שתף קטע נבחר

ואז הגננת ביקשה להביא תמונה משפחתית

יום המשפחה אמור להיות שמח אבל במקרים רבים הוא יוצר מתחים וקשיים אצל משפחות גרושות, יחידניות או גאות. איך זה נראה מהצד של ההורים ומה אפשר לעשות כדי להפוך את היום הזה לקצת יותר נעים לכולם?

כל הורה לילד בגן מכיר את זה - לקראת יום המשפחה הגננת מבקשת להביא תמונה של המשפחה והילדים חוזרים הביתה עם שירים וסיפורים. אבל החגיגות האלו גורמות להורים רבים חוסר שקט - מה זה בכלל משפחה? איך הילד ירגיש אם יצטרך להביא שתי תמונות במקום אחת? ועוד סוגיות מורכבות כי למשפחה ב-2019 יש הרבה יותר מהגדרה אחת.

 

כבר אין מודל אחד (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
כבר אין מודל אחד(צילום: shutterstock)

"אני גרה באזור שאין בו מגוון של משפחות, אין הרבה יחידניות כמוני", אומרת מיקה גנני מאבן יהודה, גננת לגילאי 3-5 ואם יחידנית לילדה בת ארבע. "ברוב המקרים שני ההורים נוכחים. בדף קשר בגן של הבת שלי השורה שלנו בשם האב היא היחידה שיש בה משבצת ריקה.

 

"הרבה לפני שהייתי אם יחידנית הייתי גננת ולכן אני מרגישה שיש לי תפקיד והוא להגיד שיש המון סוגים של משפחות שמחות. חשוב לי לפתוח ערוצי מחשבה שיבוא לידי ביטוי בדברים הקטנים כמו במשחקים כשהם רבים מי יהיה האמא, אז אני עונה שיכולות להיות שתי אמהות. לא תמיד הם מודעים לאופציה".

 

איך אתם חוגגים את יום המשפחה בגן?

"מארגנים טיול משפחות ומסיימים בפיקניק, זו חוויה משפחתית משותפת אבל המהות היא הרבה יותר. שבועיים לפני יום המשפחה, אנו עוסקים בתכנים. יש מפגש ולאחריו אני מציגה להם לוח תוכן גדול שהכנתי ובו תמונות משפחתיות עם כל ואריאציה אפשרית: משפחות מרובות ילדים, שני אבות, הורות יחידנית, אמא ואבא בלי ילדים שגם הם משפחה ועוד.

 

"חשוב לי לתלות תמונות של אנשים שהם מכירים כדי שיהיה להם חיבור לאנשים אמיתים, למציאות. דרך הלימוד של הנושא הם מגלים דברים על ילדים בגן ועל ההבדלים בינהם. חלקם מובכים, אבל את רובם זה מעניין. הכל תלוי איך מספרים ומעבירים את המסר".

 

ואיך את באופן אישי מרגישה עם היום הזה?

"יום המשפחה יכול להיות סיטואציה מלחיצה למי שיש לו משפחה קצת אחרת, מציף את כל הדברים שהכי חרדים, מעמיד ילד בסיטואציה שבה נאלץ ללמוד על עצמו דרך אחרים. אני מדברת עם הבת שלי על מה שיש ולא על מה שאין. בגן היא תכיר את האין, זה מנכיח בצורה משמעותית, אבל אני מאמינה שהגננת שלה תפעל בצורה נבונה".

 

קראו עוד:

מרגש: הנער שהפך אח גדול לילד מיוחד

12 פעולות של הורים שגורמות לקנאה בין אחים

כך הגיבה האמא כשקראו לבנה כושי

 

יום נוראי

"מי צריך את יום המשפחה הזה בכלל? הרי שיניתם מ'יום האם' ל'יום המשפחה', רק שכחתם דבר אחד בסיסי - שמערכת החינוך לא ממש סגורה על מה זה משפחה", אומר רן רימון, אב לשניים ועורך ב-ynet.

 

"כפי שנכתב בכתבה לא ממש יודעים לקבל ריבוי משפחות או משפחה עם שני אבות, או אפילו, מי ישמע, משפחה שהאבא התגרש מהאמא כי זה הורס את התמונה הכל כך מושלמת של אבא, אמא, שני ילדים וכלב.

 

"הלו, גבירותיי ורבותיי, אנחנו ב-2019 ואני לא יכול לדבר בשם אחרים, אבל כגרוש שהתחתן בשנית, אב לשניים, היום הזה נוראי. אין בו שום היגיון, מקדשים בו ערך ישן שלא ברור איך מתבנתים אותו, ונורא נוח להמשיך את המסורת. למה? כי זו מסורת ולמה שנחרוג מעט? עשו טובה, תבטלו את השטות הזו ותחנכו את הילדים שלנו לערכים חשובים באמת".

 

 

"לא מרגישיים שונים"

"לפני שנה עברנו מתל אביב לקריית אונו והיה חשש, התלבטנו המון", מספר רועי יולדוס-רייס, סמנכ"ל "משפחת תמוז פונדקאות" ואב לשתי בנות שנולדו בעקבות תהליך פונדקאות שעברו הוא ובן זוגו אור.

 

"זו הייתה הפתעה גדולה, לא הרגשנו שונים. בתל אביב היינו שלוש משפחות גאות ובקרית אונו היינו היחידים. כולם חשבו איתנו איך לעשות טוב, כדי שהבנות ירגישו בנוח כל הזמן. זכינו ליחס מפרגן ואוהב".

 

איפה בכל זאת הרגשתם שוני?

"כשהיינו צריכים לרשום את הילדות לגן היה כתוב בטופס ההרשמה שם האב ושם האמא. פנינו לעיריית קריית אונו, משום שזה קצת צרם לנו. תוך שבועיים הם שינו את הנוסח. זו הייתה הרגשה מחבקת.

 

"בשנה שעברה השתתפנו בפעילות בגן עם הילדים. סיפרנו על סוגי משפחות והקראנו סיפור. זו הייתה יוזמה שלנו והגננת מאוד פרגנה". 

רועי ואורי יולדו-רייס (צילום: אלבום פרטי)
"הסביבה מגיבה בצורה מכילה"(צילום: אלבום פרטי)

איך מגיבות הילדות?

"הבנות שלנו יודעות מגיל קטן איך הן באו לעולם. הן אפילו מכירות את האישה שהיו בבטן שלה. זה טבעי עבורן, הן מכירות את סוג המשפחה שלנו ומשדרות בטחון. לא נתקלנו בשאלות, ילדים מקבלים את זה מאוד בטבעיות. הם יודעים שיש אבא אור ואבא רועי.

 

"מי שבעיקר שואל, הם אלו שלא מכירים, למשל האחים של החברים שלהן מיד שואלים 'למה אין אמא?' או 'מי עושה צמה?' זה מגיע מתוך סקרנות. אבל הם מקבלים תשובה ומיד ממשיכים לשחק.

 

"מההתחלה שידרנו בטחון. היה חשוב שיבינו שיש סוגים שונים של תא משפחתי אבל גם שיכירו את הדמות האמהית. הן משחקות בגן אמא ובת. לי יש אמא, לאור יש אמא. השנה בגן חוגגים את יום המשפחה עם סבים וסבתות".

 

איך מערכת החינוך מתייחסת לתא המשפחתי?

"אני מרגיש שהיא נותנת במה לכל סוגי המשפחות. לא רק ביום המשפחה. רואים שבשגרה היום יומית הסביבה מגיבה בצורה מכילה, הם לא מרימים גבה. גם בקרב החברים מהקהילה מרגיש את זה, לא רק במרכז. רצוי שהמדינה תיישר קו עם המציאות".

 

כך מתייחסים במשרד החינוך למשפחות חד מיניות בתוכנית הלימודים:

 

 

להיות יותר מודעים ורגישים

ח', גרושה ואם לילדה בת שנתיים וחצי לא מרגישה בנוח עם חגיגות יום המשפחה כפי שהן כיום. "ברור לי שאף אחד לא מתכוון להדיר או לפגוע אבל בפועל בכל פעם שמדברים על המושג 'משפחה' ומתייחסים אליו כאל מודל אחיד של אמא-אבא-ילד, אני קצת מתכווצת. כי זאת הילדה שלי, ואני רגישה אליה ולא רוצה שבשום רגע בחיים שלה היא תרגיש שמשהו אצלה לא בסדר או שחסר לה משהו.

 

"כאמא, אני מסתובבת גם כך עם חצי טון רגשות אשם כל השנה, והיום הזה לוקח את העבודה הקשה שאני עושה ב'לנרמל' את הסיטואציה ביום יום וקצת מכווצ'ץ' אותה. כי פתאום אני מרגישה שאני והבת שלי מחוץ לנורמה".

 

מה הפתרון?

"אין לי פתרון מהמותן לדילמה הזאת, רק המלצה גורפת לגננות נשות חינוך אנשי תקשורת ובכלל - להיות מודעים ורגישים לנושא ולנסות לפתוח קצת את השיח ואת הראש".

 

מלך ומלכת שבת

"אני משתפת מההתחלה שאני אם יחידנית", משתפת זוהר הופמן מפתח תקווה, אמא לילד בן שמונה. "בגן במקום אמא ואבא שבת זה הפך למלך ומלכת שבת. במקום לבקש תמונה משפחתית ביקשו השנה תמונה של הילדים כשהיו תינוקות והם משחקים לנחש מי זה מי. המערכת עשתה הסתגלות".

 

"הדגש הוא על מה שיש" (צילום: ליטל כהן)
"הדגש הוא על מה שיש"(צילום: ליטל כהן)

שתפי עוד על חגיגות יום המשפחה.

"כשהוא היה בגן, הקראנו סיפור. הצגנו דוגמאות על סוגי משפחות כמו אמא ואבא ללא ילדים, הורים גרושים ועוד, והילדים שתפו פעולה. בכיתה א' הייתה תקופה שהילדים הסתקרנו שאלו אותו איך 'אין לך אבא?' הוא הכין מצגת בכיתה על כל מיני משפחות מיוחדות כמו סינדרלה שהייתה לה אמא חורגת.

 

"הדגש הוא על מה שיש ולא על מה שאין. למשל, כשביקשו תמונה משפחתית, נתתי תמונה של שנינו עם סבתא".

 

הקשיים, היא משתפת, הם בדברים הקטנים: "ארד משחק שחמט ומבקשים לפעמים לבוא עם האבא, כמו כל הילדים. אני גרועה בשחמט, אז הוא זוכה לשחק עם המדריך. כל דבר שאמא לא יודעת לעשות כמו ללמד לרכב על אופניים, מסתדרים, אלו קשיים מינורים".

 

לכתבות נוספות - היכנסו לפייסבוק הורים של ynet

 

חשוב שהילד לא ירגיש שונה

"יש לי בגן את כל סוגי המשפחות, וכגננת אני מרגישה שמחובתי לגוון. אפילו בשירים שחלקם סטריוטיפים, מציגים אמא רכה ואבא קשוח, אז לפעמים אני קצת משנה את התוכן של המילים", משתפת רותי ברכה מ"גן חיבוקים" בבית הכרם.

 

ברכה, גננת כ-30 שנה משתפת כי חל שינוי בגישה של יום המשפחה מאז והיום. "בעבר, לא הייתה מודעות כמו היום, לא היו לנו אמהות חד הוריות בגן, הרכב המשפחות משתנה. כיום, יש את כל סוגי המשפחות. זה בא לידי ביטוי בשגרה, בדברים הקטנים. אנחנו מאוד רגישות חשוב לנו שכל הילדים ירגישו שייכים. אין אמא או אבא שבת. כולם מברכים את כל הברכות בכל שישי. חשוב לנו שהילד לא ירגיש שונה. זה דורש מודעות".

 

איך חוגגים את יום המשפחה אצלכם?

"כמו בכל שנה. חוגגים בארוחת בוקר משפחתית. כל משפחה ליד שולחן".

 

הזדמנות להסביר לילדים

"לבני האדם יש שני צרכים בסיסים: צורך בקהילה והשתייכות", מסבירה שרון צונץ, פסיכולוגית חינוכית מומחית. "חגיגה של יום המשפחה עונה על הצרכים הללו, אנחנו חלק מקבוצה. כיום יש המון סוגים של משפחות ואחריות של כל אחד במשפחה. לא רק אמא ואבא משום שמושג יום המשפחה רחב ומכיל המון קבוצות".

 

איך משפיע יום המשפחה על הילדים?

"בחגיגה של יום המשפחה מבינים שיש הרבה סוגי משפחות, לא מקבעים, לא מכניסים לתבנית. זו הזדמנות להסביר לילדים על משפחות שמורכבות מהמון חלקים והזדמנות לעצור ולהגיד תודה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אלבום פרטי
זוהר הופמן ובנה
צילום: אלבום פרטי
מומלצים