שתף קטע נבחר

צילום: עידו ארז , מוטי קמחי, shutterstock

רופאי שיניים מתלוננים: "אין מיגון מקורונה, זו רולטה"

משרד הבריאות קבע סדרת נהלים של סניטציה, חיטוי והגבלת נוכחים במרפאות אבל רופאות ב"מכבידנט" סיפרו ל-ynet: "הופקרנו. אין ציוד מגן. רוק עף עלינו כל הזמן". מכבידנט מכחישה: מתמגנים בהתאם לנהלים

 

"אסרו על טיפולי קוסמטיקה, אבל לא על טיפולי שיניים" (צילום: shuttetstock) (צילום: shuttetstock)
"אסרו על טיפולי קוסמטיקה, אבל לא על טיפולי שיניים"(צילום: shuttetstock)

ברקע מגפת קורונה פרסם אתמול (יום א') משרד הבריאות הנחיות להתנהלות מרפאות השיניים. בין היתר הן כוללות עיקור כלים בין כל מטופל, החלפת מסכות פנים, איסור על שהייה של יותר מ-10 אנשים בחדר ההמתנה, שמירת מרחק של שני מטרים ביניהם, ביצוע הליכי חיטוי והגנה מוגברים, לבישת ביגוד מגן דוגמת חלוק עמיד לנוזלים, כפפות, מסיכה כירורגית הדוקה לפנים, משקפי מגן והגנה מלאה לפנים. אלא שמעדויות של רופאי שיניים עולה כי במרפאות שונות ההנחיות לא מבוצעות, אין כל אכיפה ורופאים מאוימים להגיע למקום העבודה ולסכן את עצמם ואת מטופליהם.

 

דלית (כל השמות בכתבה בדויים), רופאת שיניים במרפאת "מכבידנט", סיפרה ל-ynet: "הופקרנו לחלוטין. אין ציוד מגן, אין ציוד לעיקור הכלים בין מטופלים, אין מסכות. רופאה אחת ביקשה מהמנהל מסכות פנים להחלפה בין המטופלים והוא ענה לה 'לכי תחפשי מסכות". לא הוכרז אצלנו שום מצב חירום, בניגוד למרפאה בכללית למשל, ולכן פציינטים ממשיכים להגיע כרגיל. בפתח תקווה, ראש העין ונס ציונה וייתכן שבמרפאות נוספות, יש יותר מעשרה אנשים בחלל אחד. חדרי ההמתנה מלאים.

 

"במשרד הבריאות אסרו למשל על קוסמטיקאיות ועל טיפולי מניקור להתקיים, אבל רופאי שיניים, שנמצאים בתוך הפה של המטופל, ממשיכים כאילו לא קרה כלום. אנחנו עובדים עם מכשירי קידוח ותרסיס רוק עף עלינו כל הזמן".

 

 

אינפו הנחיות קורונה חדשות ()

לדבריה, ההנהלה לא מקבלת בהבנה בחירה לא להגיע לעבודה בימים אלו: "אני אם לילד קטן ולא מתאים לי להידבק. אבל מטעם ההנהלה קיבלנו הודעה שמרמזת על זה שכדאי לנו להירתם עכשיו אחרת מצבת כוח האדם תשתנה בסוף המשבר".

 

בהודעה שנשלחה לאנשי הצוות ב"מכבידנט" נכתב: "אנו בוחנים כל העת את כל התרחישים האפשריים ונערכים לתת להם פתרונות ראויים. חשוב שתדעו שהצעדים הננקטים נובעים מהרצון לשמור על ארגון יציב מתוך דאגה לביטחון התעסוקתי של כולכם. סערת הקורונה תחלוף וביום שאחרי אנחנו רוצים לחזור לעשייה המבורכת שלנו בהיקפי כוח אדם שהיו לפני שפרצה".

 

טניה, רופאת שיניים העובדת במוסד אחר, סיפרה ל-ynet: "יש תחושה של בצע כסף. זו רולטה רוסית להגיע לעבודה. במרפאות שבבתי החולים הכול עובד לפי ההנחיות, אבל במרפאות פרטיות ובמרפאות של קופות החולים ההנחיות הותירו המון מקום לשיקול דעת. העבודה שלנו היא בסיכון גבוה, ולמרות זאת מספקים חלוק אחד לכל היום ואין מספיק מסכות להחליף בין מטופלים. על המסכה נתפס תרסיס רוק שיכול להדביק מטופל אחר, רופא, בני משפחותיהם, מי שעומד לידם בסופר וכן הלאה.

 

"היום במכבי דנט ראש העין עבדו שבעה רופאים ושתי שינניות. כלומר, ברור שהיו יותר מ-10 אנשים בחדר ההמתנה במקביל. בנוסף, כמה שנשמור על סטריליות, יש בעיתיות במכשור. למשל מוצץ רוק שמכניסים לפה - יש אחוז מסוים של סיכון שייפלט רוק לפה במקום שיישאב וזה בוודאי יכול לסכן מאוד אם המטופל שלפניך חלה".

 

לדבריה, ההנחיות שפרסם משרד הבריאות בעיתיות במיוחד כאשר מדובר במרפאה פרטית: "יש לי הרבה חברים שיש להם קליניקות. אחד מהם מחזיק רק פקידה אחת ובכל רגע נתון רק למטופל אחד מותר להיות בתוך המרפאה. אבל על הרבה אחרים אין מי שמפקח. הם צריכים לבחור בין פרנסתם לבין בריאותם ובריאות ציבור המטופלים. זה אבסורד".

 

מ"מכבידנט" נמסר בתגובה: "מדינת ישראל, באמצעות האגף לבריאות השן, לא עצרה את פעילות מרפאות ורופאי השיניים. יש לזכור כי מדובר בטיפול רפואי שלרוב הינו חיוני וקיימת חשיבות רבה שלא להפסיקו כדי למנוע נזק בלתי הפיך. כל מרפאות השיניים של מכבידנט עובדות בהתאם לנהלי עבודה שנקבעו על ידי משרד הבריאות. כל איש צוות מתמגן בהתאם לנהלי המיגון של משרד הבריאות, בכלל זה, חלוקים, כפפות, מסכות כירורגיות ומשקפי מגן. רופאי השיניים משתמשים במהלך הטיפול אך ורק בכלים שעברו סטריליזציה או הנם חד פעמיים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים