שתף קטע נבחר

"עצות" שנשים בטיפולי פוריות נאלצו לשמוע

בנוסף לכל האתגרים שיש במהלך טיפולי פוריות, נשים מקבלות המון עצות מהסביבה. רוצים לעזור? אל תגידו "פשוט תירגעי" או "יהיה בסדר אם רק תחשבי חיובי". ואילו עוד המלצות כדאי שתשמרו לעצמכם?

כל כך הרבה אתגרים יש לזוגות שעוברים טיפולי פוריות. מלבד הקושי הפיזי, יש פחדים, דאגות, חוסר ודאות, לחץ ותסכול. אם זה לא מספיק, נשים נאלצות להתמודד עם עצות מהסביבה, שלרוב הן מזיקות יותר מאשר מועילות. חלק מהנשים שהתראיינו לכתבה העדיפו לעשות זאת בעילום שם כדי לא לפגוע באף חברה, דודה, שכנה או קולגה לעבודה. ברור להן שלרוב זה לא בא ממקום רע, אבל חשוב להן להעביר את המסר ולומר מה לא להגיד לאישה שעוברת טיפולי פוריות.   

 

 

רינת ארם מאירמן, אמא לשלושה ילדים שעברה טיפולי פוריות שמעה לא מעט המלצות במהלך התקופה ואלה רק חלק מהן: "כשרוצים משהו כל כך חזק, צריך להניח לזה ואז זה יבוא", "תירגעי, תנשמי עמוק ותחשבי מחשבות חיוביות", "אי אפשר להיות בלחץ כל הזמן", "זה נורא להיות עצבנית ככה", "שום דבר טוב לא יכול לצאת מהמחשבות הפסימיות שלך", "הדלקת נרות שבת? התפללת?", "הפחתת את הג'אנק פוד?" ו"למה את לא מתחילה הליכות קצת בערב?".

 

מה את ממליצה לכל אלו שמנסים לעזור אבל לא יודעים מה לומר?

"לעודד, להגיד רק מילים חיוביות וטובות. לא לרמוז, לא להאשים ולא להציע רעיונות שסביר להניח שהאישה שעוברת טיפולים כבר חשבה עליהם לבד ויש סיבה טובה שהחליטה לא לעשות אותם".

 

 ( )

לעדי (השם המלא שמור במערכת), שעוברת בימים אלו טיפולים, יש בקשה מכל התומכים למיניהם: "הימנעו משימוש במילים שיש בהן את שורש ש.ח.ר.ר או את השורש ר.ג.ע. ביום שמישהו ימציא את התרופה שמרגיעה, משחררת וגורמת לו לחשוב על המצב - הוא יהיה טריוליונר. עד אז, הימנעו מהעצות האלה. ויש לי עוד בקשה - כשאתם רואים אישה רווקה מתבגרת או בזוגיות אל תשאלו אותה מה קורה כי אם היא בטיפולים אולי היא לא רוצה לדבר על זה ואם היא מספרת שהיא בטיפול - תשאלו קודם אם היא רוצה עצה ולא ישר להתנפל עם הצעות יעול".

 

אילו הצעות נוספות קיבלת חוץ מלהירגע?

"אמרו לי 'התחלת מאוחר' (לא, באמת? לא שמתי לב, תודה שהסבת את תשומת ליבי) 'היית אצל רופא זה וזה? עשית דיקור? עשית דיאטה?', 'אכלת פירות אדומים?' ועוד שורה ארוכה של הצעות ייעול".

 

 ( )

גלית (השם המלא שמור במערכת), אמא לשני בנים, החלה טיפולי פוריות כשהייתה בת 32 כי רצתה מאוד שתהיה לה גם בת. "שאלו אותי למה אני צריכה את זה והדגישו שיש לי כבר שני ילדים בבית", היא מספרת. "הערות נוספות ששמעתי - 'את יודעת שיש סיכוי לילדים מפגרים בגלל הגיל שלך וההתערבות של טיפולי הפוריות?' (עברתי טיפולים בין גיל 32-36), 'לא חבל על מה שאת עושה לגוף שלך?', 'אז לא נקלטת, לא נורא, זה לא שנגמרו לך העוברים המוקפאים'".

 

נשמע מתיש. מה עוד שמעת במהלך התקופה?

"היו המון. אמרו לי - 'תדמייני שאת הרחם שלך ואת פורשת ידיים ומחבקת את התינוק שיהיה לך', 'את בהריון כבר? כי עלית במשקל', 'תאכלי סושי ותשתי יין חופשי, זה נגד עין רעה כדי לבלבל את הגורל וככה תיכנסי להריון', 'בשביל מה ילד שלישי? זה המון הוצאות. ואם שוב ייצא בן?', 'יש לי רב שאחות של גיסה של דודה של שכנה של אח של חבר של המפקד של אחותי בצבא הלכה אליו והוא שינה לה את השם, נתן לה קמע ותוך שבועיים היא נקלטה'".

 

 ( )

נעמה (השם המלא במערכת) שעוברת תהליך של טיפולי פוריות, מכירה טוב מאוד את העצות על חשיבות הרוגע. "משפט שמוציא מהדעת הוא 'תחשבי חיובי - זה יקרה'", היא אומרת. "כל אחד נהיה אביר זן ויוגיסט. האמת היא שאין אחת שנכנסת לתהליך המטלטל הזה, מבחינה פיזית, נפשית, רגשית וזוגית, אם היא לא מאמינה שזה יקרה ומדמיינת איך היא מערסלת תינוק, אבל לפעמים כשעוד מחזור ניסיונות נכשל ועוד אחד ועוד שאיבה והחזרה, ולא ברור מתי זה יקרה, ממשיכים בנוהל כמו מישהו שצועד בחושך אל עבר נקודת אור. להיות חיובית זה פועל יוצא של כמה כוחות נשארו לך אחרי שזה לא הצליח וזה טיפ מאוד מעצבן".

 

לכתבות נוספות - היכנסו לפייסבוק הורים של ynet

 

העצה המקבילה ל"לחשוב חיובי" היא "יהיה בסדר". "יהיה בסדר? זריקות, כדורים, נרות לנרתיק, שאיבות בהרדמה, מנוחה, אכזבה וחוזר חלילה. מה יהיה בסדר? מאיפה לכם? זה רק מלחיץ וכרגע זה הכול חוץ מבסדר", אומרת נעמה. "אנשים גם מנסים לומר משהו כמו למשל: 'רק שלא ייצאו לך בסוף תאומים. פעם, לפני שהתחלתי בתהליך, תאומים היה נשמע גם לי כמו סיוט. היום אני עונה בדיוק את מה שאמרתי לבעלי: 'שהקושי שלנו תמיד יבוא מהעודף ולא מהחוסר'".

 

מה היית רוצה שיגידו לך?

"פשוט לומר 'אני מקווה שזה יצליח בקרוב'. אפשר לתת חיבוק ולהוסיף 'זה לא קל, אבל תדעי שאני פה בשבילך'".

 

 ( )

איריס נאור עברה טיפולי פוריות במשך חמש שנים וכיום היא מומחית לליווי הדרכה ותמיכה בטיפולי פוריות. מניסיונה הרב שלה ושל המטופלות שלה היא נותנת דוגמאות למשפטים שאנשים אומרים:

 

"אז מה הרופא אמר? אוי מה הוא מבין בכלל!"

"אולי תשקלו אימוץ?"

"חשבתם על פונדקאות?"

"אם רק היית מוצאת לך גבר איכותי ללא בעיות זרע"

"שמנת קצת, אה?"

"מה זה יעזור אם תדאגי?"

"לא קרה שום אסון, בסך הכל תשובה שלילית"

"קראתי שרק מיץ גזר מכניס להריון"

|"שמעתי שכורכום מזרז הריון"

"הפעם אל תצפי כדי שלא תתאכזבי"

"את לחוצה מדי"

אולי זה מסר מאלוהים?

 

"מדינת ישראל היא שיאנית טיפולי הפוריות", אומרת נאור, "אבל מה שבאמת מקשה על כולן והמקום בו כולנו הופכים לאחד או יותר נכון אחת זה המקום בו לכולם מותר להגיד הכול. כל אדם קרוב יותר וקרוב פחות מרשה לעצמו לדבר אלינו לא פעם בזלזול, התנשאות, כוחניות או בורות", היא אומרת.

 

אז בפעם הבאה שממש דחוף לכם לתת עצה לאישה שעוברת טיפולי פוריות, תחשבו פעמיים ועוד פעם, ובכלל עדיף שתשמרו את העצה לעצמכם או תשאלו קודם אם היא בכלל רוצה לשמוע אותה.


 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
"מה זה יעזור אם תדאגי?"
צילום: shutterstock
מומלצים