שתף קטע נבחר

9 משפטים על כסף שצריך לומר לילדים

"תלמדו להסתדר עם דמי הכיס שלכם", "כסף לא קונה חברים" ו"אי אפשר לקנות הכל" הם רק חלק מהמשפטים שכדאי לומר לילדים כדי ללמד אותם התנהלות נכונה עם כסף כבר מגיל צעיר

בתרבות השפע הורים קונים לילדים הרבה יותר ממה שהם צריכים ומרגישים שזה חלק מפינוק. חינוך להתנהלות עם כסף מגיל צעיר הוא הכרחי, לא רק כדי להימנע מהמשפטים "תקנו לי" כל יומיים אלא כדי שהם יבינו את ערכו של הכסף ויפעילו שיקול דעת בהתאם לגילם והבנתם. אז מהי הדרך הנכונה? מומחי הורים עם עצות שכדאי ליישם.   

 

תמר כהן לביא, מנתחת התנהגות ומדריכת הורים וצוותי חינוך (MA יעוץ חינוכי):

 

1. אני לא קונה - תשתמש בדמי הכיס

הילד מבקש נעל של מותג מסוים ואחר כך מכנס של מותג אחר ושבוע לאחר מכן גם חולצה וכן הלאה. נשמע מוכר? ההבנה הכלכלית של הילדים שונה משלנו. הם דורשים מאיתנו לקנות להם כל מיני דברים בעיקר בטענה ש"לכולם יש". חשוב להבין שהטענה הזאת אף פעם לא נכונה. אם תבדקו , תגלו שלא לכולם יש אלא אולי למספר ילדים.

 

כאשר הילד מתעקש וההוצאות גדלות ואינכם מעוניינים להוציא סכומים שכאלה על נעליים או בגדים כדאי מאוד ללמד את הילד להשתמש בדמי הכיס שלו על מנת לרכוש לו מותרות. דמי הכיס יכולים להוות פתרון נפלא אם למשל אתם מתכוונים להוציא סכום מסוים על נעל והילד מתעקש דוקא על נעל ממותגת שעולה למשל פי שניים. אפשר לתת לילד להשלים את הסכום הנוסף מדמי הכיס שלו ובכך להתפשר ושני הצדדים ייצאו מרוצים, ובעיקר- הילד למד מה העלות הנוספת של המותג שהוא כל כך רצה.

 

 

2. כסף לא קונה חברים

ילדים רוצים להרגיש שייכים ומקובלים בחברה. לעיתים כאשר ילד אינו מרגיש בעל בטחון עצמי ואינו בטוח שחבריו אוהבים אותו בזכות עצמו הוא עלול להתבלבל ולנסות לרכוש את אהדת ואהבת חבריו בכסף. אין הכוונה בשוחד או כסף פשוטו כמשמעו אלא בקנייה של ממתקים למשל עבור החברים באופן קבוע לאחר בית ספר או להזמין את כולם לפיצה.

 

חשוב שנחנך את ילדינו להיות נדיבים אך יש ללמד אותם את הגבול בין נדיבות ובין קניית אהדה של חברים. אם יש לכם ספק ואתם חוששים שהילד קונה את אהדת חבריו, יש לבחון מדוע הוא או היא לא בטוחים במערכת היחסים החברתית. נצלו את זה לשיחה עם הילדים על מיקומם החברתי. זו ההזדמנות לחזק את הדימוי העצמי של הילד. שקפו לו את החוזקות שלו. שיראה במה הוא מיוחד וכיצד הוא יכול לתרום לחבריו מהתכונות שלו ולא מדברים חומריים.

 

3. כסף לא גדל על העצים

ילדים גדלים היום בעולם של שפע. שפע של מוצרים מסביב, שפע של פירסומות, שפע של מותגים. הרבה פעמים כהורים יש לנו רצון לקנות להם על מנת לפצות עבור רגשות אשם שקיימים אצלנו. רגשות אשם על כך שאנחנו לא מספיקים לבלות איתם מספיק כי אנחנו עסוקים לרוב במרוץ החיים היומיומי העמוס.

 

כאשר הם קטנים אנו שולטים בכמות הצריכה אך כשהם גדלים גדלות גם הדרישות שלהם. הם רוצים הכל כמו כולם וכאן התפקיד שלנו לחנך אותם וללמד אותם להעריך. להבין שלא הכל מובן מאליו ובעיקר להבין שכסף לא גדל על העצים ואנו ההורים עובדים קשה מאוד כדי להשיג אותו.

 

חשוב לשקף להם למשל את שעות העבודה הרבות או עומס שיש לנו בעבודה על מנת שיגלו אמפתיה כלפי הקושי שקיים בהשגת הכסף. חשוב לציין שאין קשר ליכולת כלכלית גבוהה או נמוכה אלא בהבנה שישנה חשיבות רבה לחשיבה כלכלית.

ההבנה הכלכלית של הילדים שונה משלנו (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
ההבנה הכלכלית של הילדים שונה משלנו(צילום: shutterstock)

ברק סבר, מומחה בטיפול התנהגותי קוגניטיבי (M.S.W) ומדריך מוסמך:

 

4. לכמה דמי כיס אתם מצפים?

"דמי כיס" - זהו מנגנון תשלום חשוב וחכם, המאפשר למידה של חיסכון והוצאה מבוקרת. חלוקת דמי כיס מומלצת כבר מגיל צעיר ואופן תשלום זה נמצא כיעיל מאוד להבנת משמעות מסגרת של תקציב כבר בגילאי הילדות המוקדמת. לא פעם הורים מתחבטים סביב השאלה כמה דמי כיס לתת ובאיזה אופן?

 

להתחבטות זו יש מענה יעיל ופשוט: נהלו משא ומתן עם ילדכם גם בנוגע לזה. עצם ההתדיינות סביב הנושא מאפשרת שיח על מהות התקציב ושימושיו - "לכמה דמי כיס אתם מצפים? וכמה הילדים האחרים מקבלים? מתי כדאי לתת אותו ובאיזה מנות?" וכן הלאה. זכרו, השיח הוא הנדבך המשמעותי סביב נושא הכסף ודמי הכיס, וכאן טמון הערך החינוכי והלמידה.

 

קראו עוד:

דילמת דמי כיס: בושם לילדה ב-400 שקלים

הורים מספרים: הילדים עוזרים, אנחנו משלמים

לגדל ילדים שמבינים בכסף

 

5. תלמדו להרוויח כסף

ילדים ונוער לא מעריכים כראוי את המאמץ הכרוך בהשגת כסף. המלצתי היא לעודד את ילדינו בלקיחת חלק במעגל העבודה כבר בגילאים צעירים, אמנם יש לעשות זאת בתבונה ובמידתיות, וכחלק ממערך כולל של לימודים ויתר מטלות היום יום, אך עצם תחושת המאמץ והעבודה, ולאחריה קבלת התגמול הכספי מהווים כלי משמעותי ביותר בהמשגת הרעיון של ערך הכסף, בעיקר לנוכח החברה המערבית המתירנית בה רובנו חיים כיום.

 

6. תתרמו

תרומה ונדבה הן חלק בלתי נפרד מהבנת הערכיות סביב כסף. חינוך לנתינה ולתרומה מתחיל עוד בגילאי הגן בו ההורה נותן מטבע לילדו וניגש עמו לקבצן בפינת הרחוב. חוויה שכזאת מאפשרת לילד להיפתח לשני נושאים משמעותיים: הראשון הוא אלמנט התרומה והנדבה שמהווה את אחד מאבני הדרך המשמעותיות שלנו, כחברה המעודדת הדדיות, עוד מימי התנ"ך.

 

הנושא השני הוא התובנה כי "עוגת האושר והמשאבים הכספיים" איננה מחולקת שווה בשווה בין כלל קצוות האוכלוסייה. ההבנה כי יש אנשים עניים ואנשים עשירים וכי קיים חוסר איזון בין שני הקצוות מומחש באופן אופטימלי על ידי פעולה פשוטה של תרומה לקבצן ברחוב. במידה ומתלווה לכך הסבר חינוכי וערכי על ידי ההורים אני סמוך ובטוח כי חוויה זאת תמשיך ותלווה את ילדיכם לאורך כל חייהם הבוגרים.

 

דמי כיס (צילום: shutterstock)
למדו אותם על החשיבות של תרומה(צילום: shutterstock)

שירי בכר, מנחת הורים ומרצה:

 

7. אי אפשר לקנות הכל

לא פשוט לנו להציב גבול על כסף. זו הדרך שלנו לבטא אהבה, לפנק ולקנות לילדים שלנו כל מה שבא להם. אבל אי אפשר לקנות הכל, גם כי תקציבית זה בלתי אפשרי, וגם אילו היה אפשרי, חשוב ללמדם סדרי עדיפויות ודחיית סיפוקים, שיידרשו להם גם בעתיד.

 

כדי לחסוך מהם את התסכול של הסירוב ומאיתנו את הכעס כי הם לא מפסיקים לבקש, שווה לתאם ציפיות מראש. להקציב סכום כסף ל"בזבוזים" כשיוצאים למרכז קניות, להגביל תקציב חודשי על "מותגים", להשתמש בדמי הכיס שלהם בחלק מהרכישות.

 

גם אם התיאום המוקדם לא מונע אכזבה בזמן אמת, אין ספק שרציונל עדיף תמיד על סירוב שרירותי, וזו הזדמנות להזכיר שדווקא ככל שרוכשים להם פחות, הם מעריכים יותר.

 

לכתבות נוספות - היכנסו לפייסבוק הורים של ynet

 

8. דמי כיס - כשנגמר, נגמר

חשוב להקציב להם דמי כיס, כדי לאפשר להם להתחיל להתנהל עצמאית עם כסף. חשוב לדבר על החשיבות, להחליט ביחד למה דמי הכיס נועדו, וחשוב גם המסר שכשנגמר אז נגמר, כי הרי אם יבקשו מאיתנו תוספת תקציב פעם אחר פעם, דמי הכיס מאבדים ממשמעותם.

 

ככל שהם גדלים דמי הכיס גדלים ומשמשים אותם יותר. חשוב לוודא שההקצבה השבועית/חודשים מתאימה לגיל ועונה על הצורך במידת האפשר, וכפי שביכולתכם לתת. כשיתבגרו והסכום לא יספיק, הם יצטרכו לדייק את התנהלותם, או למצוא עבודה מזדמנת, שתניב הכנסה נוספת ומתאימה לגילם.

 

לא פשוט להתנהל במסגרת תקציבית אבל התנהלות כלכלית נכונה היא מפתח לעצמאות. היא כלי מעולה לחיים ושווה להתעקש עליה.

 

9. השקעה קטנה לטווח ארוך משתלמת

חסכון מדמי הכיס מאפשר לילדים שלנו לסגל לעצמם הרגל מעולה, בפרט לאלו מהם שנוהגים לבזבז את דמי הכיס שלהם במלואם.

 

כדי לעורר בהם מוטיבציה לחסכון, כדאי לחשוב על משהו יקר ערך שהם חושקים בו, ולהסביר איך החסכון יוכל לסייע. ערך ספציפי, כמו גאדג'ט, מתנה יקרת ערך או חסכון לבזבוזים לטיול המשפחתי לחו"ל. כשהם מתבגרים, החסכון מורכב יותר, ואת התקציב שיש להם הם מבזבזים ב"שוטף". נסו להחליט איתם מראש על סכום מסויים לחסכון, תנו רציונל ונסו לגבש מטרה ספציפית ביחד.

 

כשהם קטנים תדאגו לקופת חסכון שלהם ועבורם, שאי אפשר לפתוח, וברגע האמת תפתחו ביחד את הקופה בחגיגיות. כשהם גדלים, החסכון יכול להיות בבנק. כך או אחרת, תכנון ארוך טווח על פי רוב משתלם.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
למדו אותם סדרי עדיפויות ודחיית סיפוקים
צילום: shutterstock
מומלצים