שתף קטע נבחר

בעקבות התחקיר: בדיקה בפרשת הטיוח בלהב 433

אחרי החשיפה ב"ידיעות אחרונות", נציב תלונות הציבור והשר לביטחון הפנים יבדקו את פרשת הטיוח שנחשפה ביחידת להב 433, במעורבות קצינים בכירים ובידיעת מח"ש. גורמים במשטרה: "קצינים בכירים הלכו הביתה על פחות מזה"

 

להב 433 (צילום: אורי דוידוביץ' )
יחידת העילית תחת בחינה כפולה. בניין להב 433 בלוד(צילום: אורי דוידוביץ' )

תגובות נרחבות במשטרה ומחוץ לה בעקבות התחקיר שפורסם בסוף השבוע ב"ידיעות אחרונות" על פרשת זיוף וטיוח ביחידת להב 433 של המשטרה, טיוח שהייתה שותפה לו צמרת היחידה, כולל קצינים שקודמו מאז.

 

הטיוח הגדול של להב 433 - התחקיר המלא

 

בתחקיר הובא סיפורו של כתב אישום שהוגש נגד שני גנבי רכב ובוטל בגלל דו"ח שזייף אחד השוטרים בהוראת מפקדו - אשר בעקבותיו החל מסע טיוח במעורבות שורת בכירים ביחידה, על מנת להגן על המפקד שנתן את ההוראה. הטיוח הגיע עד המחלקה לחקירות שוטרים.

 

בעקבות התחקיר החליט נציב תלונות הציבור על הפרקליטות, השופט בדימוס דוד רוזן, לפתוח בבדיקה מקיפה של האירוע, כולל הסיבה שבגללה נסגר התיק במח"ש. במקביל לבדיקת הנציב, ידרוש השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה לאסוף חומרים וייפגש עם הגורמים המעורבים בפרשה. "על פחות מזה, היו קצינים בכירים שהלכו הביתה", אמרו אתמול (שבת) גורמים במשטרה.

השר לביטחון פנים אמיר אוחנה (צילום: שאול גולן)
ייפגש עם המעורבים. השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה(צילום: שאול גולן)
 

תחקיר "7 ימים" חשף את מה שבלהב 433 ניסו להסתיר חמש שנים: כך הפכה פעולה שגרתית למעצר גנבי רכב למערכת שלמה של שקרים וטיוחים במעורבותם של קצינים בכירים מאוד, שחלקם קודמו מאז לתפקידי מפתח. במהלך הפרשה זויף דוח מבצעי, כתב אישום חמור קרס לגמרי, מסמכים נעלמו, דיונים חשאיים נערכו ושוטר ותובע משטרתי מצאו עצמם מחוץ למשטרה. גם ראש להב באותה עת, ניצב (בדימוס) רוני ריטמן, וגם מי שמכהן כיום כראש אגף החקירות, ניצב יגאל בן שלום, ידעו על הפרשה ולא פעלו. פעמיים החומר הגיע למח"ש, אבל החקירות התמסמסו מבלי שנגבו אפילו עדויות חשובות.

 

על פי ממצאי התחקיר, האירוע שהחל את הפרשה התרחש בינואר 2015, בפעולה למעצר גנבי רכב. מעדויות שהגיעו לידי "7 ימים" וגם לידי מח"ש, עולה חשד כי קצין שהשתתף במבצע הורה לתצפיתן י' לשקר לאחר המשימה ולזייף דוח מבצעי. י' ביצע את ההנחיה.

 

התיק הגיע לידיו של עו"ד ליאור שביט, תובע משטרתי, והוא חשד שמשהו לא מסתדר. לימים יעיד במח"ש כי הבין שהדו"ח מפוברק, ויסביר גם כיצד הבכירים ביקשו ממנו "לרדת מהסיפור". הוא גם כתב מזכר שמפרט את מה שמצא, והכניס אותו לתיק החקירה.

תמונת דוד רוזן (צילום: שאול גולן)
החליט לפתוח בבדיקה מקיפה. נציב תלונות הציבור דוד רוזן(צילום: שאול גולן)
 

עו
עו"ד פיני פישלר(צילום: יחזקאל אדירם)

אלא שהתחקיר גילה כי אותו מזכר נעלם לחלוטין מהתיק. במשטרה היו מוכנים לעשות הכל כדי שהמחדל לא ייחשף, כולל ביטול כתב האישום. הסיפור צף שנית כאשר בלש מיחידת אתג"ר העיד כי היה בחדר כשניתנה ההוראה לזייף דו"ח, אך גם אז הבכירים נמנעו מבירור המידע.

 

קצינים בכירים שנחשפו לפרטים בסוף השבוע אמרו כי הזיוף עצמו "חמור מאוד, אבל חמור עוד יותר סיפור הטיוח על ידי הבכירים לאחר מכן. יש קצינים שהלכו הביתה על כך שלא דיווחו על מקרה פלילי, כמו תנ"צ ניסים אדרי בפרשת ניסו שחם". הבלש פנה באמצעות עורך דינו פיני פישלר לנציב דוד רוזן שהודיע כי יבצע בדיקה.

 

ממשטרת ישראל נמסר: "צר לנו על ניסיון הכפשה מגמתי ושקוף תוך שימוש בחצאי עובדות וחלקי אמיתות. במהלך פעילות שבוצעה לפני כחמש שנים נגד גנבי רכב, נעצר חשוד ובסיום החקירה הוגש נגדו כתב אישום. מחובתה של התביעה לבחון כל העת את חומר הראיות להוכחת אשמתו של נאשם וכך היה במקרה זה. במהלך ההליך עלו קשיים בחומר הראיות לאחר שהתברר חשד לדיווח כוזב מצד הבלש".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אורי דוידוביץ'
משרדי להב 433 בלוד
צילום: אורי דוידוביץ'
מומלצים