שתף קטע נבחר

בעקבות הגביע האבוד

בזמן שבאנגליה עסוקים בחיפושים אחרי גביע הטור דה פראנס שנגנב מתערוכה בברמינגהאם, יאיר קטן מצא עבורכם כמה ממקרי גניבות הגביעים המפורסמים בעולם - מגביע העולם בכדורגל, דרך הסטנלי קאפ הענק ועד מדליית הזהב האולימפית של גל פרידמן מאתונה 2004

גריינט תומאס המבואס נשמע ככה אחרי שגביע הזכייה שלו בטור דה פראנס נגנב מתערוכה בברמינגהאם: "גביע זה חשוב, אבל ברור שהדבר המשמעותי ביותר הוא הזכרונות המדהימים מהקיץ יוצא הדופן שעברתי. איש לא יוכל לקחת אותם ממני לעולם".

 


 

אל תתנו לזה לבלבל אתכם. הוא דיפלומטי, אבל בתוך הלב המנומס שלו הוא מקלל בוולשית חריפה את חברת פינארלו, שקיבלה את הגביע בהשאלה לצורך תערוכה שהוצגה ברחבי בריטניה. נכון לאתמול, לא דווח על התקדמות בחקירה, ותומאס הביע קמצוץ מרגשותיו כשאמר: "אני מקווה שתהיה לגנב את ההגינות להחזיר לי אותו. עבורו, לגביע יש ערך מוגבל, אבל הוא חשוב מאוד עבורי ועבור הקבוצה".

 

פרום, תומאס ודומולין על הפודיום (צילום: MCT)
תומאס והגביע האבוד. לא נעים(צילום: MCT)

 

מדובר בצרה שמלווה כל ספורטאי או נבחרת מצליחים. לאורך ההיסטוריה, גנבים לא הסתפקו בצפייה בגביעים ובמדליות בארונות תצוגה, אלא גם שמו עליהם את הידיים. הנה כמה מהמקרים המפורסמים – שחלקם אף הסתיים בצורה טובה.

 

"חמוצים" והסוף המתוק (והזמני) של הגביע

כמובן שהסיפור המפורסם ביותר הוא של גביע העולם בכדורגל. גם כאן הוא הוצג לציבור הרחב בארון זכוכית (הערה למארגני התערוכות הבאות: אתם שמים לב למוטיב חוזר?), במקרה הזה במארס 1966 בווסטמינסטר, ארבעה חודשים לפני פתיחת המונדיאל באנגליה. למחרת, אדם השאיר באצטדיון סטמפורד ברידג' בצ'לסי דרישה לדמי כופר בסך 15 אלף ליש"ט, אך כשנעצר הסתבר שהיה רק המתווך.

 

היה דרוש גיבור כדי להציל את המצב – וקראו לו פיקלס (למי שמחפש שמות לכלב שלו ו"חמוצים" נשמע לו סבבה). שבוע אחרי הגניבה, הכלב המתוק מצא את הגביע עטוף בנייר עיתון. הוא הפך לכוכב קולנוע, נבחר ל"כלב השנה" והוזמן למסיבת הזכייה של אנגליה במונדיאל. סופרסטאר.

 

בובי מור מניף את גביע העולם בוומבלי ב-1966 (צילום: getty images)
בובי מור. הגנב הניף את הגביע לפניו(צילום: getty images)

 

כל נבחרת שזכתה בגביע ז'יל רימה העבירה אותו לזוכה הבאה, אבל ארבע שנים מאוחר יותר הוחלט להעניק לצמיתות את הגביע לברזיל, אחרי שזכתה בתואר בפעם השלישית. ב-1983 הוא נגנב שוב במבצע פריצה להתאחדות הברזילאית, ולמרות שהאשמים נתפסו, הוא מעולם לא נמצא שוב. אחת ההערכות היא כי הותך לטובת הזהב.

 

הדאבל של אסטון וילה

אוקיי, מהציטוט הבא תוכלו להבין לבד לאן הסיפור הולך. כך סיפר שחקן אסטון וילה קולין גיבסון, שזכה עם הקבוצה בגביע אירופה ב-1982: "נהגנו לצאת לכל מקום עם הגביע כדי להראות אותו לאוהדים ולתת להם להצטלם איתו".

 

אם זה לא מספיק לכם כדי לקלוט, הנה החלק השני: "אני וגורדון קאוונס הורדנו כמה דרינקים והתחלנו לשחק בחצים, ואז מישהו הסתובב ואמר: 'היי, הגביע נעלם'". לאחר מכן התברר כי בחור מקומי החליט לקחת את הגביע בהשאלה, ובסופו של דבר הוא נמסר לתחנת משטרה בשפילד. השוטרים המקומיים היו כל כך נלהבים, שערכו משחק בחצר התחנה כדי לקבוע מי יניף אותו.

 

הגביע האנגלי. "חפץ" מבוקש (צילום: Gettyimages Imagebank) (צילום: Gettyimages Imagebank)
הגביע האנגלי. "חפץ" מבוקש(צילום: Gettyimages Imagebank)

 

מאה אחת לפני כן, ב-1895, וילה זכתה בגביע האנגלי, השאירה אותו לתצוגה בחלון ראווה של חנות מקומית – והוא נגנב (אחרי שנים פושע מקומי טען שהוא אחראי לכך, והתיך אותו כדי לייצר מטבעות מזויפים). בקיצור, בפעם הבאה שווילה תיקח תואר, רצוי שתצמיד צוות אבטחה לפרס שתקבל.

 

תסתכלו למצלמה!

את זה יגאל שילון לעולם לא היה עושה. המתחן ההולנדי תיאו מאסן החליט להתעסק עם איינדהובן, ובמהלך צילומי סדרה באצטדיון הקבוצה בשנת 2000 גנב את גביע אופ"א בו זכתה ב-1978. הוא הודה בכך בשידור חי בטלוויזיה אחרי שנה (ואף אחד לא הבין ממש מה הייתה המתיחה). המועדון הגיש נגדו תביעה, והוא נענש בעבודות שירות.

 

רוצים? מישהו?

אחד הגביעים המונומנטאליים ביותר בתולדות הספורט הוא "סטנלי קאפ" העצום, המוענק לזוכה באליפות ה-NHL. זה פריט יקר ערך עבור כל אוהד אמריקאי וקנדי. במהלך ההיסטוריה הוא נגנב פעמיים, ובשני המקרים העניין מיצה את עצמו במהרה.

 

סטנלי קאפ. ב-1907 היה פחות מבוקש (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
סטנלי קאפ. ב-1907 היה פחות מבוקש(צילום: רויטרס)

 

למה הכוונה? ב-1907, מונטריאול וונדררס שכחו את הגביע בחנות של צלם מקומי, וגנב שם עליו את הידיים. באופן משונה, הוא ויתר על הגביע לאחר מספר ימים אחרי שהתברר לו כי איש לא מוכן לשלם כדי לקבל אותו בחזרה. הגביע שנגנב ב-1970 מהיכל התהילה של ההוקי בטורונטו נמצא זרוק מאוחר יותר.

 

מכת פתיחה, חבטת ניצחון

ב-2010 אגדת הטניס פיט סמפראס החליט לשפץ את ביתו, וכדי לפנות מקום הוא שלח את כל הגביעים והפרסים בהם זכה ליחידת איחסון. יחידת האיחסון לא הייתה מאובטחת, ואתם יכולים לתאר לעצמכם מה קרה.

 

סמפראס. גם הוא נפל קורבן (צילום: AP) (צילום: AP)
סמפראס. גם הוא נפל קורבן(צילום: AP)

 

13 מ-14 גביעי הגראנד סלאם שלו שרדו איכשהו, אבל הגביע מאליפות אוסטרליה ב-1994 נגנב יחד עם כמות עצומה של פרסים, מהאולימפיאדה ועד גביע דייויס. שלושה חודשים מאוחר יותר אדם אלמוני השאיר את כל החבילה בבית חולים בלוס אנג'לס.

 

גם הטניסאית האיטלקייה רוברטה וינצ'י עברה פריצה בשנה שעברה, אבל במקרה שלה כל הגביעים נלקחו ולא הוחזרו – כולל הפרס על המקום השני באליפות ארה"ב ב-2015, בה הפסידה בגמר לפלאביה פנטה.

 

הזווית המקומית

כן, זה קרה גם בישראל. לפני 13 שנים נפרץ בית הוריו של השייט גל פרידמן, ממנו נגנבו בין היתר שתי המדליות האולימפיות שהשיג - כולל הזהב ההיסטורי מאתונה.

 

פרידמן עם המדליה שנגנבה ונמצאה (צילום: ראובן שוורץ) (צילום: ראובן שוורץ)
פרידמן עם המדליה שנגנבה ונמצאה(צילום: ראובן שוורץ)

 

מי שהצילה את המצב הייתה ילדה מהכפר פוריידיס, שמצאה במקרה מדליית זהב אולימפית זרוקה כשטיילה באזור. באופן מוזר, דווקא מדליית הארד לא הוחזרה מעולם, אבל הכספת דווקא נמצאה בזכות הילדה ועוד נותרו בה מסמכים וכסף מזומן.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים