שתף קטע נבחר

צילום:  AFP, EPA

תושבי הר גילה מוחים על קליטת הדרום-קוריאנים: "לא סביר"

בעקבות הפרסום ב-ynet על ההחלטה המסתמנת במערכת הביטחון לקלוט לבידוד אזרחים מדרום קוריאה, ככל הנראה במדרשה בגוש עציון, התושבים פתחו במחאה ובהמשך עתרו לבג"ץ. הם חסמו כבישים ושיגרו מכתב לבנט: "בטל את ההחלטה המסוכנת. ככל שהמחלה תתפרץ - אתם אחראים לסיכון תושבי ירושלים"

 

 

תושבי הר גילה מוחים על החלטת מערכת הביטחון לקלוט לבידוד אזרחים דרום-קוריאנים בקרבתם. בתגובה להחלטה העקרונית שהתקבלה במערכת הביטחון להכניס לבידוד במתחם מדרום לירושלים כ-200 אזרחים מדרום קוריאה השוהים בישראל, שעליה פורסם לראשונה ב-ynet, פתחו תושבים באזור במחאה ספונטנית.

 

בין היתר הם חסמו כבישים, הבעירו צמיגים - ושיגרו מכתב לשר הביטחון נפתלי בנט: "דורשים מכבודו לבטל את ההחלטה המסוכנת והלא סבירה. ככל שהמחלה תתפרץ, במו ידיכם תהיו אחראים לסיכונם של כל תושבי גוש עציון וירושלים", נכתב. 

 

בהמשך עתרו התושבים לבג"ץ בדרישה למנוע את העברת התיירים הקוריאנים למתקן הצבאי ביישובם. בעתירה, שהוגשה על ידי עו"ד ערן בן ארי, נטען כי המתקן לא הוכן כראוי לבידוד, וכי המיקום הסמוך לבתי התושבים עלול לסכן אותם. עוד נטען כי הקרבה לריכוזי אוכלוסיה פלסטינית עלולה להוביל להתפרצות נגיף הקורונה בשטחי הרשות הפלסטינית - שלה חסרים אמצעים להתמודד עם הווירוס.

 

נגיף הקורונה – סיקור נרחב ב-ynet:

בלי טיסה, בלי כניסה לארץ: עשרות דרום קוריאנים כלואים בנתב"ג

הנחיות חדשות לישראלים השבים מאיטליה ואוסטרליה

תלמידים בבידוד, הכיתות ריקות: "טבעי שהורים יחששו מהקורונה"

דרום קוריאנים שנדבקו בקורונה ביקרו בישראל

 

ראש המועצה האזורית גוש עציון, שלמה נאמן, מסר: "גילינו במקרה על כוונת צה"ל לייצר מתקן בידוד רפואי בלב יישוב אזרחי, הדבר לא ייתכן בשום קנה מידה. גם אם קיים צורך בטיפול מיידי בנגיף, לא ייתכן שההחלטה תתקבל מאחורי גבם של גורמים אזרחיים. גם בסיס הקריה בתל אביב הוא מתקן צבאי, אז למה שלא יקימו בו את מרחבי הבידוד?

 

"אנחנו דורשים ממקבלי ההחלטות להקפיא את ההחלטה הזו לאלתר ולייצר שיח עם הרשות המקומית כמקובל", הוסיף נאמן. "אנחנו לא חצר אחורית של אף אחד ולא נאפשר לפעול בתוך היישוב שלנו כאילו שאין כאן שלטון אזרחי".

הפגנה מדרשה צבאית בגילה בירושלים הופכת להיות מקום בידוד מפני נגיף הקורונה (צילום: אלכס קולומויסקי)
תושבי הר גילה מוחים: "החלטה מסוכנת ולא סבירה"(צילום: אלכס קולומויסקי)

הפגנה מדרשה צבאית בגילה בירושלים הופכת להיות מקום בידוד מפני נגיף הקורונה (צילום: אלכס קולומויסקי)
ראש המועצה: "אנחנו לא חצר אחורית של אף אחד"(צילום: אלכס קולומויסקי)

בשיחה עם ynet הביעו תושבים נוספים את חששם. "לא יכול להיות שמקבלים את ההחלטה הזאת בלי לשתף אותנו", אמר יו"ר ועד היישוב גילה. "גרים כאן כ-2,000 תושבים שעלולים להיחשף לנגיף הקורונה. יש בנגב נספיק בסיסים צבאיים שבהם אפשר לאכלס את אותם אנשים".

 

קורל, שירן וליהיא, תושבות המקום, סיפרו ל-ynet: "אנחנו מפחדות. אם צריך, נחסום בגופנו את הקוריאנים. נלך לארוז מזוודות ונעזוב את היישוב. זאת שערוריה. הילדים שלנו בבתי ספר מחוץ ליישוב, נגיד להם לא להיכנס ליישוב. הר גילה הוא לא הפקר".

  

שרה ב"ק (ימינה, המתגוררת בגוש עציון, ציינה כי "המתקן בהר גילה ממוקם בצמוד לבתי אזרחים, קשישים וילדים, וקליטת מאות אנשים בבידוד שעלולים להוות סכנה לאזרחים הוא מעשה בלתי אחראי. אני מצפה מהגורמים המוסמכים לשקול מחדש את ההחלטה בהקדם".

הפגנה מדרשה צבאית בגילה בירושלים הופכת להיות מקום בידוד מפני נגיף הקורונה (צילום: אלכס קולומויסקי)
מתוך המחאה של תושבי הר גילה(צילום: אלכס קולומויסקי)

מדרשה צבאית בגילה בירושלים הופכת להיות מקום בידוד מפני נגיף הקורונה (אלימלך דהן רבש''צ הישוב הר גילה-גוש עציון)
המדרשה הצבאית שבה מסתמן הבידוד(אלימלך דהן רבש''צ הישוב הר גילה-גוש עציון)

הפגנה מדרשה צבאית בגילה בירושלים הופכת להיות מקום בידוד מפני נגיף הקורונה (צילום: אלכס קולומויסקי)
(צילום: אלכס קולומויסקי)

כזכור, בדיונים שנערכו הלילה והבוקר במערכת הביטחון, התקבלה החלטה עקרונית לקלוט לראשונה כ-200 אזרחים דרום-קוריאנים השוהים בישראל בימים אלה, רובם ככל הנראה תיירים, לבידוד בתוך מתחם של מערכת הביטחון מדרום לירושלים. זאת, כדי למנוע הפצה של נגיף הקורונה בישראל. כזכור, משרד הבריאות החליט לאסור על כניסת אזרחים קוריאנים, לאחר שתשעה דרום-קוריאנים נדבקו בנגיף לאחר ששהו בארץ.

 

כאמור, המתקן המסתמן שאליו יועברו הקוריאנים לבידוד הוא מדרשת הר גילה בגוש עציון, המשמשת לאירוח של השתלמויות חינוכיות בצה"ל ולקורסים צבאיים. תחילה התכוונו בישראל לבודד אותם במתקן הנופש של האגודה למען החייל באשקלון, אך בסופו של דבר נראה שהבחירה היא במתחם הירושלמי.

 

עופר ברקוביץ, חבר מועצת העיר ירושלים ויו"ר סיעת התעוררות, אמר כי "ההחלטה על בידוד אזרחים מדרום קוריאה בקרבה לריכוז אוכלוסייה גדול בירושלים, במתקן סמוך ליישוב הר גילה, נראית החלטה תמוהה ומסוכנת. היא חייבת להתקבל בתיאום עם ראש מועצת גוש עציון. הרבה יותר הגיוני לאתר מתקן מרוחק מכל יישוב, שיקטין את הסיכוי להתפרצות הנגיף. נסייע לתושבים במאבקם מול הרשויות".

מכתב ()
מכתב מתושבי גילה לשר בנט: "החלטה מסוכנת"

בתוך כך, משרד הבריאות הודיע מוקדם יותר על הנחיות חדשות בעקבות התפשטות נגיף הקורונה, וקרא לישראלים שביקרו בשבועיים האחרונים בטייוואן, איטליה ואוסטרליה ופיתחו תסמיני מחלה - להיבדק לפי ההנחיות שפורסמו באתר המשרד.

 

במקביל, שר הפנים אריה דרעי הודיע כי החליט למנוע כניסה לישראל של מי ששהו ביפן או בדרום קוריאה בשבועיים האחרונים, ושאינם אזרחי ישראל או תושביה, בכל המעברים. האיסור דרך מעברי הגבול האוויריים, היבשתיים והימיים ייכנס לתוקף מחר בשעה 08:00 בבוקר. הנחיות אלה נוספו למגבלות שהוטלו כלפי מי ששהה בסין, הונג קונג, מקאו, תאילנד וסינגפור.

 

בנוסף עדכן משרד הבריאות את המקומות שבהם ביקרה קבוצת הצליינים מדרום קוריאה ודורש מכל מי שבא איתם במגע (למשך יותר מרבע שעה ובמרחק של פחות משני מטר) להיכנס לבידוד ביתי.

 

בין המקומות שהתיירים ביקרו בהם: מלון מגדל דוד בנתניה ב-8 בפברואר, הגן הלאומי בקיסריה ב-9 בפברואר וכך גם במלון גבריאל בנצרת, כנסיית הבשורה וכנסיית המשפחה הקדושה. ב-10 וב-11 בפברואר כפר הנופש עין גב, טבריה, כנסיית הבכורה של פטרוס, מסעדת תנורין במושבה מגדל, ובכפר נחום. ב-12 בפברואר ביקרה הקבוצה במלון דוד בים המלח וקניון ים המלח, מצדה, פארק תמנע, וב-13 בפברואר במלון לאונרדו בבאר שבע ובמערכת המכפלה. כמו כן, הקבוצה ביקרה ברשות הפלסטינית, והייתה בשכם, בבית לחם וביריחו ב-11 בפברואר. 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אלכס קולומויסקי
מחאת תושבי הר גילה
צילום: אלכס קולומויסקי
מומלצים