שתף קטע נבחר

היתרון הכי גדול של סבתא וסבא

הם שומרים על הילדים שלכם, קונים להם מתנות ומגיעים לפעמים עם סירים, אבל החשיבות שלהם היא דווקא בקשר עמוק ומיוחד עם הנכדים. מה בעצם נותנת הקרבה לסבא וסבתא, חוץ מאהבה ללא תנאי, ולמה מספר הפעמים שמתראים איתם הוא דווקא פחות חשוב?

מעט מאוד רעיונות ועקרונות משותפים ומוסכמים על אנשי דעת ורוח מכל קצוות העולם ומכל התחומים. אחד מהם הוא חשיבותו של הקשר בין סבא, סבתא לנכדיהם. הרבה סיפורים, שירים ומחקרים לאורך ההיסטוריה תיארו את ההשפעה מרחיקת הלכת של סבא וסבתא על עיצוב חייו של הנכד.

 

הוכח לאורך שנים, שהתרומה הקלאסית של בוגרי החיים לדור הצעיר היא הענקת פרספקטיבה היסטורית, הנחלת המורשת, התרבות והערכים, לצד אהבה ללא תנאי, נוכחות מלאה ויציבה. כל אלו תורמים ערך עצום לביטחון העצמי, לקשרים הבין אישיים, להתמודדות עם לחצים, להירדמות קלה יותר בלילה ולהצלחה גדולה יותר בלימודים.

 

לכתבות נוספות - היכנסו לפייסבוק הורים של ynet

 

אבל רגע, לא להתבלבל - הקרבה הפיזית לסבתא וסבא, מספר הפעמים איתם מתראים או כמות המתנות שהם מעניקים, לא מבטיחים את כל הטוב הזה. בחברת השפע, המסכים והאימוג'ים, קשר עמוק ומצמיח לשנים ארוכות, כבר לא יכול להתקיים רק על בסיס שירותי הבייביסיטר, המתנות והקייטרינג.

 

איכות הרגע, המבט והקול משפיעים יותר מכמות המפגשים, המרחק הפיזי בין הנכדים והסבים ושפע החומר. המיומנות הבסיסית שעל סבא וסבתא לדעת היא "לשהות" עם הנכדים. עבור הנכדים זו לעיתים תחושה בלתי מוכרת. מי עוד מעביר לילדים ולנוער שלנו כיום את המסר - "אני פשוט כאן איתך, מה שלא תבחר לעשות יעניין אותי ויעשיר אותי, אל תמהר".

 

הנכד מרגיש שהוא לא לבד (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
הנכד מרגיש שהוא לא לבד(צילום: shutterstock)

אי שיפוטיות וקבלה

אנשים שמצליחים לגעת בילדים ובנוער שלנו הם כל אלו המעניקים להם ביטחון, אי שיפוטיות וקבלה, מבלי שימדדו אותם. שיח בגובה העיניים, המביא את הסקרנות הכנה של סבא או סבתא אל מול עולמו של הנכד, אינו פריבילגיה אלא תנאי להתחברות לעולמם של הצעירים.

 

קשר המכיל הדדיות אמיתית הוא זה שישאיר חותם על ילדינו. הנכדים רווים מכאלו ש"משרתים אותם" או מכאלו שאומרים להם מה לעשות ולא מקשיבים להם. להדדיות בקשר בין סבים לנכדים גוונים ותצורות שונות: ראשית, ההדדיות באה לידי ביטוי ברעיון הפילוסופי שהנכדים קושרים את הסבים לעתיד שבו לא יהיו נוכחים עוד, מבטיחים את רציפות המשפחה מעבר לרגע החולף של קיום האני, נושאי משך הזרע ונושאי שמה.

 

קראו עוד:

הסבים והסבתות שעושים הכל למען הנכדות שלא יכולות לדבר

סבא וסבתא בשלט רחוק

"לא צריך להרים על הידיים בכל בכי קטן"

 

שנית, התרומה של הנכדים לסבים היא כמו הגשם לשדה: הם החיבור לעולם של הצעירים, מכירים להם את חידושי הטכנולוגיה, את הטרנדים העדכניים במוסיקה, באופנה ובתרבות. הסבים, גם אם יצטרכו להשמיע קולות של ברווז או להקשיב למוסיקת טראנס, מבחינתם הקשר עם הנכדים הוא ההזדמנות לאהוב, לתמוך ולשמש דוגמה.

 

הדדיות מבקשת מהסבים והסבתות להיות המורים והתלמידים של הנכדים בעת ובעונה אחת. אבל יש עוד צד להדדיות, ואולי הוא החשוב ביותר בתרבות של הפוטושופ וקידוש החיים הטובים באינסטגרם, והוא שהדדיות מחייבת את הסב והסבתא להביא את עצמם עם כל מורכבות אישיותם: היפה, הפחות יפה, המתמודדות הנשברת והפוחדת.

 

נאמנים לעצמם

הנכדים הבוגרים יתחברו לסבתא בעלת הערך העצמי, זו שנאמנה לעצמה. זו שטיפחה את האישיות שלה לאורך השנים וכיף לשמוע את עמדותיה. הדדיות אינה מבקשת מהסבים והסבתות להיות כמו הנכדים, היא מבקשת מהם להיות נאמנים לעצמם, לצד פתיחות, הקשבה ואמונה שהנכדים עושים כמיטב יכולתם. ככל הנראה זה מה שנכד צריך על מנת להתנהל בעולם בתחושה שהוא לא לבד, וכל עוד סבא או סבתא נוכחים יהיה מי שירצה להיטיב עימו.

 

פתיחות והקשבה (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
פתיחות והקשבה(צילום: shutterstock)

לפני שבוע, כששבה בתי המתבגרת מביקור של קיץ אצל סבתא, היא ספק התלוננה ספק התבדחה, שאצל סבתא היא עובדת קשה. "למה את מתכוונת?" שאלתי. והיא מיד ירתה במהירות את רשימת המטלות: "סבתא עומדת ומבשלת לי את האוכל שאני אוהבת ואז אני מרגישה חייבת לאכול. סבתא רוצה לדבר איתי ולשמוע מה שלומי. סבתא מכינה כל מיני עבודות יצירה שנעשה ביחד. סבתא רוצה שנצא לבלות ביחד".

 

נשמתי עמוק, לא ידעתי אם לצחוק, לבכות או להגיד לה שהיא חיה בעולם טוב מדי. שתקתי. יותר מאוחר, כשביקשתי מהמתבגרת להתנתק קצת מהמסך, היא אמרה כבדרך אגב: "פשוט קיוויתי לנוח אצל סבתא, להיות עם המסך, בלי שאף אחד ימדוד לי זמן וירצה את תשומת הלב שלי".

 

השקעה ויצירתיות

ואכן, גם לילדים שלי, הרבה יותר קל להיות בקיץ הזה בבית, בשקט עם נטפליקס וקערת קורנפלקס. בילוי עם סבתא עבורם הוא יציאה מאזור הנוחות שאינם ששים לה לעיתים.

 

הקיץ הוא הזדמנות לקיים את מה שבמהלך השנה העמוסה מדי לא מתאפשר. אני יודעת מניסיון רב שכל המילים הגבוהות והיפות שנכתבו כאן, דורשות השקעה בלתי נדלית, יצירתיות, כוחות גוף ונפש, בגרות ומימוש התבונה של הסבא והסבתא הלכה למעשה.

 

יחד עם זאת, ברגע שהסבא והסבתא יודעים לשהות עם הנכד היכן שהוא נמצא, לגרום לו להישיר מבט לעיניים, להעניק אהבה ללא תנאי והדדיות על כל גווניה, אין ריפוי ומרחב לצמיחה גדול יותר מכך עבור הסבא, הסבתא והנכד.

 

הכותבת היא ממפתחות תפיסת תקופת התבונה ופועלת לקידומה בארץ. מובילה את מסעות "קשר סבתא".

 

 

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
להעביר את המסר - אנחנו כאן איתך
צילום: shutterstock
עינת פורת עמוס
מומלצים