שתף קטע נבחר

דניז חזניוק: "לא מפחדת מהאיגוד שמאיים עליי"

הטניסאית הישראלית הבכירה משיבה אש: "לא הוזמנתי לנבחרת בגלל מימוש אינטרסים אישיים. אני מתכוונת לעשות הכל בשביל לתקן את ההתנהלות העגומה באיגוד". לגבי הפרישה באליפות ישראל: "לא היה בזה שום דבר פסול או מבזה". מהאיגוד נמסר: "אנו דוחים בשאט נפש את טענותיה. ראוי היה לה להיות נאמנה לעובדות"

 

טורניר הבית האירופי-אפריקאי מס' 2 של גביע הפדרציה בטניס ייפתח מחר (רביעי) באתונה, ונבחרת הנשים של ישראל תתייצב למשחקים בהרכב תמוה, שלא לומר מופרך. דניז חזניוק, המדורגת הבכירה שלנו (239 בעולם) – בחוץ. לינה גלושקו (1,091 בעולם) ושתי נערות שבכלל אינן מדורגות – שביט קמחי בת ה-16 וניקול נדל בת ה-17 – בפנים.

 

גם שתי הבכירות בסגל, שיתחרו במשחקי היחידות, הרחק מאחור. יוליה גלושקו בת ה-28 מדורגת 300, ולדה אקשיברובה (29) במקום ה-416, ושתיהן נמצאות בקו ירידה. חזניוק, רק בת 23, דווקא בכושר מצוין.

 

דניז חזניוק. "שיקולים לא מקצועיים" (צילום: ניר קידר, איגוד הטניס) (צילום: ניר קידר, איגוד הטניס)
דניז חזניוק. "שיקולים לא מקצועיים"(צילום: ניר קידר, איגוד הטניס)
אז מדוע החליטה קפטנית הנבחרת, ציפי אובזילר, להחרימה? בהודעה המעורפלת שפירסם אז האיגוד נאמר: "לאחר שקלול כלל הקריטריונים הנדרשים ובכללם המקצועיים למפגש הנוכחי, קפטנית הנבחרת והמאמנת מצאו שחזניוק אינה מתאימה להיכלל בסגל"... אי עמידה בקריטריונים המקצועיים? ההישגים, בטח בהשוואה לבנות שהוזמנו, מראים כאמור את ההפך הגמור.

 

חמור מכך, על ההחלטה שלא לזמנה למדה חזניוק מהתקשורת, כשהשתתפה בטורניר בחו"ל. למחרת כתבה בפייסבוק: "אמשיך לייצג את המדינה שלי, גם אם זה לא במסגרת נבחרת ישראל".

 

עכשיו, רגע לפני שהנבחרת תשחק באתונה בלעדיה, היא מדברת לראשונה על ההתנכלות מצד איגוד הטניס, וכרגיל אצלה – בלי חשבון.

 

חזניוק במדי הנבחרת. "הלוואי שאוכל לחזור" (צילום: ניר קידר, איגוד הטניס) (צילום: ניר קידר, איגוד הטניס)
חזניוק במדי הנבחרת. "הלוואי שאוכל לחזור"(צילום: ניר קידר, איגוד הטניס)

 

למה לא הוזמנת לנבחרת?

"מימוש אינטרסים פרטיים שלא משרתים את האינטרסים של המדינה. ברור לכולם שמשהו מסריח קורה באיגוד הטניס, בין אם זה לסגור איתי חשבונות או ספונסרים שהאיגוד מחויב אליהם".

 

הזכירו בעיות התנהגות במסע האחרון של הנבחרת, כולל חבר שהגיע למתחם האימונים.

"גם אבא שלי היה שם, אז למה על זה אף אחד לא מדבר? חשוב ששחקן ישחק בסביבה שנוחה לו, ולאף אחת מהתחרויות אני לא נוסעת לבד, בין אם מלווים אותי אחותי, אבי או חבר שלי".

 

מישהו מהאיגוד – היו"ר יוני ירום, המנהל המקצועי שלמה גליקשטיין או אובזילר, דיבר איתך?

"אף אחד לא דיבר איתי. מהרגשה אישית, האיגוד מנסה ליצור איתי כמה שפחות אינטראקציה. כנראה ככה יותר קל לו. זה מצחיק שהם מדברים על התנהגות נאותה מהצד שלי, אבל מהצד שלהם לא נראה שהם אפילו טורחים להתנהג כמו שצריך, לפחות באופן פורמלי. לשלוח מכתב או משהו. לא חייבים להתקשר. חבל שזה ככה".

 

עם הגביע לצד דודי סלע. הטניסאית הבכירה בדירוג (צילום: אורן אהרוני) (צילום: אורן אהרוני)
עם הגביע לצד דודי סלע. הטניסאית הבכירה בדירוג(צילום: אורן אהרוני)

 

בגמר אליפות ישראל בדצמבר, מול אקשיברובה, נטשת את המגרש בגלל פציעה בדיוק כשהיא עמדה להגיש את כדור הניצחון. לא הכי ספורטיבי בעולם.

"פרשתי מהמשחק. לא קרה פה משהו לא חוקי. עד עכשיו אני לא מבינה למה הנושא הזה כל כך מעניין את כולם. אותו מקרה בדיוק היה לפני חודש בתחרות ענקית באקפולקו, וזה קרה המון פעמים בעבר. בעולם אף אחד לא עושה מדברים כאלה ביג דיל".

 

כל עוד היה לך סיכוי לנצח, לא ירדת מהמגרש. מדוע לא ויתרת קודם?

"אילו הייתי מוותרת נקודה קודם זה היה משנה משהו? כאב לי, אז ירדתי מהמגרש. שום דבר פסול, לא חוקי או מבזה לא היה פה. אני מגיעה לאליפות ישראל כל שנה, למרות שזה תמיד יוצא בתקופה מאוד לא נוחה מבחינת ההכנה לשנה הבאה. חשוב לי לכבד את המעמד".

 

היסטוריה של סכסוך

זו לא הפעם הראשונה בה חזניוק מוחרמת, למרות שלפי דירוגה העולמי אין ספק שמקומה בנבחרת. כשהייתה בסגל לפני שש שנים (בתקופת הקפטן ליאור מור), היא טענה שהתנהגותה של שחר פאר כלפי הצעירות בסגל מתנשאת. הנושא נסגר בתוך האיגוד, אך כל עוד פאר הייתה פעילה, אובזילר התעלמה מחזניוק. את טענות הקפטנית שניסתה ליישר איתה את ההדורים, דניז מכחישה בתוקף: "זה לא נכון! גם בתקופה בה שחר לא הייתה בסגל, ציפי לא קיימה איתי שום שיחה".

 

חזניוק עם אקשיברובה. "לא מבזה או פסול" (צילום: אורן אהרוני) (צילום: אורן אהרוני)
חזניוק עם אקשיברובה. "לא מבזה או פסול"(צילום: אורן אהרוני)

 

מה שבטוח, ברגע שפאר פרשה, זומנה חזניוק בלית ברירה והאיגוד הודיע בלי בושה כי הוא "מברך על חזרתה לנבחרת ומאמין שתתרום מניסיונה ומכישוריה". עד שהגיעה אקשיברובה, ששיחקה בעבר במדי אוזבקיסטן וקיבלה אישור לייצג את ישראל, והיחס המחפיר מצד אובזילר והאיגוד חזר.

 

בקמפיין אשתקד זיכתה חזניוק את ישראל בשני ניצחונות במפגשי היחידות, כמו יוליה גלושקו, אך במשחקי הזוגות המכריעים העדיפה הקפטנית לוותר על שירותיה, שיבצה לצד גלושקו טניסאיות חלשות ממנה בהרבה – והנבחרת הפסידה. אגב, בדירוג האחרון של גביע הפדרציה, רשמה נבחרתה של אובזילר את הצניחה הגדולה ביותר – 20 מקומות – והידרדרה עד המקום ה-67 בעולם, אחד לפני פקיסטן.

 

האיש עם הארנק

"מאוד חשוב לקפטנית לעשות בחירות מקצועיות", אומרת חזניוק. "אפשר לראות לאורך השנים את ההתנהלות המקצועית שלה, בין אם שחר בנבחרת ובין אם לא". וכשדניז מדברת על "בחירות מקצועיות", היא מכוונת לעוד גורם שנכנס לתמונה ונקרא "סגל דויד" – פרויקט של הפילנתרופ היהודי-אנגלי דייויד קופר, שמשקיע כספים רבים בטיפוח טניסאים צעירים מישראל.

 

 

חזניוק. "אעשה הכל כדי לנקות את האיגוד" (צילום באדיבות איגוד הטניס) (צילום באדיבות איגוד הטניס)
חזניוק. "אעשה הכל כדי לנקות את האיגוד"(צילום באדיבות איגוד הטניס)

אובזילר, במקביל לעבודתה באיגוד, משמשת כמאמנת ראשית בפרויקט של קופר ומתוגמלת היטב גם שם. החשש הכבד לניגוד העניינים גובר כאשר לצד נידוי חזניוק, מי שזוכות להיכלל בנבחרת הן חניכות של אובזילר מ"סגל דויד", שבכלל לא בליגה שלה. השנה זו קמחי, בעבר היו אלה מאיה טחן ושלי קרוליצקי, למרות שפרט לחזניוק, ישנן עוד טניסאיות שדורגו מעליהן.

 

"זה לא חדש שלטניסאים מ'סגל דויד' יש תנאים מסוימים, תמורת הכסף שנכנס", אומרת דניז. "העניין הוא לא רק אם אני נשארתי בחוץ. יש הרבה בנות שיכלו להיות בנבחרת השנה או בשנה שעברה, ובמקומן נלקחו הבנות של 'סגל דויד' בלי שום קשר לדירוג. כל הזמן מדברים על הסוגייה שלי ולמה אני לא בנבחרת, אבל יש עוד הרבה בנות שיכולות להתחרות על המקום הרביעי והחמישי בסגל, ובמקומן נכנסות בנות 'סגל דויד' כי ציפי מחויבת לשם. ממש מקצועי..."

 

גם עמוס מנסדורף התעלם ממך כקפטן הנבחרת, והעדיף טניסאיות שדורגו הרחק מאחורייך.

"אגיב במילים של מנסדורף מהעבר: 'הנזק בזימון חזניוק גדול מהתרומה'. לצחוק או לבכות?"

 

למה באיגוד נטפלים דווקא אליך?

"מאיפה הבאת את זה שנטפלים דווקא אליי? תאמין לי, יש הרבה בנות שלא מבינות את ההתנהלות באיגוד, בעיקר הצעירות. אם אליי 'נטפלים' יותר זה רק כי אני המדורגת הבכירה. אילו הייתי אחת מהבנות הצעירות, היו משתיקים אותי כמו שמשתיקים אותן. אני לא מפחדת מהאיגוד שמאיים עליי. בכל מקרה, לאורך רוב הקריירה ההורים שלי מימנו אותי. בהזדמנות הזאת אני רוצה להודות להורים שלי ולאנשים שקרובים אליי, שנותנים לי את הכוחות להמשיך ולהילחם במגרש, ובעיקר בימים באלה להילחם גם מחוץ למגרש".


חזניוק. העדפה לצוות דייויד (צילום: ניר קידר, איגוד הטניס) (צילום: ניר קידר, איגוד הטניס)
חזניוק. העדפה לצוות דייויד(צילום: ניר קידר, איגוד הטניס)

 

נראה לך שתחזרי אי-פעם לנבחרת?

"הלוואי, ושזה יהיה כי האיגוד רוצה אותי שם. לא כי אין לו ברירה כמו שקרה בשנה שעברה".

 

איזה מסר יש לך למי שהטניס הישראלי יקר לו?

"שכמדורגת בכירה אני מתכוונת לעשות הכל בשביל לתקן את ההתנהלות העגומה באיגוד. אני מקווה שבעתיד לבנות הצעירות תהיה מסגרת תומכת ומקצועית יותר, ולא נבחרת שמדכאת ומשתיקה אותן. חשוב מאוד לקדם את הטניס, ובפרט את טניס הנשים בארץ, ואני רתומה למשימה הזאת".

 

ומשהו שאת רוצה לומר להורים של טניסאית מבטיחה בתחילת דרכה?

"קודם כל לא לוותר. להיות ביקורתיים. לא להאמין לכל מה שאומרים לכם. גם להורים שלי אמרו בעבר שאין לי פוטנציאל. תמשיכו להאמין בילדים שלכם. בלי האמונה שלכם שום דבר לא יקרה".

 

האיגוד: דוחים את הטענות בשאט נפש

תגובת איגוד הטניס: "אנו דוחים בשאט נפש את טענותיה של השחקנית. ראוי היה לה

להיות נאמנה לעובדות. דניז הוזמנה לנבחרת שלוש פעמים בשש השנים האחרונות ובכולן כשלה, הן מקצועית והן חברתית. הטלת דופי של השחקנית באיגוד, באנשי המקצוע ואף בחברותיה לנבחרת, שתרמו כה רבות לטניס הישראלי, הפכו לדבר שבשגרה. מוטב היה שדניז תדבר יותר על המגרש ופחות בתקשורת. האיגוד מאמין בקפטנית אובזילר ובשחקניות ומאחל להן הצלחה במשימתן הקרובה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אורן אהרוני
דניז חזניוק
צילום: אורן אהרוני
מומלצים