שתף קטע נבחר

מועמד הליכוד לשר האוצר ברקת: "צריך להבין ביזמות, מחירי הדירות יירדו"

הבטחות בחירות או שינוי דרמטי? האיש שאותו סימן נתניהו כמחליפו של כחלון טוען כי הוא יודע כיצד להוביל את המשק לצמיחה ולהורדת יוקר המחיה: "צריך להוציא קרקעות ליזמות פרטית ולהסיר מכסים לחקלאות", אמר ברקת באולפן ynet. הוא סירב לומר מה יעלה בגורל "מחיר למשתכן"

 

 

מפרגן לראש הממשלה ולשר הנוכחי, משוכנע בצדקת הכלכלה הישראלית, מתקשה לומר מה מחירו של לחם אחיד ומכוון להעלאת מס הבריאות. יום לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו ומועמדו לתפקיד שר האוצר, ח"כ ניר ברקת, הציגו את תוכניתם הכלכלית, סיפר הבוקר (יום ב') המיועד להחליף את השר משה כחלון כיצד ניתן יהיה להוריד את מחירי הדיור: "ברגע שהיצע הדירות יגדל בצורה ניכרת, אתם תראו שבאופן ישיר יתחילו לרדת מחירים", אמר ח"כ ברקת בריאיון באולפן ynet.

 

כל העדכונים על בחירות 2020 במקום אחד - מתחם הבחירות של ynet

 

ברקת ציין כי הוא מתכוון להוביל שינויים לטובת הכלכלה בדיוק כפי שעשה בכהונתו כראש העיר ירושלים. "אני יזם, ככה עשיתי בעסקים ובהייטק. גם כשנכנסתי לראשות העיר ירושלים הצבתי חזון והמון היו סקפטיים. צריך לבוא ולחשוב מחוץ לקופסה. יזם כמוני מסתכל איך אפשר לקחת את הטוב ולעשות ממנו הרבה יותר טוב".

 

"אני טוען שמדינת ישראל עשתה קפיצת מדרגה נפלאה בעשור האחרון בתחום הכלכלי. כלכלת ישראל היום יציבה בכל פרמטר והתקדמה יפה, הרבה מאוד בזכות ראש הממשלה וגם לכחלון מגיע קרדיט משמעותי".

ניר ברקת (צילום: אבי מועלם )
ח"כ ברקת באולפן ynet(צילום: אבי מועלם )

- ואיך מורידים את מחירי הדיור?

"אני עובד על התוכנית הזאת שנה. גייסתי מיליון דולר, הבאתי פרופסור מהרווארד, פגשנו צוותי מומחים ואני כל הזמן בחיכוך עם כל השחקנים המרכזיים במשק. אנשים היו ונמצאים באוצר עם השווקים, עם ראשי רשויות, וכשאני מציג תוכנית, תשימו לב, אין עליה עיתונאים. בשורה התחתונה יש המון אנשים סקפטיים וזה טבעי.

 

"כיום, השיטה שבה המדינה מוציאה לאט לאט יחידות דיור דרך מנהל מקרקעי ישראל, וזה נעשה בצורה ריכוזית, זו טעות אסטרטגית. אני טוען שאנחנו צריכים לבזר קרקעות, לקחת ולאפשר לשלטון המקומי וליזמים פרטיים".

 

- זה מה שכחלון ניסה לעשות.

"בגדול אני אומר שכל הקרקעות של מדינת ישראל שנמצאות בתוך השלטון המקומי, מסות גדולות של קרקע, צריך להוריד. עשיתי בדיקה קטנה בנוגע למחיר דירה. 60% ממחיר דירה זה מסים ומחיר הקרקע. חד משמעית אפשר להוריד את זה".

 

- מה תעשה ספציפית בנוגע לתוכנית "המחיר למשתכן"?

"השיטה הנכונה לעבוד זה להוציא קרקעות מדינה החוצה ליזמות פרטית דרך השלטון המקומי, והמדינה צריכה להיות הרגולטור. ברגע שהיצע הדירות יגדל בצורה ניכרת, אתה תראה שבאופן ישיר יתחילו לרדת מחירים. זה לא לפרק כמו שלבזר. המגזר הפרטי תמיד יידע טוב מהמערכת הציבורית איך לתכנן. הייתי בניו יורק ויצאתי לראות קצת מיזמים שמתפתחים בעיריית ניו יורק. המיזמים הגדולים והכי יעילים מנוהלים מההתחלה ועד הסוף באמצעות המגזר הפרטי.

 

- למה אתה לא מוכן להגיד לציבור אם תתמוך או לא תתמוך בתוכנית "המחיר למשתכן"?

"אני רוצה להרחיב את היצע הקרקעות שייצא לשוק הפרטי. אם התוכנית הזאת מיצתה את עצמה או לא, זה לא הזמן לתת את התשובה. אין לי בעיה עם הדברים שנעשו, אני רוצה לפתח תוכניות חדשות. כיום 80 אלף שקל לדירה זה רק מבירוקרטיה. כשקבלן קונה קרקע - לוקח לו ארבע עד חמש שנים עד שהוא מתחיל לבנות, ואז אתה משלים את הריבית שהוא צריך לשלם בבנק. יש הרבה דברים שאפשר לקצר".

 

"ללמוד מה עושים בעולם הרחב" 

על השאלה האם הוא יודע מה מחירו של לחם אחיד, השיב ח"כ ברקת: "אני יודע כמה אני מרוויח בשנה - שקל אחד, אני לא עושה את הקניות בבית. אני יודע בכמה צריך להוריד את מחירי המזון במדינת ישראל".

 

- אנחנו מדברים על ירידת יוקר המחיה.

"צריך ללמוד מה עושים בעולם הרחב. למה המחירים בחו"ל בסביבות 30% יותר זולים? הייתי לנו שיטה ישנה, שבשביל להגן על החקלאות ועל היצרנים הישראלים, יש מיסוי שהוא מיסוי מגן, לוודא שהחקלאים שלנו יכולים לשרוד בתחרות כי יקר להם פה. מה עושים בעולם הרחב? מורידים את המכסים ונותנים סבסוד ישיר לחלקאים. כשאתה מוריד את המחירים - אתה מגדיל את הצריכה. מהמע"מ אתה יכול לסבסד סבסוד ישיר לחקלאות ולתת להם להתחרות גם בחו"ל".

 

- בתיאוריה זה אולי יכול לעבוד, אבל במדינה כמו שלנו אם אתה מוריד את המכסים כולנו עוברים לקנות חמאה הולנדית.

"אני מחויב לחקלאים. נעשה להם יותר טוב ממה שהיום. היום בהגנה המכסית, בעצם הצרכן מסבסד את המחירים. אנחנו צריכים לסבסד את החקלאים כי הם חשובים לנו".

בנימין נתניהו וניר ברקת בהצגת התוכנית הכללית של מפלגת הליכוד (צילום: מוטי קימחי)
עם ראש הממשלה נתניהו. "בעשור האחרון המדינה קפצה קפיצת מדרגה אדירה" (צילום: מוטי קימחי)

 

- אבל בסוף הרשתות הגדולות גוזרות קופון עצום. במשרד האוצר קוראים לזה "תאוות בצע".

"יש ריכוזיות ויש מונופולים וצריך לדעת לפתוח את השוק לתחרות. כך בדיור ובמזון, לפתוח את השוק לתחרות. התפישה היא תפישה של פתיחת שווקים, וברגע שיש שוק ריכוזי אתה צריך לפתוח אותו, לעמוד לימינו של השוק ולוודא שפערי התיווך הם נורמליים".

 

- יש ראש הממשלה שהוא גאון פיננסי. למה הוא לא עשה את זה עד עכשיו?

"תסתכל על מה כן נעשה. בעשור האחרון המדינה קפצה קפיצת מדרגה אדירה בתחום הכלכלי, התל"ג לנפש, הציבור מרגיש את זה. יש עוד עבודה רבה לעשות, אני מתמקד בנושאים הללו. כיזם אין לי ספק שאפשר להוביל את הרפורמות הללו. צריך להבין בכלכלה ויזמות".

 

- אומרים שלא הצלחת לעשות את זה בירושלים.

"בירושלים אני פיתחתי את התיירות. הצמיחה בתיירות בעיר היא הכי גבוהה בעולם, מספר אחת בעולם. בהייטק, שגם עליו שמתי גז, קצב הצמיחה של ההייטק הוא מהגבוהים בעולם. אם מסתכלים על הנתונים הכלכליים, בכל פרמטר, מי שעולה לירושלים מרגיש את הרנסנס התרבותי שהעיר עברה".

אבי ניסנקורן בני גנץ (צילום: ישראל הדרי)
"גנץ פשט רגל, ניסנקורן בא מתפישה הסתדרותית"(צילום: ישראל הדרי)

ברקת תקף את היריבה הפוליטית כחול לבן: "תפישת העולם הסוציאליסטית של מחנה השמאל היא שונה משוק פתוח. בנוסף, בני גנץ, הדבר הראשון שהוא עשה כשסיים את שירותו בצבא היה לפשוט רגל. לא השתנה שום דבר מאז ביכולת ובהבנה של בני גנץ. אבי ניסנקורן שבא מתפישה הסתדרותית לא יכול להיות שר אוצר".

 

- אתה לא תכבד זכויות של עובדים?

"אנחנו באים בתפישה יזמית, שוק פתוח עם הוכחות להצלחות. לציבור יש שתי חלופות: גנץ וניסנקורן או לטובת העניין ראש הממשלה נתניהו ואני לימינו כשר האוצר. היכולת שלנו היא להוביל את התהליכים ואת תוכנית העבודה שהצגתי".

 

- ונניח שתנצחו בבחירות, ראש הממשלה יידע לפרגן לך?

"מערכת היחסים שלנו היא מצוינת, אני סומך עליו בכל דבר ועניין. בביטחון ובתפישה הבינלאומית והכלכלה הוא מהמובילים והטובים בעולם. הציבור צריך לדעת שבידיים הטובות של ראש הממשלה ושלי כשר אוצר אפשר להביא הישגים משמעותיים".

 

- ומאיפה תביאו כסף? מאיפה תביאו 700 מיטות לבתי חולים?

"יחס 'חוב-תוצר' של המדינה, שהוא מהנמוכים בעולם, נותן לנו גמישות גדולה מאוד. חלק מהתוכניות הן לייצר צמיחה מואצת בתחום ההייטק. אם ההשקעה היא במקומות הנכונים - יש צמיחה. אפשר להתמודד בלי שום בעיה עם עניין הגירעון".

 

- לא תהיה העלאת מסים?

"אין סיבה להעלות מסים, להעלות מסים מונע צמיחה. למעט דבר אחד, אולי להעלות את מס הבריאות בשביל להחזיר את מערכת הבריאות למתווה נכון. כן צריך לדאוג לעסקים הקטנים, להקפיא להם ארנונה, ולהעלות אותם על מסלול צמיחה. צמיחה היא המפתח להכול, וצריך שהציבור יבין שכלכלה זה לא משחק ילדים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אבי מועלם
ח"כ ניר ברקת
צילום: אבי מועלם
מומלצים