שתף קטע נבחר

הפרעות האכלה בגיל ארבעה חודשים

יש מגוון סיבות לכך שתינוקות מסרבים לאכול וכל סיטואציה עם אוכל גורמת להם לאי שקט. עד כמה זה קשור לפעולות שההורים עושים ואיך אפשר ללמוד לקרוא את הסימנים שלהם לרעב?

נועה היא רק בת ארבעה חודשים, אך נשמע כי יש לה כבר חווית אכילה לחיים שלמים. היא מסרבת לאכול בזמן ערות, צורחת למראה הבקבוק, מרדימה את עצמה ורק אז מכניסה את פטמת הבקבוק לפיה.

 

קשיי אכילה אוחדו תחת הגדרה אחת עם קשיי האכלה בספרות הרפואית. חלק מפתרון הקושי טמון בהבנה שבמרבית המקרים, הקושי בזמן הארוחה נובע מעליית המתח והדאגה ההורית היוצרים סיטואציה מלחיצה שמובילה את התינוק להתנגדות. קשיי האכלה יכולים להיווצר הן אצל תינוקות יונקים והן אצל אלו הצורכים תמ"ל.

 

נוצרת סיטואציה מלחיצה סביב האוכל (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
נוצרת סיטואציה מלחיצה סביב האוכל(צילום: shutterstock)

איך זה קורה ואיך יוצאים מהמעגל הזה? 

 

פערי ציפיות

לא פעם עשויים הורים להיכנס ל"מלכודת הציפיות", זו שבה הם שבויים במחשבה על כמויות או תדירות מסויימת של ארוחות שאינן מתאימות לילד שלהם. כך יכול להיווצר מצב של הצעות מזון מרובות או עידוד הורי להגדלת נפח הארוחה. ההורה מצידו ירגיש שהוא מעודד את התינוק, אך התינוק עשוי להרגיש "לחוץ" ולהתחיל לפתח תגובה מתרחקת מהאכילה.

 

הפתרון: היו קשובים לתינוק שלכם. הרגישו מתי הוא מוכן להתקדם במזונות המוצקים והתעלמו מ"רעשי רקע" והשוואות לתינוקות אחרים.

 

קראו עוד:

הקשיים הלא מדוברים של הילדים הטובים

ואז הגננת ביקשה להביא תמונה משפחתית

12 פעולות של הורים שגורמות לקנאה בין אחים

 

הנחיות כלליות שאינן תואמות את צרכיו של הילד

מרווח השעות והנפח הנדרש לכל תינוק הוא שונה. היצמדות להנחיות מבוססות שעון או כמות מדוייקת, בין אם מתוך קריאה בהמלצות או כהנחיה מאיש מקצוע, עשויות להיות נכונות לתקופה מסויימת, אך שינויים בגדילה ובהתפתחותו של התינוק עשויים ליצור צרכים חדשים. סדר יום תזונתי מקובע, הכולל האכלה בהתאם לשעון, יגרום לטשטוש סימני הרעב וקצר בתקשורת סביב האכילה.

 

הפתרון: חפשו אחר סימני הרעב של התינוק שלכם - אי שקט ובכי אופייני יסמנו רעב. הסטת הראש, חתימת שפתיים או הוצאת הפטמה מהפה, יהוו סימן לסיום הארוחה, ללא קשר לכמות שנאכלה.

 

כשהתינוק יהיה רעב אתם כבר תראו או תשמעו (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
כשהתינוק יהיה רעב אתם כבר תראו או תשמעו(צילום: shutterstock)

קשיי עיכול

קשיי עיכול כמו קוליק, ריפלוקס אלרגיה או קושי בעיכול חלב, עלולים ליצור חוויה מתסכלת עבור התינוק שלאחר האכילה חש תחושת כאב או אי נוחות משמעותיים. אי הנוחות עלולה להוביל למיעוט באכילה מצד התינוק ומצידו של ההורה עשוי להתחיל "מסע" הצעות למזון.

 

בסיטואציה כזו התינוק עלול להרגיש אי נוחות גופנית שעלולה להחריף בארוחות יזומות מצד ההורה, מכיוון שבנוסף לאי הנוחות, מוצעות לו ארוחות שהוא לא מעוניין בהן. תינוקות הסובלים מקשיי עיכול עלולים לרטון לאורך היממה כולה, ולא פעם ינסו ההורים להציע מזון במחשבה שהתינוק מסמן לרעב אך זה לא המצב.

 

משקל ומועד הלידה

לידה במשקל נמוך תלווה לעיתים בהנחיה ליזום ארוחה במידה והתינוק לא מתעורר. הנחיה זו יכולה להיות נכונה עבור תינוקות מסויימים, אך יש לשוב ולשאול את הצוות הרפואי מתי כדאי להיפרד מהרגל זה. לידה מוקדמת גם היא תלווה לרוב הנחיות תזונתיות יחודיות. וודאו מול הרופא המטפל או מרפאת הפגים המלווה, האם נכון להתמיד בהאכלות יזומות או שאפשר לעבור לדפוס של אכילה על פי דרישה.

 

תינוקות "מנומסים"

חוסר הבנה של ההורה כשהתינוק מסרב בסירוב המוגדר כסרוב "נימוסי" או "עדין" - הטיה קלה של הראש או נשיכה עיקבית של פטמת הבקבוק. כאשר הסימנים העדינים מצידו של התינוק לא מתקבלים, כאשר הבקבוק שזה עתה סרבו לו ממשיך "לרדוף" אחר שפתיהם, עשויים אותם תינוקות להעצים את תגובת הסירוב, שכן בחוויתם הפנימית, הם לא הובנו. אם לא הובנו, כנראה עליהם להחריף את התגובה.

 

 

אם יש לכם ספק בדבר שיתוף הפעולה באכילה, אם התינוק לא נראה נינוח וכל האכלה הופכת יותר ויותר מתישה ואם אתם מבולבלים מעצמכם מהתינוק שתחילה מסרב ואחר כך פתאום אוכל הקפידו להקשיב לסימני הרעב והשובע שלו, ובמידת הצורך פנו לדיאטנית של תינוקות. ביצירת תקשורת האכלה מתאימה ובבחינת הרכב המזון ניתן יהיה להגיע לחוויה נעימה וטובה יותר.

 

הכותבת היא תזונאית קלינית המתמחה בתינוקות ופעוטות ובעלת קהילת "המתכוניה" בפייסבוק 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
חפשו אחר סימני הרעב של התינוק
צילום: shutterstock
מומלצים