שתף קטע נבחר

בהלה לדרכונים בריטיים בהונג קונג

תושבי הקולוניה הבריטית לשעבר, שעברה לידי סין ב-1997 עם זכויות אוטונומיות, חוששים מחיסול הדמוקרטיה בה. המונים מבקשים כעת לקבל דרכון מלונדון: "רשת ביטחון לילדים". רה"מ בוריס ג'ונסון מבטיח: "נהיה האלטרנטיבה שלכם"

 

 

בצעד של תמיכה בתושבי הונג קונג, ובמה שנראה כאזהרה מרוככת לשלטון הקומוניסטי בבייג'ינג, ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון הודיע שאם סין תוציא לפועל את "חוק הביטחון הלאומי" – שמעורר דאגה רבה מהאפשרות שיביא לחיסול האוטונומיה של הונג קונג – ממשלתו תאפשר למאות אלפים ואף מיליונים מתושביה להגר לממלכה.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

 

בריטניה נזכיר, שלטה בהונג קונג עד שנת 1997, אז היא העבירה אותה לידי השלטון בבייג'ינג, תוך הבטחה מצדה שלהונג קונג יהיו זכויות אוטונומיות בניהול ענייניה הפנימיים, במתווה שמכונה "מדינה אחת, שתי שיטות".

הפגנות מחאה ב הונג קונג נגד סין ב-24 במאי (צילום: gettyimages)
"רשת ביטחון עבור הילדים". הפגנה בעיר בחודש שעבר נגד התערבות סין(צילום: gettyimages)

אלא שבשבוע שעבר אישר הקונגרס העממי של סין – פרלמנט שנחשב לחותמת גומי עבור החלטות שמקבלת ההנהגה הקומוניסטית – חוק שלדברי בייג'ינג נועד למנוע "חתרנות", טרור והתערבות זרה בהונג קונג. החוק, אם ייושם בפועל, עשוי לאפשר לסין להקים בסיסים של סוכנויות המודיעין שלה בתוך העיר.

 

ג'ונסון הודיע על מוכנות ממשלתו לשנות את חוקי ההגירה הבריטיים במאמר דעה שפרסם הלילה (ד') בעיתון South China Morning Post. "רבים בהונג קונג חוששים שדרך החיים שלהם – שאותה סין הבטיחה לשמר – נמצאת בסכנה. אם סין תמשיך להצדיק את חששותיהם, בריטניה לא תוכל להפנות את גבה. במקום זאת, אנו נכבד את המחויבויות שלנו ונספק אלטרנטיבה".

 

לדברי ראש הממשלה הבריטי, לארצו "לא תהיה ברירה", אלא לשנות את מערכת מתן הוויזות שלה, במה שכינה השינוי "הגדול ביותר בהיסטוריה" של הממלכה. נכון להיום, ציין ג'ונסון, 350,000 מתושבי הונג קונג מחזיקים בדרכון בריטי לתושבי טריטוריות חיצוניות (BNO), דרכון שמאפשר להם לשהות בבריטניה מבלי להוציא ויזה עד חצי שנה, אם כי בלי יכולת לעבוד בממלכה. עוד 2.5 מיליון זכאים להוציא דרכון שכזה.

בריטניה בוריס ג'ונסון מריע לעובדי הבריאות שנאבקים ב קורונה (צילום: EPA)
"לא נפנה את גבנו". ג'ונסון(צילום: EPA)

ג'ונסון הבטיח שאם סין תיישם את חוק הביטחון הלאומי, ממשלתו תאריך את משך התקופה שבה יוכלו מחזיקי דרכון מסוג BNO לשהות בבריטניה לשנה שלמה, עם יכולת לחדשו וזכות לעבוד בבריטניה, "שישימו אותם בדרך לאזרחות" כדבריו.

 

רשת ביטחון לילדים

כבר בשנה שעברה, בצל ההפגנות הסוערות אז בהונג קונג מחשש לשחיקת האוטונומיה שלה, חל זינוק במספר התושבים בעיר שמבקשים לחדש את תוקף דרכון ה-BNO שלהם. לפי נתונים שהשיג אחד העיתונים בהונג קונג ממשרד הדרכונים הבריטי, ב-2019 מספר הבקשות לחידוש הדרכונים הבריטיים זינק ל-120,000, לעומת 14,000 בלבד ב-2018 וב-2017.

 

לפי רויטרס, מאז הודעת סין על הכוונה לאשר את חוק הביטחון הלאומי ב-21 במאי, נרשם זינוק גם במספר התושבים שמבקשים להתייעץ באשר להגירה מהעיר למדינות אחרות, ובראשן בריטניה. "בשבוע שעבר בלבד, מספר הפניות זינק ל-100 ביום", אמר לסוכנות הידיעות סווינג וונג, מנהל חברת ייעוץ ההגירה "מידלנד". לדבריו, מספר הפניות היומי עומד בדרך כלל על כ-50.

הונג קונג מחאה הפגנה מפגינים נגד חוק ביטחון סין (צילום: רויטרס)
זינוק במספר הבקשות לחידוש הדרכון הבריטי בשנה שעברה, בצל ההפגנות הסוערות בהונג קונג(צילום: רויטרס)

"רוב האנשים שמתייעצים על בריטניה חושבים שהיא תהיה רשת ביטחון עבור ילדיהם", אמר איוואן יאם, מנהל חברת ייעוץ הגירה אחרת, Golden Emperor Properties. "אף מדינה אחרת לא מספקת דרך הגירה מהירה יותר".

 

ברויטרס שוחחו עם תושבת אחת בהונג קונג שביקשה לחדש את דרכונה הבריטי האבוד. "התחלתי למלא את הבקשה בדצמבר אחרי ההפגנות, אבל עכשיו חוק הביטחון הלאומי הוא שדחף אותי להשלים את התהליך", אמרה מינג וונג בת ה-39, אם לשני ילדים קטנים. היא אמרה שגם בעלה, אחיה והוריה ביקשו לחדש את הדרכון שלהם.

 

אישור חוק הביטחון הסיני הוביל גם לסנקציות אמריקניות בסוף השבוע האחרון. נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הכריז כי ישלול מהונג קונג כמה מזכויות-היתר שמהן נהנתה עד כה ביחסיה עם ארה"ב, וכי יאסור על חלק מהסטודנטים הסינים ללמוד באוניברסיטאות אמריקניות. "זו טרגדיה עבור תושבי הונג קונג, עבור העם בסין ולמעשה עבור אנשי העולם כולו", אמר טראמפ ביום שישי האחרון על החוקים החדשים שמתכוון המשטר בבייג'ינג לכפות על הונג קונג.

  ()

הודעת טראמפ באה אחרי שבשבוע שעבר עדכן מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו את הקונגרס בארה"ב כי לנוכח ההתערבות ההולכת וגוברת של סין בנעשה בהונג קונג ושחיקת הדמוקרטיה בה, הממשל האמריקני אינו רואה עוד בהונג קונג ישות נפרדת ואוטונומית מסין, וכי לפיכך אין עוד הצדקה ליחס הכלכלי המיוחד שקיבלה העיר לאורך השנים מוושינגטון, יחס שאִפשר לשמר את מעמדה כמרכז כלכלי עולמי.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: gettyimages
זינוק בפניות מאז פרוץ ההפגנות
צילום: gettyimages
מומלצים