שתף קטע נבחר

צילום: דוברות הדסה עין כרם, AFP

הסחבת בהחלטות נמשכת: ישיבת הממשלה על הצעדים החדשים נדחתה

תוכנית כלכלית שאמורה הייתה לצאת לפועל לפני כשבוע, אי-ודאות לגבי מועדי ישיבות הממשלה ודחיות ברגע האחרון: השרים לא דנו בהחמרת ההגבלות לאחר שנתניהו דחה את הישיבה. 700 חיילים ללא נשק צפויים להצטרף לכוחות המשטרה שיאכפו את מימוש ההנחיות

איכילוב (צילום: gettyimages)
חיטוי בבית החולים איכילוב(צילום: gettyimages)

הממשלה אמורה הייתה לדון הלילה (בין ראשון לשני) בהחמרת הגבלות התנועה על האזרחים ובצמצום הפעילות במשק בעקבות המשך התפשטות נגיף הקורונה בישראל בשיחת ועידה טלפונית, אך הישיבה נדחתה ברגע האחרון על-ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו. בלשכתו ציינו כי "טרם הושלמה העבודה על התקנות להחמרת הגבלות התנועה".הישיבה צפויה להתקיים היום, אולם לא ברור באיזו שעה.

 

הצעות נוספות שהונחו על סדר יום הישיבה היו הקצאת חיילים לסיוע למשטרה באכיפת התקנות לשעת חירום וכן היערכות המגזר הציבורי לעבודה במתכונת חירום.

 

התפשטות נגיף הקורונה - עדכונים אחרונים:

ארבעה "מלונות קורונה" חדשים ייפתחו בירושלים

בוטלו בדיקות קורונה שתוכננו בסניפי ויקטורי ורמי לוי

האזרחים יקבלו שאלון יומי שיבחן תסמיני קורונה

צרפת: 292 בני אדם מתו מקורונה ביממה האחרונה

איטליה: 756 מקרי מוות מקורונה ביממה האחרונה

 

חוף ים ורחובות ריקים ב תל אביב (צילום: AFP)
הפעילות במשק תצומצם?(צילום: AFP)

אתמול, עוד לפני דחיית הישיבה, לא ברור היה באיזו שעה תתכנס הממשלה כדי לדון בהחמרות הנוספות. שעות ספורות בלבד לפני מועד הישיבה נמסר כי הממשלה צפויה לקיים שיחת ועידה טלפונית בשעה 23:00, אולם כאמור הישיבה נדחתה. לדחייה זו מצטרפת הבטחתו של ראש הממשלה נתניהו בשבוע שעבר ולפיה תוצג תוכנית כלכלית לסיוע למשק תוך 48 שעות, אולם היא עדיין לא הוצגה. לפי לשכתו, היא תוצג היום אחר הצהריים.

 

אף שבדיון שהתקיים ביום שישי האחרון אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי הוא מתכוון להטיל סגר של שלושה שבועות עד אחרי פסח, הממשלה לא צפויה להטיל סגר מלא אלא להסתפק בצעדים שיהדקו את ההנחיות ויגבירו את האכיפה באזורים שבהם נרשמו הפרות של ההנחיות – בדגש על מוקדי המגזר החרדי.

 

פעילות האכיפה צפויה להיות מתוגברת גם במוקדים שבהם מתגוררים מבודדי בית רבים וגם במרכולים, כדי לוודא שההנחיות נשמרות. בכל הנוגע לפעילות המשק – הכוונה היא לצמצם ב-10% את כמות העובדים, מ-30% ל-20%. בתוך כך, גם כעת אין כוונה למנוע את המשך משלוחי המזון ממסעדות.

מסכות וקורונה (צילום: מוטי קמחי)
המשלוחים ימשיכו. שליחים בתל אביב(צילום: מוטי קמחי)
 

הולכים לסופר? קורונה לא מדבק דרך האוויר (צילום: מוטי קמחי)
האכיפה תתוגבר גם במרכולים. בדיקת חום בתל אביב(צילום: מוטי קמחי)

 

  

"כדי לראות עליית מדרגה נוספת ולראות את הסגר פועל באופן מלא תידרש הקפאה שאינה מוחלטת של דברים לא-חיוניים. נשקלת אפשרות לצמצום נוסף של עבודה בסקטור הציבורי לטובת מקסום העבודה מהבית", אמרה אתמול בכירה במשרד הבריאות. "במקומות שבהם לא נשמעים לכללים ולהנחיות משרד הבריאות תתגבר המשטרה את האכיפה".

 

עוד ציינה כי "רוב הציבור נשמע להנחיות משרד הבריאות ומתקיימים שיח ועבודה משותפת עם משטרת ישראל על מנת להבטיח את בטיחות הציבור".

 

700 חיילים יצוותו לשוטרים

בישיבתה היום צפויה הממשלה לאשר הקצאת 700 חיילי צה"ל שיסייעו למשטרה באכיפת הוראות תקנות שעת החירום, כדי לאפשר את הרחבת הנוכחות המשטרתית במרחב הציבורי וכדי ליצור נוכחות ובולטות בימי המשבר. החיילים לא יבצעו משימות ולא ישתתפו בפעילות ליבה משטרתית וגם לא יקבלו סמכויות שוטרים. הם יוצבו לצד שוטרים ויפעלו בהתאם להנחיותיהם.

 

בצבא התנגדו לשליחת החיילים למשימות השיטור בלב המדינה כשהם נושאים נשק, מחשש לתקריות שיובילו לשימוש פזיז בנשק בסביבה אזרחית על-ידי חיילים צעירים שאינם מנוסים ועם מיומנות בוסרית בהפעלת נשק, שאומנו להשתמש בו מול מחבלים במצבי לחימה. בצבא אף הציעו שהחיילים יישאו את כלי הנשק שלהם ללא מחסניות, אולם לפי הצעתו של שר הביטחון נפתלי בנט בישיבת הממשלה, החיילים שאינם בתפקיד פיקודי לא יישאו נשק.

שוטרים מפנים התקהלות בבני ברק (צילום: אסף קמר)
שוטר אוכף את ההנחיות בבני ברק(צילום: אסף קמר)

 

 

עוד נקבע כי טרם יציאתם למשימות יעברו החיילים תדרוך מפורט על-ידי מפקדי המשימה המשטרתיים, וזה יתקיים בתיאום עם הצבא. התדרוך יכלול גם הסבר על ההתמודדות עם אוכלוסייה אזרחית נורמטיבית. במשטרה יפעילו את החיילים בדפוס פעולה שיצמצם ככל שאפשר את החיכוך הישיר בין החיילים והאזרחים וככל שתידרש הפעלת סמכות מול אזרח הדבר יתבצע על-ידי שוטר בלבד.

 

השר בנט והשר לביטחון הפנים גלעד ארדן יוכלו להקצות 700 חיילים נוספים אם יהיה צורך בכך, תוך תיקון החלטת הממשלה. הקצאת החיילים תהיה תקפה כל עוד נדרש לאכוף את ההגבלות שהגדירה הממשלה בעקבות התפשטות נגיף הקורונה.

בית חולים רמב
החיילים לא צפויים לשאת נשק. ארכיון(צילום: גיל נחושתן)

הרמטכ"ל, רב-אלוף אביב כוכבי ביקר אתמול בבית החולים שיבא בתל השומר ובמרכז השליטה בבדיקות של אגף המודיעין. הוא שוחח עם בכירי משרד הבריאות והפציר בהם להטיל משימות נוספות על צה"ל כדי לסייע בהמשך המאבק בהתפשטות הנגיף.

 

"צה"ל פרוס כרגע במאות נקודות, מסייע בעשרות נושאים ואנחנו נכונים להרחיב את האחריות הזאת ככל שצריך", אמר כוכבי בשיחה. "צה"ל הוא מכונת משימות. כמה שאתם חושבים שאתם יודעים - תאמינו לי, אתם לא יודעים כמה. אני שגדל בארגון הזה ממשיך להתפעל ממנו בכל פעם שהוא פוגש איזשהו אתגר".

 

 

 

הישיבה תתכנס על רקע נתונים מעודדים שהוצגו בדיונים המקדימים אצל ראש הממשלה ולפיהם יש גידול נמוך בקרב החולים הקשים ומספר המתים מכפי שצפו מומחי משרד הבריאות. עם זאת, המומחים חלוקים באשר להחמרת הסגר. חלק טוענים כי אפשר לתת סיכוי נוסף לצעדים שננקטו עד כה, ואחרים מבקשים להחמיר את הסגר על רקע החשש מהתרופפות לקראת חג הפסח וההמלצה של משרד הבריאות להחמיר בסגר דווקא בגלל פסח.

 

על-פי נתוני משרד הבריאות העדכניים שפורסמו הערב, מניין הנדבקים בנגיף בישראל עומד על 4,247, מהם 74 חולים שמצבם מוגדר קשה. מתוך החולים הקשים – 59 בני אדם מונשמים. אתמול בבוקר עמד מספר המונשמים על 43, ומדובר בעלייה של 37% בכמות המונשמים תוך 12 שעות בלבד. מספר הנפטרים מהנגיף עומד על 15 ומספר המחלימים על 132.

 

אתמול אובחנו 628 חולים חדשים, וזהו היום עם מספר החולים המאובחנים הגבוה ביותר עד כה. העלייה במספר המאובחנים נובעת, בין היתר, מהעלייה במספר הבדיקות.

 

ישראל עלתה למקום ה-17 בעולם במספר החולים המאובחנים, ולראשונה עברה את נורבגיה במספר החולים. בישראל אחוז המתים הנמוך ביותר מבין המדינות שבהן יותר מ-2,000 חולי קורונה.


פורסם לראשונה 29/03/2020 23:12

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: איתן אסרף
תל אביב בצל הנגיף
צילום: איתן אסרף
מומלצים