שתף קטע נבחר

אור ירוק בהאג לחקירה נגד ארה"ב על פשעים באפגניסטן

בית הדין הפלילי הבינלאומי קיבל את ערעור התובעת פאטו בנסודה, ואפשר לה לפתוח בחקירה נגד הצדדים המעורבים במלחמה באפגניסטן, כולל ארה"ב והטליבאן. ארה"ב והממשלה בקאבול מסרבות לשתף פעולה

בית הדין הפלילי הבינלאומי ב האג (צילום: AP)
אור ירוק לחקירה נגד ארה"ב. בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג(צילום: AP)

בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג העניק היום (א') אור ירוק לפתיחתה של חקירה נגד ארה"ב וכל שאר הצדדים המעורבים במלחמה באפגניסטן, בחשד לפשעי מלחמה.

 

עוד חדשות מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

 

השופטים בערכאה העליונה בבית הדין קיבלו את ערעורה של התובעת פאטו בנסודה, על החלטה של ערכאה נמוכה יותר מאפריל אשתקד, שבה נקבע כי סיכוייה של חקירה כזו להביא תוצאות נמוכים, בין היתר בשל היעדר שיתוף פעולה מצד ארה"ב ואפגניסטן. בדיון בדצמבר האחרון על הערעור, טענה התובעת בנסודה כי השופטים חרגו מסמכותם.

Chief Prosecutor of the International Criminal Court Fatou Bensouda  (Photo: EPA)
רוצה לחקור גם את ישראל. התובעת פאטו בנסודה(Photo: EPA)

 

ארה
החתימה על ההסכם בין ארה"ב לטליבאן(צילום: רויטרס)

למרות שבנסודה תוכל כעת לפתוח בחקירה נגד ארה"ב, ממשלת אפגניסטן וגם ארגון הטרור טליבאן, טרם ברור אם חשודים כלשהם שאותם תחליט להעמיד לדין יופיעו בפני בית המשפט בהאג. גם ארה"ב וגם אפגניסטן מתנגדות נחרצות לחקירה שכזו, ובוושינגטון מסרבים לשתף פעולה עם בית הדין הבינלאומי.

 

ההחלטה מגיעה ימים ספורים לאחר ההסכם ההיסטורי שנחתם בין ארה"ב לטליבאן, שסולל את הדרך לנסיגת הכוחות האמריקניים מהמדינה – אחרי יותר מ-18 שנים של לחימה. הפשעים שאותם דורשת התובעת בנסודה לחקור הם פשעים שביצעו לכאורה הצדדים השונים, בעיקר בשנים 2004-2003. קואליציה בראשות הצבא האמריקני, נזכיר, פלשה בשנת 2001 לאפגניסטן לאחר פיגועי 11 בספטמבר, והדיחה מהשלטון שם את הטליבאן.

 

בפסיקה שכעת בוטלה, מאפריל אשתקד, מנעו השופטים את פתיחת החקירה למרות שקבעו כי נראה שהיא עומדת בקריטריונים של בית הדין. אולם בשל מגוון שיקולים פרקטיים שמפחיתים מאוד את הסיכוי להצלחה – הם קבעו שאין זה הגיוני לקדם אותה. הם ציינו את העובדה שלא נאספו ראיות בשלב מוקדם, את העובדה שהממשלות הנוגעות בדבר אינן משתפות פעולה עם בית הדין ואת העלויות הגבוהות הצפויות לקידום ההליך.

נשיא ארה
חגג על ההחלטה הקודמת, איך יגיב לקבלת הערעור? טראמפ(צילום: AP)

הנשיא דונלד טראמפ חגג אז את ההחלטה ההיא, ואמר שמדובר ב"ניצחון בינלאומי גדול". הממשל האמריקני הזהיר לא אחת את בית הדין מפני ניסיון לחקור את ארה"ב. וושינגטון שללה את אשרת הכניסה של בנסודה בשנה שעברה, ומזכיר המדינה מייק פומפאו אמר אז שהיא תמנע אשרת כניסה מכל עובד של בית הדין שיבקש לחקור פשעי מלחמה שלכאורה ביצעו ארה"ב ובעלות בריתה באפגניסטן. ארה"ב התייצבה גם לצד ישראל על רקע ניסיון הפלסטינים להעמידה לדין בהאג. לאחרונה, נזכיר, ביקשה בנסודה מבית הדין לקבוע כי בסמכותה לחקור פשעי מלחמה בשטחי הרשות הפלסטינית, בעזה ובירושלים.

 

התובע שקדם לבנסודה, לואיס מורנו אוקמפו, פתח כבר ב-2006 בבדיקה בנוגע לטענות לפשעי מלחמה של כל הצדדים במלחמה באפגניסטן, בכללם כאלה הנוגעים לטיפול של אמריקנים בחשודים שנעצרו. ב-2010 הועבר התיק לאחריותה של בנסודה, ובנובמבר 2017 היא ביקשה לפתוח בחקירה רשמית. ב-2015 קבעו תובעים בבית הדין הבינלאומי כי יש להם ראיות שמהן עולה כי הכוחות הבינלאומיים באפגניסטן פגעו פגיעה קשה בעצורים והעבירו אותם התעללות פיזית ונפשית. התובעים טענו שיש ראיות גם להפרות שביצעו אנשי הטליבאן וכוחות הנאמנים לממשלת אפגניסטן.

 

בית הדין הבינלאומי הוא בית דין המשמש כמוצא אחרון, וחברות בו 122 מדינות. הוא יכול לפעול רק כשנקבע שמדינות שהנעשה בהן הוא בתחום שיפוטו אינן מסוגלות או אינן רוצות לחקור ברצינות פשעי מלחמה, רצח עם או פשעים חמורים אחרים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים