שתף קטע נבחר

צילום: עידו ארז , מוטי קמחי, shutterstock

כמעט מיליארד איש בבתים: "הצעירים לא חסינים"

בעולם מתרגלים לרחובות ריקים, כבישים נטושים ועבודה מהבית. מדינות בארה"ב הצטרפו לאירופה והטילו סגר, וארגון הבריאות מזהיר את הצעירים: "הווירוס יכול להרוג אתכם. ההחלטות שלכם יכולות להיות ההבדל בין חיים למוות"

 

כמעט מיליארד איש ברחבי העולם נדרשו להישאר היום בבתים. מניין המתים מנגיף הקורונה כבר הגיע ליותר מ-11 אלף בני אדם, יותר מ-275 אלף נדבקו ולפחות 88 אלף החלימו.

 

מספר המתים בספרד ובהולנד זינק ב-30% ביממה

 

מגפת הקורונה ממשיכה לשבש את החיים ברחבי העולם. היא מאלצת מדינות להטיל הגבלות קשות שכוללות סגירת בתי ספר וחנויות ואיסורי נסיעות. מיליונים רבים נאלצים לעבוד מהבית. מדינות רבות מתרגלות למראות של רחובות, כיכרות וכבישים נטושים.

 

בשעה שברחבי העולם מסתגרים תושבים ונשמעים להנחיות, בישראל ניכר זלזול. הפארקים והחופים היו מלאים היום, ומשרד הבריאות הזהיר כי "אם הציבור לא ייענה להנחיות לא יהיה מנוס מלהחמיר את הצעדים". 

 

גשר ווסטמיניסטור ב לונדון  (צילום: AP)
גשר ווסטמיניסטור בלונדון (צילום: AP)
 

בארה"ב הבטיח הנשיא דונלד טראמפ שהממשל האמריקני "מנצח" את הנגיף. כמה מדינות בארה"ב (קליפורניה, ניו יורק ואילינוי) הצטרפו לשאר העולם וקראו לתושבים להישאר בבית. להערכת סוכנות הידיעות הצרפתית 900 מיליון בני אדם נדרשים להישאר בבתים ב-35 מדינות ברחבי העולם – 600 מיליון מהם נמצאים במדינות שעליהן הוטל סגר כדי לבלום את הקורונה. לפי AFP הנגיף התפשט ל-163 מדינות וטריטוריות ברחבי העולם.

 

בשעה שמדינות העולם קוראות להימנע ממגע עם הקבוצות שנמצאות בסיכון גבוה: מבוגרים ומי שסובלים ממחלות רקע, בארגון הבריאות העולמי הדגישו בסוף השבוע שגם צעירים נדבקים בנגיף. "יש לי מסר לאנשים הצעירים: אתם לא בלתי מנוצחים. הווירוס יכול לשלוח אתכם לשבועות בבית החולים – ואפילו להרוג אתכם", אמר מזכ"ל ארגון הבריאות טדרוס אדהנום גברייסוס. "גם אם אתם לא חולים, ההחלטות שאתם מקבלים יכולות להיות ההבדל בין חיים למוות של מישהו אחר".

ספרד נגיף קורונה מדריד רחובות  ריקים כיכר מאיור (צילום: MCT)
פלאסה מאיור במדריד(צילום: MCT)
 

כבר שלושה ימים ברציפות שבסין לא מדווחים על נדבקים חדשים בנגיף. ארגון הבריאות העולמי אמר שהעיר ווהאן במרכז סין, שבה התפרץ הנגיף בסוף 2019, יכולה לשמש "תקווה לשאר העולם". עם זאת יש חשש מגל נוסף של נדבקים באזור – בעקבות אזרחים שהגיעו מחו"ל ונושאים את הנגיף. אתמול דיווחה הונג קונג על 48 חולי קורונה – הנתון הגבוה ביותר ליום מאז שהמשבר החל. רבים מהחולים חזרו לאחרונה מאירופה.

 

סינגפור, אנגולה, בוסניה ופינלנד דיווחו היום על מתים ראשונים מהקורונה. אתמול הלך לעולמו אריה אבן, בן 88 מירושלים - האדם הראשון שמת מנגיף הקורונה בישראל.

פריז צרפת (צילום: MCT)
רחובות ריקים גם בפריז(צילום: MCT)
 

איטליה דיווחה אתמול על 627 מתים מקורונה – הנתון הגבוה ביותר ליממה מאז שחולים ראשונים התגלו במדינה. מספר המתים באיטליה כבר גבוה ממניין הקורבנות בסין, והגיע ל-4,032. מבין המתים מקורונה ברחבי העולם 36% מאיטליה. מבין הנדבקים עומד שיעור המתים על 8.6 אחוז – הרבה יותר מבשאר העולם.

 

בספרד מספר המתים זינק בשליש בתוך יממה, מ-1,002 ל-1,326. כמו איטליה, גם ספרד חוששת מעומס חסר תקדים בבתי החולים וביחידות לטיפול נמרץ. בספרד בונה הצבא בית חולים שדה במדריד, שבו יהיו 5,500 מיטות. כמו במדינות אחרות, גם ספרד מעבירה את חלק מחולי הקורונה לאשפוז בבתי מלון.

סופרמרקט בקליפורניה בעקבות נגיף הקורונה (צילום: רויטרס)
מדפים ריקים במרכול בקליפורניה(צילום: רויטרס)
 

צרפת, איטליה, ספרד ומדינות אירופיות אחרות דורשות מהאזרחים להישאר בבית. שוטרים וחיילים נשלחו לרחובות ובחלק מהמקומות מאיימים בקנסות. בגרמניה הפך בוואריה לאזור הראשון במדינה שמטיל סגר כדי לבלום את התפשטות הקורונה. בבריטניה, שהגיבה באיחור להתפשטות הקורונה, החריפו בימים האחרונים את הצעדים. בריטניה קראה לסגור את הפאבים, המסעדות והתיאטראות, והבטיחה לסייע לבעלי העסקים.

 

במדינת קליפורניה, המדינה עם מספר התושבים הגבוה בארה"ב, יש כרגע יותר מאלף נדבקים בקורונה. 19 מתו מהנגיף. קליפורניה קראה ל-40 מיליון תושביה להישאר בבתים. במדינת ניו יורק, שבה דווח על יותר מ-7,000 נדבקים ו-39 מתים, החליטו על צעד דומה. החל מראשון בערב נדרשים תושבי המדינה, קרוב ל-20 מיליון איש, להישאר בבית.

רחובות ריקים במנהטן בעקבות נגיף הקורונה (צילום: רויטרס)
מנהטן, ניו יורק(צילום: רויטרס)
 

טראמפ הביע תמיכה בהחלטות של ניו יורק וקליפורניה, אך הוסיף שהוא לא שוקל להטיל סגר בכל ארה"ב. הוא אמר שכרגע יש שני מוקדים רציניים בארה"ב והעריך שבעתיד לא תהיה סיבה להטיל סגר כולל. מעט אחרי דבריו של טראמפ החליט גם מושל אילינוי להשאיר את התושבים בבתים. גם בקונטיקט החליטו להטיל סגר. עד כה החליטו שבע מדינות בארה"ב על צעדים דרסטיים, שיהיו תקפים לכ-100 מיליון איש. הסגר יכלול שלוש מהערים המאוכלסות ביותר בארה"ב – ניו יורק, לוס אנג'לס ושיקגו.

 

באירופה מקווים שהסגר יוביל לדעיכת הנגיף, כפי שהיה במחוז חובבי בסין (שבירתו היא העיר ווהאן). מאז שהזרקור העולמי עבר מסין ואסיה למדינות אירופה, מנסה סין לסייע למדינות שמתקשות להתמודד עם הנגיף – וזקוקות נואשות למסכות וציוד רפואי. היום למשל קיבלה יוון מבייג'ינג 500 אלף מסכות רפואיות.

ווהאן, סין (צילום: AFP)
ווהאן בסין, שבה התפרץ הנגיף(צילום: AFP)
 

נגיף הקורונה לא פסח גם על אפריקה והמזרח התיכון. הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו דיווחה היום על מוות ראשונה מקורונה. בורקינה פאסו דיווחה על שני מתים. בכך עלה מניין המתים במדינות הסאב-סהרה לחמישה. באפריקה ידוע עד כה על יותר מאלף חולים. ביבשת חוששים שהקורונה תגבה מחיר כבד, בגלל הערים הצפופות והליקויים במערכות הבריאות. מתוך 54 מדינות באפריקה הגיע הנגיף ל-40 מדינות לפחות.

 

מוקד הקורונה במזרח התיכון הוא איראן, אחת המדינות שנפגעה מהקורונה בצורה הקשה ביותר. באיראן דיווחו היום על 123 מתים חדשים. המנהיג העליון עלי חמינאי והנשיא חסן רוחאני הבטיחו שהמדינה תנצח את הנגיף – ומסרבים להצטרף לשאר העולם ולהטיל מגבלות קשות על האזרחים. לפי איראן מניין המתים חצה את ה-1,500, ועד כה נדבקו יותר מ-20 אלף איש בקורונה.

Iranian health worker disinfecting a Tehran street  (Photo: AP)
אנשי משמרות המהפכה, חיטוי בטהרן(Photo: AP)
 

באמריקה הלטינית הודיעו קובה ובוליביה על סגירת הגבולות. קולומביה הודיעה שמיום שלישי היא תיישם מדיניות חובת בידוד - המדינה האחרונה באזור שמטילה מגבלות כדי לבלום את התפשטות הקורונה. בברזיל ייסגרו החופים בריו דה ז'ניירו. הרוכלים בעיר חוששים שלא ישרדו את המשבר הכלכלי. "כל עוד אפשר אני אמשיך להגיע לכאן ולנסות למכור קוקטייליים", אמר אחד מהם. "עדיין לא חשבתי מה אעשה כשלא אוכל לעשות את זה".

 

אוסטרליה סגרה היום את בונדיי ביץ' בסידני. ההחלטה התקבלה אחרי שאלפים הגיעו לחוף הפופולארי בימים האחרונים, שבהם היה מזג אוויר נוח לעונה. הם הגיעו לחופים למרות ההנחיות לשמור על מרחק, כדי לבלום את התפשטות הנגיף. אוסטרליה אסרה השבוע על התקהלויות של יותר מ-100 איש, והטילה מגבלות על נסיעות לחו"ל. "זה אירוע של פעם במאה שנה", אמר ראש ממשלת אוסטרליה סקוט מוריסון לאזרחים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: MCT
פריז צרפת נגיף הקורונה קורונה וירוס
צילום: MCT
מומלצים