שתף קטע נבחר

תינוק מת במהלך לידת בית בחריש; אמו פונתה במצב טוב

מותו של התינוק נקבע בבית החולים הלל יפה בחדרה, לשם פונה תוך כדי ניסיונות החייאה. הלידה הייתה בבריכה ביתית ובליווי דולה, ובעקבות סיבוך הוזעק צוות מד"א, שניסה להחיות את התינוק. האם פונתה במצב טוב לבית החולים

בבית החולים הלל יפה בחדרה נקבע היום (רביעי) מותו של תינוק שנולד בלידת בית בחריש. אחריו הגיעה אימו היולדת, שנבדקה ומצבה טוב. מפרטים ראשונים עולה כי הלידה הייתה בבית בליווי דולה – ובבריכה. בעקבות הסתבכות הוזעק צוות מד"א לבית, וביצע ניסיונות החייאה בתינוק. תוך כדי הניסיונות הוא פונה לבית החולים, שם נקבע מותו. הודעה נמסרה למשרד הבריאות.

 

לאחר פרוץ משבר הקורונה, הצביעו לפני כחודשיים במערכת הבריאות על עלייה חריגה במספר הנשים ההרות המעדיפות ללדת בבית – לפחות בתקופת השיא של המגפה. מנתוני מגן דוד אדום שנמסרו באפריל ל"ידיעות אחרונות", עולה כי מאז 1 במרץ, כשלמעשה החלה התפרצות הקורונה בישראל, נרשם זינוק חד במספר לידות הבית, בהשוואה לשנה שעברה. כך, למשל, בין 1 במרץ ועד ל-19 באפריל השנה נרשמו במד"א 193 לידות בית ברחבי המדינה.

 

 (צילום: רפי קורן) (צילום: רפי קורן)
(צילום: רפי קורן)

 

מדובר בעלייה חדה של כ-23% לעומת מספר הלידות באותם תאריכים ב-2019. לצורך השוואה: בשנה שעברה נרשמו 157 לידות ביתיות. הנתונים כוללים לידות בית על ידי מד"א, באמבולנסים בדרך לבית החולים או באמצעות ליווי טלפוני שניתן בטרם הגעת אנשי מד"א.

 

מוקדי הזינוק בלידות הביתיות היו בעיקר ביישובים עם אוכלוסייה חרדית גדולה. בירושלים נרשמו בתקופה ההיא 35 לידות ביתיות לעומת 23 בשנה שעברה, בבית שמש נרשמו 21 לעומת 11 בשנה שעברה, ובבני ברק נרשמו תשע לעומת רק ארבע באותה תקופה בשנה שעברה. ביישובים עם אוכלוסייה חילונית גדולה אף נרשמה ירידה משנים קודמות בלידות בית: בתל אביב נרשמו בתקופה זו בשנה שעברה 11 לידות בית, בעוד שהשנה דווח על חמש בלבד.

 

אילוס אילוסטרציה תינוק  (צילום: shutterstock)
עלייה בלידות בית(צילום: shutterstock)

 

גורמי רפואה עוקבים בדאגה אחר העלייה במספר לידות הבית, שנחשבת בידי רבים למסוכנת יותר מאשר בבית חולים. "אנחנו שומעים מנשים שמגיעות אלינו שהן פחדו להגיע. זה לא מוצדק בכלל אבל זה מה שקורה", הודה פרופ' מרדכי רביד, מנהל בית החולים "מעייני הישועה" בבני ברק". לטענתו, זו הפעם הראשונה שבה נתקל בתופעה: "בבית חולים יש חולים עם קורונה אז אנשים חושבים שהווירוסים קופצים על כולם".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים