שתף קטע נבחר

צילום: מוטי קמחי

הרכבת חזרה, אז למה כל כך מעט נסעו בה?

נוסעים רבים היו מרוצים מחזרת הרכבת אחרי ההשבתה הארוכה - אך ייקח עוד זמן להתרגל להזמנת הכרטיסים מראש. לצד הנוסעים שהעדיפו את הקרונות על הכבישים הפקוקים, החשש מהידבקות עדיין קיים: "נחשפים לאנשים מיישובים עם תחלואה גבוהה"

 

 

נוסעים רבים חגגו הבוקר (יום ב') את חזרתה של הרכבת לפעילות, בעוד שאחרים סיפרו על החשש מהקורונה ומביורוקרטיה בכניסה לתחנות. החזרה לפעילות עברה כמעט ללא תקלות חריגות. הביקושים נותרו נמוכים, ועד 09:00 הוזמנו 42 אלף שוברים להיום. בשגרה משתמשים ברכבת כ-250 אלף נוסעים מדי יום.

באר שבע מרכז  (צילום: הרצל יוסף)
"לא צריך להיצמד לטרמפים או לשבת בבית". תחנת באר שבע מרכז (צילום: הרצל יוסף)

יונה ואהובה מהוד השרון נסעו לפתח תקווה, מצוידות במסכה ובכפפות. יונה אמרה ש"אם כולם יהיו ככה, אנחנו נעבור גם את הגל הזה". היא ציינה שאינה חוששת מהקורונה כי "אני רואה ששומרים, מרחיקים והכול כמו שצריך להיות".

 

היא גם שיבחה את ההיערכות ואמרה שהגיעה מהבית עם שובר ולא הייתה כל בעיה בנסיעה. "זה נעים שיש תחבורה ולא צריך להיצמד לטרמפים או לשבת בבית", אמרה יונה.

 

גם אהובה סיפרה שהיא מרוצה מחידוש הפעילות של הרכבת. "אנחנו שמחים, זה עוזר ומקל עלינו". היא סיפרה שמאז שהופסקו הרכבות "לא יצאתי. מאז שהפסיקה פעילות הרכבת לא נסעתי".

 

 


רחובות (צילום: אבי מועלם )
נוסעים רבים חששו מהביורוקרטיה. תחנת הרכבת ברחובות(צילום: אבי מועלם )

איריס מגבעתיים, עו"ד לענייני משפחה, עשתה את דרכה לעוד דיון בבית המשפט בחדרה. היא המתינה יותר מחצי שעה על המושב בתחנת השלום בתל אביב. "חששתי מכל הפרוצדורה החדשה, שיעכבו אנשים, יבדקו להם את השוברים, ולא רציתי עיכוב בדרך שלי", היא סיפרה.

 

לדברי איריס, הנסיעה ברכבת מקצרת משמעותית את הדרך. "אם יש לי דיון בבית משפט בחדרה ואני מניחה שיש עומס תנועה רציני בדרך לשם, אז הרכבת זו דרך הרבה יותר מהירה. וגם לא בא לי להיתקע בפקקים ולבוא עצבנית לדיון", היא אמרה.

 

היא הוסיפה שאינה חוששת מהקורונה "כי אני יודעת שיש פה כללים מאוד נוקשים לשים מסכות. הנה, למעשה על הספסל שעליו אנחנו יושבים מותר רק אדם אחד, זה שאתה יושב לידי זה כבר סוג של עבירה", אמרה עורכת הדין.

תחנת עד הלום אשדוד (צילום: אבי רוקח )
הביקוש נותר נמוך. תחנת עד הלום אשדוד(צילום: אבי רוקח )

ילנה וסבטלנה מבאר שבע נסעו עם הילדה הקטנה לכמה ימים בתל אביב למלון שהוזמן מבעוד מועד. חזרת הרכבת גרמה להתרגשות לקראת הטיול שהפכה את ההתנהלות שלהן עם ילדה בעגלה לקלה יותר. "יותר טוב לילדה רכבת. הזמנו קודם את בית המלון אבל טוב שיש רכבת עכשיו", הן אמרו.

 

גבי ג'רבי, בן 70, הגיע הבוקר מוקדם במיוחד לעמדת השירות בתחנת הרכבת בבאר שבע כדי להזמין כרטיס נסיעה ליום רביעי. "ההתנהלות עם האפליקציה גרועה מאוד. שום דבר לא מצליח לי, ניסיתי בבית ולא הצלחתי, באתי לפה", הוא סיפר. "לתכנן מראש זה עולם אחר. אני הולך לנכדים ושום דבר לא מפחיד אותי, חיכיתי לנסוע אליהם לבת ים וברכבת זה הכי נוח לי".

 

נוסעי הרכבת התקשו הבוקר לדמיין את החזרה לשגרה ללא תקלות. ואכן רכבת נתקעה סמוך לקריית מוצקין ונוסעיה הועברו לרכבת חלופית. הבעיה אמנם נפתרה תוך 20 דקות אך השלכתה על רשת הרכבות בצפון הביאה לעיכובים של כמה דקות בהגעת הרכבות לתחנות הצפוניות לכיוון דרום.

 

"אי אפשר להתנהל בספונטניות. עדיף אוטובוס"

מי שלא השתתפו בחגיגה אלו נוסעים שחששו מהשלכות הקורונה ומהבירוקרטיה, לדבריהם, שנסיעות ברכבת דורשות כעת. ליאב מחיפה סיפר: "הזמנתי שובר כי רציתי שתהיה לי את האלטרנטיבה עד שסוף סוף היא נפתחת, אבל לא הגעתי בגלל העלייה בתחלואה. בתוך הרכבת אתה חשוף לאנשים שהגיעו ממקומות שונים בארץ. חלק באים מיישובים עם תחלואה גדולה יותר וחלק פחות ולכן הסיכון גדול".

 

לדבריו, "ברכבת לא נותנים אופציה לבטל את השובר שהוזמן. חבל שאדם אחר שכן צריך את הרכבת לא יקבל את השובר שלי".

תחנת רכבת נתניה (צילום: AFP)
"אנשים באים מיישובים עם תחלואה גבוהה". תחנת רכבת נתניה(צילום: AFP)

נדב מחיפה ויתר על הנסיעה ברכבת מסיבה אחרת לגמרי. "הייתי צריך לנסוע לריאיון עבודה בתל אביב. שמעתי על התהליך שצריך לעבור בשביל לעלות לרכבת ופשוט העדפתי לקחת אוטובוס, אבל המון אנשים היו בלי מסכה", הוא סיפר. "בדיעבד אני מתחרט על זה, כי סתם חבל לעמוד שעות בפקקים".

 

טלי שמתגוררת ביפו ועובדת בראשון לציון הייתה רגילה לקחת אוטובוס לתחנת הרכבת בחולון ומשם רכבת לראשון לציון. מאז שהרכבת הושבתה היא עושה את דרכה באמצעות קו 83 העמוס שעובר גם בכבישיו הפקוקים של גוש דן. טלי העדיפה להמשיך ולהשתמש באופציה הזו."שעות העבודה שלי לא קבועות וההפעלה של הרכבת עם השוברים לא מאפשרת לי להתנהל בספונטניות. אז אני מעדיפה למרות חוסר הנוחות את הספונטניות ולוקחת אוטובוס למרות המגרעות שבנסיעה בו", היא סיפרה.

 

 

לצד תמונות של קרונות הרכבת הריקים, נראו גם תמונות של תורים ארוכים לאוטובוסים בתחנה המרכזית בבאר שבע. מרבית הממתינים הם חיילים שעשו את דרכם לאשקלון. כמו כן, נרשמו תורים לאוטובוסים לתל אביב המשרתים את העובדים באזור המרכז.

 

פרופ' אראל אבינרי, ראש המסלול לתואר שני בהנדסה וניהול מערכות תשתית במכללת אפקה להנדסה בתל אביב, הסביר מדוע הביקושים לרכבת היו נמוכים הבוקר. "יש לנו עדיין פחות ביקוש לנסיעות תחבורתיות עקב מספר המובטלים שממשיך להיות עדיין גבוה", הוא אמר. "בשגרה רוב הנסיעות שיש לנו הן למטרות של הגעה לעבודה ורבים לא מגיעים לעבודה". הוא ציין את הסטודנטים שמרביתם לומדים מהבית ואת ההנחיות לחיילי צה"ל שמדירות אותם מנסיעות ברכבת.

תחנת רכבת השלום (צילום: מוטי קמחי)
"יש פחות ביקוש כי מספר המובטלים גבוה". תחנת השלום(צילום: מוטי קמחי)

סיבה נוספת לדבריו היא ההרתעות מתחלואה: "המדיה והתקשורת והגורמים הממשלתיים הפחידו אותם משימוש ברכבת. שרים יצאו בהצהרות להפחית השימוש בתחבורה ציבורית ויצאו באמירות לא מבוססות על סכנות הדבקה בתחבורה הציבורית וכנראה שזה עושה אפקט".

 

פרופ' אבינרי הוסיף כי "ראינו ממחקרים קודמים על התפתחות הסארס שכשהתקשורת מדווחת על מקרי הדבקה נוספים – מספר הנוסעים ברכבת יורד. זה לא מפתיע וזו תגובה מיידית של הציבור. יש שמדברים על פוסט טראומה ויתכן שייקח זמן רב עד שנחזור לשימוש בתחבורה ציבורית".

 

לדבריו, "גם הביורוקרטיה העצומה סביב שימוש ברכבת מרתיעה אנשים שרוצים לחזור, אבל לא בתקופה ההתחלתית אלא רק אחרי שישתפרו וילמדו מהניסיון. החשיבות הגדולה ביותר היא להפוך את הנסיעה לפשוטה ביותר ולא לעכב אנשים ולא להזמין כרטיסים מראש, אלא אם יהיה תהליך בתוך שניות. התחבורה הציבורית פחות נוחה ויעילה וזה יפריע לאנשים לחזור לשגרה".

תחנת רכבת נתניה (צילום: AFP)
תחנת רכבת נתניה(צילום: AFP)
 

לבסוף ציין פרופ' אבינרי את ההודעות הסותרות שבלבלו את הציבור: "במקום לשמור על שימוש ותדירות במשך כל התקופה קיבלנו הודעות סותרות, חוסר בהירות וחוסר ודאות. פעם זה היה קורונה פעם סכסוכים פוליטיים בין שרים. כך או אחרת בסופו של דבר חוסר הוודאות מרתיע משימוש".

 

ברכבת מודעים לביורוקרטיה שמצריכה הכניסה לתחנה וגם הזהירו מראש שמתווה מוגבל הוא לא ישים. בסופו של דבר נאלצו להגביל את מספר הנוסעים כדי שקבינט הקורונה יאשר את פתיחת הרכבת המהווה עורק משמעותי למועסקים. מנכ"ל הרכבת מיכאל מייקסנר אמר אמש כי "פיתחנו את מערכת הזמנת השוברים בזמן קצר, ואנחנו בטוחים שיש בה חולשות. אנחנו מריצים פעם אחר פעם סימולציות ומוצאים ליקויים. נלמד את הדברים, נתקן, נשפר ונשתפר ביחד עם הציבור, כי אנחנו לא יודעים לעשות את זה לבד".

 

ריקי כרמי השתתפה בהכנת הידיעה
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: הרצל יוסף
נוסעות בתחנה בבאר שבע
צילום: הרצל יוסף
מומלצים