שתף קטע נבחר

התנהלות משרד הבריאות מבהילה יותר מהקורונה

השר ליצמן קיבל החלטה מופרכת לבודד את החוזרים מתאילנד, הונג קונג, מקאו וסינגפור. הסיבה: שילוב בין בהלת נגיף מוגזמת לבין לפופוליזם

 

יעקב ליצמן שר ה בריאות נגיף וירוס ה קורונה (צילום: שאול גולן)
שר הבריאות יעקב ליצמן(צילום: שאול גולן)

דווקא ביום שבו הסרטון הנצפה ביותר בהונג קונג הוא של רבנים מובילים תפילה המונית בכותל למען שלום העם הסיני - מגיח רב אחר ובמחי יד זורע הרס דיפלומטי וכלכלי שייקח שנים לתקן. יין ויאנג.

 

 

התנהלות משרד הבריאות מול בהלת הקורונה מבהילה יותר מהנגיף עצמו. ההנחיה שיצאה מלשכתו של השר יעקב ליצמן לבידוד החוזרים מתאילנד, הונג קונג, מקאו וסינגפור היא לא רק תקדמית בקנה מידה עולמי, אלא גם מופרכת בקנה מידה מקומי. הישג לא מבוטל.

 

ישראל היא המדינה היחידה בעולם שהורתה על נקיטת צעד זה. זאת החלטה מורכבת עם השלכות פוליטיות וכלכליות שבמדינה מתוקנת הייתה מתקבלת רק לאחר הסכמת כל דרגי המקצוע במשרדים הרלוונטיים - החוץ, התיירות, הביטחון, התחבורה, הכלכלה, החקלאות. בהינתן התייעצות מעמיקה שכזאת, אולי משרד הבריאות היה לומד שבניגוד להערכותיו על כ-5,000 אזרחים בלבד שיחויבו בבידוד - בפועל מדובר על עשרות אלפים.

 

אי אפשר שלא לתהות מה גרם פתאום למשרד הבריאות לקפוץ בראש עם החלטה חסרת תקדים ברמה בינלאומית, כשעד עכשיו גרר רגליים וישראל תמיד הייתה האחרונה לפעול: הוראות הבידוד, היערכות בנתב"ג, בבתי החולים, ביטול הטיסות, אזהרות המסע. התשובה ברורה: ליצמן הריח את הפאניקה ברחוב, את הפאניקה בתקשורת, ובמקום להרגיע את ההיסטריה - החליט לשחק לנו עוד קצת בבריאות. אם מאשימים את בנימין נתניהו על פוליטיקת בחירות - ליצמן הוא מורו ורבו.

 

מדובר הרי במהלך ענישה לא מידתי. מומחים מסכימים שהסיכוי לחלות בנגיף מחוץ לסין אפסי. בתאילנד, למשל, היו 35 מקרי הידבקות במדינה של 69 מיליון איש ו-35 מיליון תיירים מדי שנה. כמעט מחצית מהחולים כבר החלימו וחזרו לשגרת חיים. רוב הנדבקים הם תיירים סינים קשישים ששהו באזור ההתפרצות בוואהן ופיתחו תסמינים ברקע בעיות רפואיות קודמות. אם לא הווירוס הנוכחי, קרוב לוודאי שהיו מגיעים כך או כך לבית החולים בגלל שפעת או מחלת חורף אחרת.

 

"בידוד וולונטרי" זאת כמובן בדיחה צינית. רובנו לא חיים בתא מבודד ואי אפשר להעביר לנו אוכל ומצרכים מבעד לסורגים. יש בני משפחה ואהובים ושליחים של וולט, והם ממשיכים להתנהל מול העולם שבחוץ. השבים ארצה בעצמם עלו על רכבת בנתב"ג לעיני כל ובמשרד הבריאות חולמים על אכיפה חברתית באמצעות "מלשינון"?

 

 

אף מדינה בעולם לא נקטה פתרון-אמצע-הדרך חובבני שכזה. בריטניה, צרפת, ארה"ב, מצרים - אם יש חשש אמיתי נלקחים לבידוד, כפוי או לא, בבית חולים, בסיס צבאי או אתר נופש תחת השגחה.

 

"ימי מחלה" - עוד שטות גמורה. על חשבון מי בדיוק? כי התעשיינים כבר התריעו - בוודאי לא על חשבוננו. ומה יהיה עם העצמאים ובעלי העסקים הקטנים? פיקציה. בדיוק כמו "דמי המחלה" שהובטחו לתושבי הדרום בגלל ירי הקסאמים.

 

"בהלת הקורונה" קיימת והגיונית בגבולות סין ובהתנהלות כלפי מי שנדבק. מעבר לכך, התגובות בישראל לחלוטין לא פרופורציונליות ומונעות בעיקר מאסקפיזם של אנשים שמנסים לברוח מביבי-את-ליברמן בפעם השלישית. תורמות לכך כנראה דרמה ומסתורין – הווירוס עובר בצנרת, למען השם - בשילוב הצצה נדירה לניהול משבר במדינה טוטליטרית שפשוט לא רואה אף אחד ממטר.

 

ליצמן מונע מכל הרחש הזה. הכוורת שלו פעלה כך מאז ומתמיד. לאורך השנים הוכיח את עצמו כרגיש למדי למה ש"אומרים" - בוודאי החילונים - ולמרות התדמית שלו כמי שספון בירושלים באוהלה של תורה, במציאות הוא עולה לשידור באופן סיטונאי מדי ערב אצל וילנסקי וברדוגו.

 

נוכחתי בזה שוב לפני כשבועיים, עם סוגיית הוראות הבידוד לשבים מסין: ההצהרות וההבטחות שלו על "היערכות" ו"מוכנות" ניתנו קודם לעיני המצלמות, וכשהכתבים התפזרו – רק אוויר. נתב"ג בשלו. הכל השתנה בשעה 22:45 במוצאי שבת אחת, במקרה אחרי שהעיתון ביקש תגובה על כתבה שלי שחשפה שלמרות ההצהרות הפוטוגניות - משרד הבריאות לא עשה דבר כדי לגונן על גבולות ישראל, לבדוק את השבים מסין או ליידע אותם בנהלים המומלצים. בן רגע ההוראות המעורפלות הפכו לצו שיצבע באדום את כותרות המחר.

 

  • דניאל אדלסון היה שליח "ידיעות אחרונות" למזרח הרחוק במשך שבע שנים. קודם לכן היה כתב בריאות בתקופת כהונתו של יעקב ליצמן

 

מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים