהיה חסין".

 

נתניהו ציין: "לא נקבל שום תוקפנות מעזה. רק לפני כמה שבועות חיסלנו את המפקד הבכיר של הג'יהאד האיסלאמי בעזה. לא אפרט את כל הפעולות שלנו, אבל אנחנו ערוכים ומוכנים לפעולת מחץ נגד ארגוני הטרור בעזה".


פורסם לראשונה 13/02/2020 23:20

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים