שתף קטע נבחר

פולין: סערה פוליטית בגלל השיר שבראש המצעד

השיר "הכאב שלך טוב משלי", שתוקף את מנהיג מפלגת השלטון ירוסלב קצ'ינסקי שהפר את הסגר כדי ללכת לקבר אמו, הגיע ביום שישי למקום הראשון ב"רדיו טרויקה". בשבת נעלם, במה שנראה כמו צנזורה בשירות הפוליטיקאים. ברקע: החשש שהדמוקרטיה הפולנית נשחקת

שיר שהגיע למקום הראשון במצעד הפזמונים של תחנת רדיו ציבורית בפולין ניצב בימים אלה במוקד של סערה פוליטית-חברתית במדינה. השיר, שמותח ביקורת על מנהיג מפלגת השלטון ירוסלב קצ'ינסקי, נעלם לפתע מהמצעד, והתחנה, "רדיו טרויקה", מואשמת כעת בצנזורה.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

פולין שיר מחאה רדיו הוסר מ המצעד הזמר קאז'יק ()
מתוך הקליפ של "הכאב שלך טוב משלי"

פולין שיר מחאה רדיו מנהיג מפלגת השלטון ירוסלב קצ'ינסקי (צילום: רויטרס)
ירוסלב קצ'ינסקי. צנזורה עצמית של עובדים "ממושמעים מדי"(צילום: רויטרס)

שערוריית השיר מעוררת דאגה מחודשת בנוגע לחופש הניתן לכלי התקשורת בפולין, והובילה כבר להתפטרות של מנחה המצעד, שהגיש אותו במשך יותר מ-30 שנה, ושל שני תקליטנים ידועים שעבדו בתחנה. מוזיקאים שונים הבטיחו להחרים מעתה את "רדיו טרויקה" ולדרוש ממנו שלא לשדר את שיריהם.

 

מאז שקצ'ינסקי התמנה למנהיג מפלגת "החוק והצדק" בשנת 2015 מואשמת מפלגת השלטון כי היא משתמשת בערוצים הממלכתיים ככלי תעמולה, ובכך מפירה את החוק שלפיו על כלי התקשורת האלה להיות ניטרליים. בחמש השנים האחרונות הידרדרה פולין מהמקום ה-18 למקום ה-62 במדד חופש העיתונות העולמי.

 

 

יצוין כי קצ'ינסקי עצמו אינו מואשם במעורבות ישירה בהסרת השיר מהמצעד, וגם חברים בממשלת פולין מתחו ביקורת על העלמת השיר. נראה כי בפועל הסרתו מהמצעד נעשתה כמעין צנזורה עצמית מצד עובדים בדרגים נמוכים יותר, שנראה כי היו נלהבים יתר על המידה להראות צייתנות, כשברקע השחיקה המסתמנת בסטנדרטים הדמוקרטיים של מערכת השלטון הפולנית.

 

השיר שבמוקד הסערה הוא שירו של הזמר קאזיק סטשבסקי, הידוע יותר בכינויו המקוצר קאזיק. שמו של השיר הוא "הכאב שלך טוב משלי", ומילותיו מתארות ביקור שערך קצ'ינסקי ב-10 באפריל בבית קרבות בוורשה. הביקור ההוא נערך במלאות עשר שנים לאסון התרסקות המטוס ברוסיה שבו נהרגו 96 בני אדם, בהם אחיו התאום לך קצ'ינסקי, שהיה באותה העת נשיא פולין.

 

הביקור של ירוסלב קצ'ינסקי בבית הקברות הכעיס פולנים רבים, משום שהוא נעשה בשעה ששאר תושבי המדינה שהו בהסגר בהוראת השלטון בשל נגיף הקורונה. באותם ימים היו בתי הקברות ברחבי פולין סגורים למבקרים. למרות זאת, קצ'ינסקי הגיע לבית הקברות הסגור בלימוזינה, מלווה על-ידי שומרי ראש, וביקר בקבר אמו ובאתר הנצחה לזכר אחיו ושאר קורבנות ההתרסקות.

פולין שיר מחאה רדיו מנהיג מפלגת השלטון ירוסלב קצ'ינסקי (צילום: AP)
ירוסלב קצ'ינסקי בטקס לזכר הרוגי האסון של 2010, לפני עשרה ימים(צילום: AP)

בשיר לא מוזכר שמו של קצ'ינסקי, אבל מוזכרים בו לימוזינה, שומרי ראש וביקור של אדם אחד לבדו בבית קברות סגור. "אתה לבדך יכול לשכך את הכאב / כל השאר שקעו בעוני", שר קאזיק. במצעד, שהשירים בו מדורגים על-ידי המאזינים, הגיע השיר ביום שישי האחרון למקום הראשון, אבל ביום שלמחרת הוא נעלם מאתר התחנה.

 

מנהל "רדיו טרויקה" טען כי השיר הוסר בגלל אי-סדרים בהצבעה: "אנחנו כבר יודעים בוודאות שהשיר הזה לא ניצח", אמר המנהל, תומאש קובלצ'בסקי. "הוא הועבר באופן ידני למקום הראשון. במילים אחרות, היטו את התוצאות". אלא שאחד מאנשי התוכנית, ברטוש גיל, טען כי לא הייתה שום הטיה, וכי מנהל התחנה בעצמו ביקש ממנהל המוזיקה שלה "לעשות משהו עם קאזיק".

זירת ההתרסקות ברוסיה ב-2010 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
זירת ההתרסקות ברוסיה ב-2010(צילום: AFP)

"רדיו טרויקה" פועל מאז שנת 1962. בשנים שבהן הייתה פולין נתונה תחת שלטון קומוניסטי ניגנה התחנה מוזיקת רוק וקיבלה מרחב תמרון מעט גדול יותר משל כלי תקשורת אחרים שהיו נתונים לצנזורה. אחד העיתונאים שהתפטרו השבוע, מרצ'ין רידרינסקי, אמר שהוא אינו מסוגל עוד לזהות את התחנה.

 

בזמן שעבר מאז פרוץ הסערה הוחזר השיר למצעד, וכעת הוא מדורג במקום הרביעי. שר התרבות פיוטר גלינסקי אמר בתגובה כי הוא מתנגד לשיר – אבל גם להסרתו מהדירוג. לצד זה ציין כי ייתכן שהשערורייה כולה היא "פרובוקציה" – רמיזה לכך שמתנגדי הממשלה הם שיצרו את הסערה מלכתחילה כדי לגרום לממשלה להיראות רע.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים