שתף קטע נבחר

החקירה נגד ישראל בהאג מתקרבת; היועמ"ש: "חסר סמכות"

בכירים בישראל אמרו כי הם נערכים לכך שבית הדין בהאג יפתח בימים הקרובים בחקירה פלילית נגד ישראל בגין פשעי מלחמה לכאורה. היועמ"ש מנדלבליט העביר מסמך לתובעת הכללית בהאג, פאטו בנסודה, שבו נאמר כי לבית הדין אין סמכות לדון בתביעות ותלונות של פלסטינים

 

 

The International Criminal Court in the Hague  (Photo: Shutterstock)
בית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג(Photo: Shutterstock)

בכירים בישראל אמרו היום (חמישי) כי הם נערכים לכך שבית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג יפתח בחקירה בנוגע לפשעי מלחמה שמבצעת ישראל לכאורה נגד הפלסטינים. בעקבות זאת, סבור היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט כי לבית הדין אין סמכות לדון בתביעות ותלונות פלסטינים נגד ישראל. כך עולה ממסמך שהעביר היועמ"ש לתובעת הכללית בבית הדין בהאג, פאטו בנסודה, לאחר שזו קבעה לפני כמה חודשים שלבית הדין אכן מוקנית הסמכות. גורמים המעורים בנושא אמרו שממגעים שקיימו עם אנשי משרד התובעת, הרושם שהתקבל הוא שאין בכוונתם להתייחס ברצינות למסמך הישראלי, השולל את סמכות התובעת להחליט בסכסוך, ולכן הוחלט בדרגים הבכירים לפרסמו כבר עתה.

 

לחוות הדעת המלאה של היועמ"ש לחצו כאן

 

 

חוות דעתו של היועמ"ש מנדלבליט - מומחה למשפט בינלאומי - מבהירה כי בית הדין משולל סמכות שיפוט לקיים הליכים מכמה סיבות:

רק מדינות ריבוניות יכולות להקנות לבית הדין סמכות שיפוט פלילית. הרשות הפלסטינית, באופן מובהק, אינה עומדת בתנאים לקיומה של מדינה בהתאם למשפט הבין-לאומי ולאמנה שמכוחה הוקם בית הדין . לדברי בכירים, אם אין סמכות משפטית - הסכסוך צריך לעלות לדיון רק במישור הפוליטי.  הטענה שהפלסטינים הצטרפו כביכול לבית הדין היא נימוק טכני ואינו יכול לשמש תחליף למבחן מהותי של הקניית סמכות פלילית לבית הדין על-ידי מדינה ריבונית עם שטח מוגדר.

 

לישראל טענות משפטיות תקפות ביחס לשטחים שהפלסטינים מתיימרים להקנות לבית הדין סמכות לגביהם. ישראל והפלסטינים הסכימו, בתמיכת הקהילה הבין-לאומית, לפתור את המחלוקת ביניהם בדבר עתיד השטחים במסגרת משא ומתן. הבכירים טוענים כי מצד אחד הפלסטינים אומרים שהם מצויים תחת משטר כיבוש ומצד שני הם טוענים שהם ישות מדינית. לכן, אין לטענתם כל מעמד משפטי תקף.

 

הפלסטינים, בפנייתם לבית הדין, מבקשים לפרוץ את המסגרת המוסכמת בין הצדדים ולדחוף את בית הדין להכריע בשאלות פוליטיות שצריכות להתברר במשא ומתן ולא בהליך משפטי פלילי. לא לשם כך הוקם בית הדין, ואין לו רשות או יכולת לעסוק בנושאים אלה - ודאי שבהיעדר הסכמה של שני הצדדים. "זהו נסיון של הפלסטינים לגרור את בית הדין לנושא פוליטי שאינו בסמכותו ולערוך פליליזציה של הסכסוך", אמרו גורמים המעורים בנושא.

 

אביחי מנדלבליט (צילום: דנה קופל)
אביחי מנדלבליט(צילום: דנה קופל)

פאטו בנסודה(צילום: AP)

 

התובעת בהאג: "משוכנעת שמתבצעים פשעי מלחמה בגדה ובעזה"

בהודעה שפרסם מנדלבליט לפני כמה חודשים נאמר כי "מזה כמה שנים, מנהל משרד התובעת של בית הדין הפלילי הבין-לאומי בדיקה מקדמית בעקבות פנייה של הפלסטינים. עמדתה המשפטית העקרונית של מדינת ישראל - שאינה חברה בבית הדין - היא שבית הדין נעדר סמכות שיפוט בנוגע לישראל, ושכל פעילות פלסטינית בזירת בית הדין נטולת תוקף משפטי.

 

"לפני כשנה, הודעתי כי אני שוקל לפרסם עמדה מטעמי בעניין היעדר הסמכות של בית הדין לדון בתלונה הפלסטינית בצורת חוות דעת סדורה ומנומקת. זאת, על מנת לתת פומבי לעמדה שישראל מציגה בערוצים דיפלומטיים ומשפטיים שונים בעניין זה. כעת, נוכח הצהרתה של התובעת, מצאתי לנכון לפרסם את חוות הדעת המציגה את עמדתי ביחס להיעדר סמכות בית הדין בלבד. בכפוף להתפתחויות נוספות, אשקול להתייחס גם לסוגיות נוספות הקשורות לתיק זה".  חוות דעתו של היועץ הינה פרי עבודה משותפת של צוות בין-משרדי, הכולל את אנשי משרדי המשפטים והחוץ ווהמטה לביטחון לאומי.

 

בדצמבר אשתקד אמרה התובעת הראשית בהאג פאטו בנסודה כי בתום הבדיקה המקדמית שבה פתחה ב-2015 לאפשרות של חקירת פשעי מלחמה בגדה המערבית, מזרח ירושלים ורצועת עזה, היא סבורה שיש עילה לטענות לפשעים כאלו - ושהם אכן מתבצעים, אם כי היא לא ציינה מפורשות בידי מי. התובעת נמנעה מפתיחה בחקירה, וביקשה מבית הדין הבינלאומי חוות דעת שתאשרר את הסמכות שלה לפתוח ב"חקירה מלאה" בתוך 120 יום. הודעתה של התובעת הגיעה כשעתיים בלבד לאחר שהיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט פרסם כאמור הודעה משלו שלפיה, אין לבית הדין בהאג סמכות בעניין ישראל.

 

"בעקבות הערכה מקיפה, עצמאית ואובייקטיבית של כל המידע האמין, אני מודיעה היום שהבדיקה המקדמית למצב בפלסטין הסתיימה; כל הקריטריונים תחת אמנת רומא (שקובעת את סמכויות בית הדין) לפתיחה בחקירה מולאו", הודיעה בנסודה בדצמבר. "השתכנעתי שפשעי מלחמה נעשים או נעשו בגדה המערבית, כולל מזרח ירושלים, ובעזה", היא הוסיפה.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
Photo: Shutterstock
בית הדין הפלילי הבינ"ל בהאג
Photo: Shutterstock
מומלצים