שתף קטע נבחר

הורים מספרים: טקסי השינה המיוחדים שלנו עם הילדים

משחקים יחד במשחק קופסה, צועקים את שם המשפחה ושומעים שירים של אריק איינשטיין. טקס שינה הוא ממש לא רק סיפור ולישון. ביקשנו מהורים יצירתיים שיספרו לנו מה קורה בבית שלהם, רגע לפני שאומרים לילה טוב

אחרי שכבר קראנו את כל הספרים לילדים נראה שקצת מיצינו את טקס השינה הרגיל, אבל מה עושים? ריכזנו עבורכם כמה רעיונות מקוריים שאפשר לאמץ.

 

 ( )

"כשמסיימים את הארגונים של הערב והילדים במיטה אני שואלת - 'מי אומר תודה ועל מה?' הילדים בוחרים לומר תודה על משהו שקרה להם או משהו שקשור בהם", מספרת קרן מירב מהוד השרון, אימא לשני ילדים (5 ו-7). אני מקפידה על הטקס מהרגע שהם התחילו לנהל שיחה ואני לא מתכננת להפסיק אף פעם".

שמים דגש עם הטוב (צילום: אלבום פרטי) (צילום: אלבום פרטי)
שמים דגש עם הטוב(צילום: אלבום פרטי)
 

של מי היה הרעיון?

"שלי, יש חשיבות רבה בעיני להכרת הטוב ולהוקרה באמצעות אמירת תודה. זה מלמד על מערכות יחסים, מרגיע ומשמח, בדיוק הדברים שאיתם אני בוחרת שיסיימו את היום ויילכו לישון.

 

"הם גם שומעים אותי אומרת שתמיד יש על מה לומר תודה. זה מחבר אותם לפשטות, לשמחה ולהבנה שיש טוב בכל דבר. גם אם יש ימים מורכבים או פחות נעימים, אפשר לסיים אותם ברכות. יש בחיים דברים טובים שנמצאים תמיד ולא משתנים, כמו אהבה והעובדה שאנחנו יחד.

 

"אחרי שהם אומרים תודה, מגיע תורי. הדבר הראשון שאני בוחרת לפתוח איתו הוא תודה על כך שהם הילדים שלי. אני תמיד שמה דגש על מערכות היחסים שלנו".

 

על מה חולמים תינוקות וילדים? צפו:

 

 

 ( )

"אחרי ארוחת ערב, צחצוח שיניים, הכנת תיק, וממש לפני שהולכים למיטה לקרוא ספר, אנחנו מקפידים להוציא משחק קופסה משפחתי שהילדים אוהבים", מספרת ליאת מאייר, אימא לשלושה (10, 8 ו-3.5) מגני תקווה.

 

"המטרה היא לבלות זמן משותף יחד כעשרים דקות. אנחנו קוראים לזה Family Time ואכן כשמו כן הוא כי זה באמת הזמן היחידי שבו אנו עושים פסק זמן מהכול ומקדישים לילדים. הילדים לוקחים חלק פעיל כי הם צמאים לזה. המשחק יכול להיות כל דבר שכיף לשחק בצוותא".

 

מתי התחלתם עם הטקס הזה?

"הרעיון עבר במסורת משפחתית. גדלתי בארה"ב ואבי היה חוזר מהעבודה מאוחר. בגלל שפספס את מרבית היום שלי, היה לו חשוב שנשחק יחד. הוא הקפיד על שעת השינה, והמשחק הפך לטקס שינה וקיבל את השם family time. זה היה זמן משותף שחרוט לי בזיכרון מתוק מהילדות.

 

"התחלנו כשליאור, הבת האמצעית נולדה. הרגשנו שצריך לגדר את הזמן שחסר ומתקצר, איתן הבכור היה פחות משלוש, ליאור הייתה בידיים, עדין תינוקת ובכל זאת חלק מהמשחק. היום יש יותר עומס, לפעמים חוזרים מהחוג מאוחר, לא תמיד מצליחים להספיק הכול ולמצוא את הזמן המתאים למשחק. יש לנו כבר שלושה ילדים, ולכן התדירות ירדה לשלוש פעמים בשבוע. הילדים מבקשים וזה מדרבן אותנו להמשיך עם הטקס ולא לוותר. ממליצה בחום".

 

לכתבות נוספות - היכנסו לפייסבוק הורים של ynet

 

מה הערך המשפחתי עבורכם?

"אני מרגישה שבעולם הדינמי של היום מאוד קשה לפנות זמן ופשוט להיות, במיוחד בארגונים לפני השינה. הילדים דורשים, הזמן הזה מוגדר, הוא מרגיע את הילדים לפני השינה, מאפשר חיבוק אמיתי, תשומת לב שהם זקוקים לה. לדעתי זו הדרך הטובה לסיים את היום. גם עבורנו, כהורים, נותן תחושה שהיינו שם עבורם".

 

 ( )

כרמית שקד מבאר יעקב, אימא לשתי בנות (4 ו-8) משתפת כי מדי ערב הם מקפידים על מחיאת כף, כיפים עם הידים, חיבוק ונשיקה.

 

"גילי, הבת גדולה יזמה את הרעיון כשהיא הייתה בת ארבע, במסגרת פרידה בגן. היא ראתה את הבנים בגן עושים סיסמאות בינהם והחליטה שהיא רוצה לעשות איתי יחד. ככה היינו נפרדות בבוקר בגן וממשיכות לתהליך הפרידה בלילה. אנחנו מקפידות עליו כל לילה לפני השינה, כולל משפט שאומר 'גילי ואימא הן צוות של מנצחות'.

 

עם הזמן היא ביקשה להפסיק את טקס השינה ואחותה הקטנה התלהבה מהרעיון ומקפידה כל ערב על אותו טקס עם תוספת מיוחדת. "בגלל שירין היא ילדה אנרגטית ומלאת מרץ, תמיד אחרי הססימאות אנחנו שמות מוזיקת ספא להרגעה".

הווי משפחתי (צילום: אלבום פרטי) (צילום: אלבום פרטי)
הווי משפחתי(צילום: אלבום פרטי)
 

כמה זה תורם לכם כמשפחה?

"הילדות מקפידות על הטקס גם עם בעלי, ואם שנינו ביחד בזמן ההשכבה, אנחנו עושים 'כיפים' משותפים, צועקים 'משפחת שקד', מתחבקים ונותנים נשיקה. זה תורם להווי והגיבוש המשפחתי".

 

 ( )

"מדי ערב 'היורש', כפי שהוא מכונה בבית, מזמין אותי או את אביו להפעיל את הפלייליסיט של שירי אריק איינשטיין שהוא כבר בחר וכמובן לקווצ'ץ', לנשק ולכסות היטב בשמיכה", מספרת חן סיוון מגבעתיים, אימא למתבגר בן 13.

 

"בהתחלה הייתי יושבת איתו ומקריאה לו אחד מכמה סיפורים שאפשרו כניסה למצב שינה. כשהוא קצת גדל, הטקס הנוכחי נכנס לפעולה, וכל עוד הוא מבקש, אנחנו משתפים פעולה בשמחה אבל לפעמים הוא הולך לישון אחרינו ואז הוא אומר לילה טוב ומפעיל את הפלייליסיטס בעצמו".

 

קראו עוד:

הטעויות הגדולות של הורים בשינת ילדים

מחקר: מתי התינוק צריך לעבור לישון בחדר נפרד?

מי קם לילדים בלילה? דילמת ההורים העייפים

 

 ( )

"טקס השינה שלנו משתנה בהתאם לגיל של אלון ולמשתנים נוספים כמו עונות השנה, מצב הרוח ותחומי העניין", משתפת שירה מייזנברג מחולון, אימא לילד בן 3.5. "זה זמן שמוקדש לשיחות, החלפת חיבוקים ונשיקות משעשעת, למשל אבא אומר 'היום אני לא רוצה חיבוק. אולי רק חיבוק קטן, בסדר?' אלון מסכים אבל מפתיע את אבא בחיבוק גדול ובנשיקה ומכריז 'אני כן נתתי לך חיבוק גדול!'.

 

"לפעמים אלון מכריז שהוא רוצה לספר לנו סיפור או לשיר לנו שיר. אנחנו מקשיבים ומוחאים כפיים בסוף. משתדלים שהאווירה תהיה רגועה אבל לפעמים בא לנו לסגור את היום בשירים או מלחמת כריות".

 

לא לשכוח חיבוקי (צילום: אלבום פרטי)
לא לשכוח חיבוקי(צילום: אלבום פרטי)

כשאלון מסרב להירדם, מייזנברג שולפת את התותחים הכבדים: "אני זורקת שברי משפטים משירי שינה שהוא אוהב, בתקווה להגיע לליבו ושהוא יצליח להירדם. למשל - 'בובתי כבר עייפה, בובתי צריכה לישון' והוא משלים 'כך אמר לי השעון, הוא אמר לי כבר ורבע', משיר של מרים ילן שטקליס.

 

למה חשוב לך זמן האיכות לפני השינה?

"חשוב לו שאחבק אותו וחשוב לו לספר לי דברים. לפעמים לפני השינה יוצאים ממנו סיפורים שגם לי חשוב לשמוע כדי להבין מה עובר עליו בגן. קורה לא מעט שאני שואלת אותו במהלך היום 'איך היה בגן?' או מציעה לספר לו מה עבר עליי בעבודה, והוא עונה 'לא עכשיו. נדבר בלילה במיטה'".

 

 ( )

"יש כמה דברים שאנחנו עושים לפני השינה, לפעמים כולם, לפעמים רק אחד", מספרת מאיה אריאלי-ברון מפתח תקווה, אימא לשלושה (10, 8 ו-5). "מגע עמוק ואיטי בכפות הרגליים, ראש או שאר העצמות בגוף של הילדים, מדיטציה שהקלטתי מראש או פלדנקרייז". 

עוד דרך להתחבר לילדים (צילום: אלבום פרטי)
עוד דרך להתחבר לילדים(צילום: אלבום פרטי)
 

אריאלי-ברון אומרת שמאז שהפכה לאימא היא לומדת את עולם התפתחות התינוקות והילדים ומיישמת על ילדייה שיטות ורעיונות. "הם קבוצת הניסוי הפרטית שלי. הם אוהבים ומבקשים את זה. ככל שהם גדלים, זה מאתגר כי שעת השינה התאחרה ואני גם עייפה, אבל משתדלת כמה שאפשר".

 

מה המשמעות עבורך של טקסי השינה?

"אני רואה בזה כהשקעה בילדים, לא רק בהקשר השינה. עבורי זו דרך להתחבר אליהם. ככל שהם גדלים יש להם יותר זמן בנפרד ממני וחשוב לי שהחיבור הפיזי והרגשי יישמר".

 

 ( )

אפשר להיות יצירתיים בטקסי שינה כבר מגיל צעיר. עדי רודיטי רטר מקיבוץ גבעת חיים איחוד, אימא לשניים (בן שלוש ובן חודשיים), התחילה את טקס השינה עם בנה מהרגע שנולד. "הייתי יושבת איתו בלילה על כיסא נדנדה בחדר ושרה לו. זה הרגע הפרטי שלנו, ארבל ממש מחכה לזה".

 

מה אתם שרים?

"המצאנו שיר על מה מה הכבשה. אנחנו שרים מאחד עד עשר וכל מספר אני עושה לו את מה ששרנו, למשל כבשה אחת טיילה על הגב, השנייה ליטפה את השיער ועוד. כשמגיעים למספר עשר אני תמיד אומרת לילה טוב ונותנת נשיקה. את מסורת טקס השינה אני מתכוונת להמשיך עם התינוק הטרי בן החודשיים".

 

 ( )

"שמירה על שגרת השכבה קבועה וטקס שינה החל מגיל הינקות תקל על הילדים את המעבר משגרת הבית עם ההורים להליכה לישון לבד במיטה", מסבירה שני אורפלי, מנתחת התנהגות ומדריכת הורים. 

 

"שגרת השכבה תהיה מורכבת מסדר פעולות קבוע, למשל: מקלחת, לבישת פיג'מה, צחצוח שיניים וכניסה למיטה בליווי אחד ההורים לטקס שינה קצר.

 

"אני ממליצה לנצל את טקס השינה לייצר קרבה ואינטימיות עם הילד תוך כדי שיר, סיפור או שיחה חיובית ומילה טובה על מה שקרה במשך היום. שגרה כזאת מעניקה לילד ביטחון ותחושת מוגנות שתלווה אותו לאורך הלילה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
הילדים לא מוותרים על הטקס
צילום: shutterstock
מומלצים