שתף קטע נבחר

אין כניסה לאורחים: בדיור המוגן מנסים לשמור על הקשישים מהקורונה

התפשטות הנגיף קטלנית במיוחד עבור קשישים, שנחשבים לאוכלוסייה הפגיעה ביותר. יו"ר איגוד בתי אבות ודיור מוגן: "השומרים מתחקרים את כולם", דייר ב'לב גנים': "מקבלים באהבה את הכללים שנכפים עלינו"

כ-37 אלף קשישים בישראל, ששוהים בכ-400 פתרונות דיור מחוץ לבית, הם האוכלוסייה הפגיעה ביותר בימים אלה - והמסגרות שבהן הם חיים נערכות למנוע את התרחיש המסוכן של התפרצות נגיף הקורונה במוסדות. על פי הסטטיסטיקה המוכרת עד כה, אנשים בני 60 ומעלה הם בעלי סיכון גבוה יותר להידבק בנגיף הקורונה, והסיכוי שלהם לחלות באופן קשה ואף למות כתוצאה מהנגיף גדולים יותר. 22% מהמתים מהנגיף עד כה הם בני 80 ומעלה. 

 

 

נגיף הקורונה - העדכונים האחרונים:

מספר החולים בישראל עלה ל-109, מסתמן: הלימודים יושבתו עד פסח

תינוק בן חצי שנה נדבק בקורונה

משרד האוצר: "מי שיוצא לחל"ת של חודש ומעלה יקבל דמי אבטלה"

משרד הבריאות: נבצע 2,000 בדיקות קורונה ביום

הירידות בבורסה: מדד ת"א 35 סיים את השבוע הגרוע ביותר שלו אי פעם

החל מיום ראשון: אל על עוצרת את מרבית הטיסות לרחבי העולם

כעס באירופה על הודעת טראמפ, זינוק במתים בספרד

 

הגילויים האחרונים כי כמה מחולי הקורונה בישראל ביקרו בבתי אבות בטרם נודע על הימצאות הנגיף בגופם, דבר שעלול היה לגרום להידבקות המונית בתוך המוסדות - מעלים את מפלס החרדה מפני סכנת התפרצות אפשרית.

 

כצעד מונע, משרד הרווחה הורה לכל בתי האבות והדיור המוגן בארץ לאסור כניסת מבקרים למסגרות. לפי ההנחיה, שעודכנה היום (חמישי), מפגשים של הקשישים עם אורחים הבאים לבקרם יוכלו להתקיים רק מחוץ לשערי המסגרות, ובתנאי שהמבקר לא נמצא בבידוד ולא נחשף לאנשים שנמצאים בבידוד. במידה שלא מתאפשרת יציאה של הדייר החוצה, תתאפשר כניסת קרוב משפחה מדרגה ראשונה לאחר בירור מצבו על ידי מנהל המסגרת - ובתנאי שלא שב מחו"ל ב-14 הימים שקדמו לביקור, לא מתגורר עמו אדם השוהה בבידוד והמבקר לא פיתח תסמינים.

 

כמו כן, קובעות ההנחיות כי הנהלת בתי האבות צריכה לוודא שספקים ייכנסו רק לאחר שנבדק כי איש מהם או מבני משפחתם אינו חייב בבידוד על פי הנחיות משרד הבריאות.

אברהם אלון, דייר בדיור המוגן
"מקבלים את הכללים שנכפו עלינו באהבה". אברהם אלון(צילום: עידו ארז)

יוסי קפלן מנכ
"לא וותרנו על אווירת החג". מנכ"ל לב גנים יוסי קפלן(צילום: עידו ארז)

הנחיות משרד העבודה והרווחה מתייחסות גם לאפשרות שלמרות כל אמצעי הזהירות, אחד הדיירים יהיה חייב בבידוד. במקרה כזה מונחים בתי האבות להקצות אזור למבודדים שבו יוכל לשהות הדייר ללא מגע עם הדיירים האחרים או עם אנשי הצוות. כמו כן הונחו צוותי המסגרות להקפיד הקפדה יתרה על כללי ההיגיינה שפרסם משרד הבריאות.

 

שר העבודה והרווחה, אופיר אקוניס, קרא לקשישים ליישם את ההנחיות "למען בריאותכם, בריאות בני המשפחה בכל הגילאים וכדי שישראל תתמודד באחריות ובנחישות בנגיף המתפשט".

 

יוסי קפלן, מנכ"ל בית הדיור המוגן "לב גנים" בנתניה סיפר על ההתנהלות במסגרת בימים אלה: "בתוך הכאוס, תפקידנו לייצר אי של שפיות. אתמול חגגנו את פורים במסיבה בתוך בית הדיור המוגן, לא וויתרנו על החוויה ועל אווירת החג, ובמקביל - אנו מקפידים על התנהלות תקינה. אנחנו נמנעים, על אף הקושי, מלחבק ולהתנשק עם דיירינו. הצבנו עמדת בדיקה לכל הנכנסים בשערי הבית, תדרכנו את הדיירים ובני משפחתם על פי נהלי משרד הבריאות וציידנו את הבית כולו בתכשירי חיטוי אישיים. אני מאמין ומקווה שנעבור את התקופה הזו בצורה הטובה ביותר".

 

 

 

 

 

1208 (ynet)
(ynet)

 

אברהם אלון, דייר ב"לב גנים", סיפר על הסתגלות הדיירים למציאות החדשה: "בהתחלה אמרנו טוב מילא, פה ושם שוטפים ידיים. היום ברור לנו שישנם כללים מאוד נוקשים, שחלקם נכפו עלינו ואנחנו מקבלים אותם באהבה: היגיינה אישית מאוד חמורה, הקפדה על רחיצת ידיים כמה וכמה פעמים ביום, להימנע מלגעת בידיות בכף היד אלא רק במרפק, לשטוף כלים באופן הרבה יותר מובהק ממה שהיה קודם, להימנע ממגע של לחיצת ידיים או חיבוק עם אנשים ולא להיות במקומות הומי אדם, מכיוון ששם סכנת ההדבקה הרבה יותר גדולה".

 

"הימנעות מראיית משפחות היא דבר קשה", הוסיף אלון, "אז חשבנו מה יכולה להיות החלופה. החלטנו להדריך אחרים שיכולים להשתמש בטלפון הנייד שלהם גם כווידאו לקיים שיחת וידאו עם המשפחה, במקום לראות אותם פנים אל פנים, כי לא יראו אותם תקופה כלשהי".

 

יו"ר איגוד בתי אבות ודיור מוגן, רוני עוזרי, הסביר על צעדי המנע שבהם נקטו בתי האבות ביוזמתם בטרם ההנחיה. "נכנסנו למשטר מאוד קפדני. פנינו מיוזמתנו לבני המשפחות וביקשנו למעט בביקורים. כל מי שהיה בשבועיים האחרונים בכל מקום בחו"ל או סבל מסימפטומים כלשהם לא נכנס. השומרים מתחקרים כל מי שבא. במידת האפשר, הדייר יוצא החוצה להיפגש עם האורח. מסיבות פורים היו ללא בני משפחה. גם כשבאים בני משפחה אנחנו דורשים מהם להיות במרחק מהדייר".

 

עו"ס מריה כץ, בעלת פלטפורמת "גולד פקטור" לדירוג פתרונות דיור לקהל המבוגר, שיבחה את היערכות המוסדות. "אני מתרשמת שהמבוגרים במוסדות יותר מוגנים מאשר בבתים", היא אומרת. "שומרים על ההנחיות ועל סטריליזציה מלאה. הצורך העיקרי הוא לגשר על הפחד של הילדים, שלא רואים את ההורים שלהם. הצוותים צריכים למצוא דרך ליצור את התקשורת הזו – אם בשיחות וידאו או בצילום ושליחה לילדים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עידו ארז
מחטאים את פאב הדיוק בחיפה
צילום: עידו ארז
מומלצים