שתף קטע נבחר
הוסף כתבה
הכי מטוקבקות

    דרושה מהפכה ברשות לבקרה

    יותר מדי קבוצות התפרקו בשנים האחרונות, והירידה של הפועל ת"א היא סמל להפקרות המתמשכת. להלן הצעתי לשינויים שהבקרה צריכה לעשות כדי למנוע את המשך הקריסה

    בשנים האחרונות ראינו יותר מדי קבוצות מתפרקות. יותר מדי קבוצות שלא משלמות משכורות בזמן ובקרה תקציבית אחת שלא משנה נהלים. ירידתה הכואבת של הפועל ת"א, אחד המועדונים הגדולים בליגה, היא סמל להפקרות המתמשכת. עקב כך, יש לדעתי מספר שינויים שחייבים להיעשות.

     

    ביטול תקציב המינימום

    בישראל, המרחק בין קבוצות התחתית של ליגת העל והקבוצות הנאבקות על העלייה בליגה הלאומית אינו כה גדול. אולם, עם עלייתן לליגת העל מחויבות קבוצות התחתית לשדרוג פיננסי משמעותי. בניגוד לאנגליה, לדוגמה, בה השדרוג לפרמייר־ליג מתבטא בעליית הכנסות עצומה עקב הסכמי שידור, בישראל העלייה בהכנסות אינה עומדת בקנה אחד עם תקציב המינימום, ובעלים רבים לוקחים הלוואות בעקבות הדרישה לתקציב המינימום ופושטים את הרגל. ראו ערך אלי שגב בנתניה.

     

     (צילום: עוז מועלם) (צילום: עוז מועלם)
    (צילום: עוז מועלם)

     

    כמו כן, ישנה משמעות נוספת לעלייה בתקציב המינימום. המשמעות היא שקבוצות משלמות יותר עבור אותם השחקנים והתוצאה היא הפסדים כספיים ועלייה מלאכותית ולא מוצדקת בשכר השחקנים. לא שאיני בעד עליית שכר השחקנים, אך אני נגד הליכה לפירוק של קבוצות מדי שנה והלנות שכר עצומות היקף הנובעות אך ורק מתקציב מינימום שמעטים מסוגלים לשלם.

     

    ערבות לא תלוית הלוואות לשכר השחקנים

    כיום, הלוואה, שאיננה מוגדרת בשום ספר בחשבונאות כנכס קיים, מוגדרת בבקרה כנכס וכ"ערובה" לשכר השחקנים. בין השאר כתוצאה מהמינימום התקציבי, החסר כל בסיס אך גם מניהול קלוקל. שכר השחקנים חייב להיות מוגדר כנכס קיים, קרי שהקבוצה או בעליה היו יכולים לשלם ביום תחילת העונה את כל שכר השחקנים.

     

    הבעיה היא שבעלים מסויימים, כמו אמיר כבירי העונה, התבססו על הלוואות עתידיות. כמוהם נהגו חיים רמון ואחרים עד שנוצר כדור השלג הנוראי בהפועל ת"א. בעבר היו גם את חובות משה דדש וגד זאבי שפגמו בבית"ר ירושלים, ושלא נדבר על המקרה הטראגי של רובי שפירא ז"ל, שהביא אליפות להפועל חיפה.

     

    הזרמת הכספים מהבעלים לא תעלה על 50 אחוז מהכנסות הקבוצה

    כיום, קבוצות הכדורגל תלויות יותר מדי בבעלים ופחות מדי בהכנסותיהן. המשמעות היא שברגע שהבעלים עוזבים אותן, הן קורסות ולא מסוגלות לעמוד בפני עצמן. זה מצב מסוכן ועל מנת למנוע תלות זו יש להגביל את כמות הזרמת כספי הבעלים ביחס להכנסות. כך יימנעו שני דברים: תלות בלעדית בבעלים וסיכוי גבוה יותר למנוע חובות מצטברים.

     

    השינויים הללו עלולים ליצור זעזוע בכדורגל הישראלי: ירידה במשכורות, ירידה אפשרית באיכות הזרים או עצם ייבואם ארצה בכלל, אך גם למנוע את קריסתו. אנו מצויים בעולם לא נורמלי, שבו קבוצות תלויות למעשה בבעלים בלבד ומסיימות עונות בחובות שלעתים תופחים לממדים לא משוערים ומובילים קבוצות לתהום. יש למנוע זאת בכל מחיר ולא להגיע למצב שבסוף העונה אנו אומרים "ואיזה מסכנים האוהדים".

    פורסם לראשונה 15/05/2017 19:28

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים