שתף קטע נבחר

סערה בכנסת: הקמת הוועדות נדחתה, חילופי האשמות בין הליכוד לכחול לבן

הפגישה אצל יו"ר הכנסת על הקמת הוועדות הפרלמנטריות נגמרה ללא הסכמות בשל דרישת הליכוד לייצוג שוויוני בוועדה המסדרת. מיקי זוהר: "כחול לבן מתנהלים בברוטליות". יאיר לפיד: "ביבי סגר את הכנסת"

 

בנימין נתניהו בני גנץ (צילום: רויטרס)
נתניהו וגנץ(צילום: רויטרס)

 

הישיבה הראשונה שהתקיימה היום (שלישי) בלשכתו של יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין בעניין הקמת הוועדה המסדרת ושאר הוועדות הפרלמנטריות הסתיימה בפיצוץ בין הצדדים לאחר שהליכוד דרש ייצוג שוויוני לאור איסור ההתקהלות ליותר מ-10 בני אדם בחדר אחד.

 

בכחול לבן סירבו לדרישת הליכוד בשל הרוב שהתגבש נגד נתניהו - והציעו לקיים את הישיבות בכל זאת באודיטוריום מרווח שיאפשר מרחק גדול יותר בין חברי הוועדות. כמו כן, הציעו בכחול לבן לקיים ישיבה של 10 משתתפים יגיעו פיזית לחדר - והיתר יצטרפו בשיחת וידאו כפי שבוצע השבוע במסגרת ישיבת הממשלה. למרות הוויכוחים וההצעות שעלו, לא גובשו שום הסכמות והישיבה התפזרה ללא סיכומים. בכחול לבן פנו ליו"ר הכנסת והודיעו לו שאם לא יאפשר הקמת ועדות הכנסת הם יקיימו מחר הצבעה בנושא במליאה, שם יש להם רוב.

 

יו"ר הכנסת אדלשטיין, שספג בעצמו לא מעט ביקורת על כך שסירב לקיים הצבעה על זהות מחליפו, הודיע כי אם לא יהיו הסכמות על הרכב הוועדות - הנושא יובא להצבעה במליאה, שבה לנתניהו אין רוב.

 

"אם לא יהיו הסכמות, עם כל הקושי ועם כל זה שזה עוד לא קרה בתולדות הכנסת, אני אביא את הנושא להכרעת המליאה", מסר אדלשטיין. "אנחנו לא נישאר בלי ועדה מסדרת כי בלעדיה אי אפשר להקים את ועדת הכספים ואת ועדת החוץ והביטחון הזמנית.

 

יולי אדלשטיין במסיבת העיתונאים (צילום: עמית שאבי)
ללא הסכמה - יעביר את ההצבעה למליאה. יו"ר הכנסת אדלשטיין(צילום: עמית שאבי)

"אני מציע לכל החברים טיפה לוותר על האגו וטיפה לוותר על התוכניות הגדולות שלהם. יש לנו פה מצב משברי, דברים חיוניים לטפל בהם ואני חושב שעם קצת רצון טוב, קצת הסכמות וקצת הבנות שלא את כל מבוקשם הם יפתרו פה בשבועיים הקרובים, אפשר כבר מחר להודיע על הקמת ועדה מסדרת, ולהודיע על הקמת ועדות כספים בחוץ וביטחון, זה תלוי רק בהסכמה בין הסיעות השונות. אם לא תהיה הסכמה - הנושא יוכרע פעם ראשונה בתולדות הכנסת להכרעה במליאה".

 

חבר הכנסת מיקי זוהר (הליכוד) תקף את רשימתו של בני גנץ ואמר: "כחול לבן מנסים שוב לשבור את כללי הכנסת. הם מתנהלים באופן ברוטלי ומנותק מציאות בתוך מסע השנאה שלהם לראש הממשלה, שעוסק מבוקר עד ערב בבריאותם של כל אזרחי ישראל". זוהר אמר כי מפלגתו ביקשה ועדות של עד 10 בני אדם - וסורבה. "הם שיקרו על הישיבה עם הרשימה המשותפת - ועכשיו הם משקרים על כך שאנחנו רוצים לסגור את הכנסת".

 

 

 

בתגובה תקפו בכחול לבן את זוהר והאשימו את הליכוד בניצול משבר הקורונה על-מנת לסרס את עבודת הכנסת. בני גנץ אמר כי "הליכוד, בשליחות נתניהו וח׳"כ אדלשטיין, מנסים בכל מחיר למנוע את עבודת הכנסת. לא מספיק שהכנסת לא מתפקדת שנה שלמה, עכשיו הם גם רוצים שהכנסת החדשה לא תעשה את העבודה המינימלית הנדרשת בשעת משבר.

 

"הם לא מאפשרים להקים את ועדת הכספים על מנת לקדם מהלכים שיסייעו בין השאר למי שנפגע מהמשבר, הם לא מאפשרים הקמת ועדת חוץ וביטחון לפיקוח על נושא המעקבים, הם לא מאפשרים הקמת ועדת קורונה שתסייע במאבק בנגיף ותפקח על פעולות הממשלה בנושא. זה מצב מסוכן שבו מנסים לבטל את הרשות המחוקקת ולהשאיר רק את הרשות המבצעת. צעדי הליכוד הם תקדים מסוכן לדמוקרטיה וניאבק בזה בכל הכוח".

 

גם מספר 2 במפלגה, יאיר לפיד, תקף את הליכוד וכתב: "אזרחי ישראל, נכון ל-17 למרץ 2020, אתם לא חיים בדמוקרטיה. בנימין נתניהו ויולי אדלשטיין סגרו את הדמוקרטיה הישראלית. המוסד היחיד שפועל כרגע במדינה הוא ממשלת מעבר בלתי-נבחרת, עם ראש ממשלה שהפסיד בבחירות. היות ואין לו רוב בכנסת – הוא סגר את הכנסת. היות והיה צריך לעמוד למשפט – הוא סגר את בית המשפט. ממשלת ישראל הלא-נבחרת אמרה לנו היום שאין יותר רשויות מלבדה. היא אמרה לנו גם שאסור לנו לצאת מהבית. אם אתם רוצים לערער על ההחלטה, או אפילו לבקש שמישהו יבחן אותה – אין לכם את מי לשאול".

 

גם הסערה שהתחוללה בעקבות ההחלטה לערוך איכון סלולרי לחולי קורונה מבלי שהכנסת תפקח על כך עלתה בשיחות אצל אדלשטיין. חברת הכנסת איילת שקד (ימינה) אמרה בדיון שהתקיים בלשכתו של אדלשטיין כי "התקנות הן צעד מרחיק לכת במדינה דמוקרטית, אבל אנחנו נמצאים במצב קיצוני שמצריך אמצעים קיצוניים". שקד אמרה כי היא פועלת לפיקוח מצד ועדת החוץ והביטחון (שהעומד בראשה הוא ח"כ גבי אשכנזי) על יישום התקנות בשקיפות ובפתיחות לעיני כל הציבור.

 

עוד ציינה כי "חייבים להקים במהרה ועדות לפיקוח על עבודת הממשלה. ועדת החוץ והביטחון חייבת לפקח על תקנות העיקוב הסלולרי בצורה שקופה ופתוחה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: יצחק הררי – דוברות הכנסת
יו"ר הכנסת אדלשטיין
צילום: יצחק הררי – דוברות הכנסת
מומלצים