שתף קטע נבחר

כשהיהלומים הרקידו אוהדים על גג האוטובוס

הפעם הקודמת בה נפגשו מכבי נתניה ובני יהודה בגמר גביע המדינה הייתה ב-1978, כשהאחים מכנס וחבריהם פירקו גם את הליגה והשלימו טרבל. אבינעם פורת חוזר לכוכבים הנוצצים של אז ונזכר בפעם היחידה בה בישל שחקן לאחיו התאום בגמר

ב-1978 נהרו 45,000 צופים לאצטדיון ר"ג כדי לצפות במשחק גמר גביע המדינה בין מכבי נתניה לבני יהודה. מדובר היה בכמות עצומה של צופים, בהתחשב בעובדה שאף לא אחת מהפיינליסטיות נמנתה על שתי התל אביביות הגדולות, הפועל או מכבי, ובית"ר ירושלים. כמעט כל גמר גביע היה הרבה יותר ממשחק כדורגל באותה תקופה, הוא היה חג לאומי של ממש. מחיר הכרטיס עמד על 50 לירות, בנתניה ובשכונת התקווה ניתן היה לחוש אווירת קרנבל ותקווה אין סופית לקבל את הגביע מידי נשיא המדינה, פרופסור אפרים קציר ז"ל.

 

שתי הקבוצות הגיעו משתי ליגות שונות. נתניה, של המאמן שמוליק פרלמן בן ה-52, נהג אוטובוס שעשה חייל בקריירת האימון, כבר הוכתרה כאלופת המדינה. היא הקדימה את סגניתה בית"ר ירושלים, בליגה שבה ניצחון העניק שתי נקודות. בני יהודה, בהדרכת המאמן הצעיר זאביק זלצר בן ה-33, העפילה מהליגה השנייה והייתה במומנטום מסחרר בתמיכת הקהל הפנאטי. 

 

 

גזל, גריאני, שרגא בר וקליינמן עם הגביע (צילום: אתר מכבי נתניה)
גזל, גריאני, שרגא בר וקליינמן עם הגביע(צילום: אתר מכבי נתניה)

עודד מכנס, דוד לביא ומשה גריאני חוגגים בר"ג (צילום: אתר מכבי נתניה)
עודד מכנס, דוד לביא ומשה גריאני חוגגים בר"ג(צילום: אתר מכבי נתניה)

הכותרת למחרת המשחק ()
הכותרת בידיעות אחרונות למחרת המשחק

 

הדבר היחיד שחסר לנתניה, קבוצת שנות ה-70 בכדורגל הישראלי, היה גביע. בקבוצה שיחקו אז התאומים המפורסמים עודד וגדי מכנס ושני אחים, חיים ושרגא בר. וגם שניים שחלקו ביניהם תארי מלך השערים באותן שנים - דוד לביא ועודד מכנס. בשער הופיע איציק ויסוקר וכקפטן שימש ישראל חג'ג', לוטש יהלומים בעיר שכונתה "עיר היהלומים".

 

אלברט גזל עם גביע המדינה (צילום: אתר מכבי נתניה)
אלברט גזל עם גביע המדינה(צילום: אתר מכבי נתניה)

 

הכוכב של בני יהודה היה אהוד בן טובים גבה הקומה, שכבש בעונה ההיא 22 שערים ובישל 12. בחשבון פשוט: הוא היה מעורב בלא פחות מ-34 שערים. אותו בן טובים, שכעבור שנה הציבו האוהדים בשכונת התקווה מחסומים על הכביש כדי למנוע את עסקת העברתו לבית"ר ירושלים.

 

זלצר הרכיב לצדו את הסקוררים אבינעם מליחי ואורי לוזון. במרכז ההגנה הנהיג יורם אורנשטיין, כיום מנכ"ל מרכז הפועל, את העורף. אורנשטיין הרחובותי קיבל את הכינוי "האבא של הקבוצה" והיה הקפטן שלה. השוער רוני וסרשפרונג השרה ביטחון רב.

 

מכבי נתניה (צילום: אתר מכבי נתניה)
גדי מכנס עם הגביע(צילום: אתר מכבי נתניה)

 

אבל עם כל ההתלהבות, בני יהודה לא הצליחה להגיע לאיכויות הטבעיות של נתניה. ההרכב של נתניה כלל את ויסוקר, גדי מכנס, חג'ג', חיים בר, שרגא בר, גבי רוזנדורן ז"ל, גדעון קליינמן, אלברט גזל, מושיקו גריאני, דוד לביא ועודד מכנס מחורר הרשתות. בבני יהודה שיחקו וסרשפרונג, נתן שרעבי, אברהם עקרב, יורם אורנשטיין, אמנון שמשוני, רוני לוי, אלון צוברי, בועז סולמי, בן טובים, מליחי, אורי לוזון. רמי לוי, קשר שלימים הפך למאמן בליגת העל, שולב כמחליף.

 

המאמן שמואל פרלמן ז"ל (צילום: אתר מכבי נתניה)
המאמן שמואל פרלמן ז"ל(צילום: אתר מכבי נתניה)

 

נתניה השתלטה על המגרש משריקת הפתיחה. המגן הנרגש של הזהובים, נתן שרעבי, איבד כדור לגדי מכנס במרכז המגרש. מכנס דהר קדימה והעביר לתאומו עודד, שהמתין לכדור. עודד עשה את מה שידע לעשות הכי טוב: לשלוח את הכדור לרשת. מלבד השער הזה, לא זכור מקרה נוסף בתולדות גמר גביע המדינה בו בישל שחקן לאחיו התאום. המכנסים עשו זאת וקבעו 0:1 כבר בדקה השלישית.

 

הסמל של בני יהודה, אהוד בן טובים (צילום: מוזיאון בני יהודה)
הסמל של בני יהודה, אהוד בן טובים(צילום: מוזיאון בני יהודה)

 

הקבוצה של היו"ר יצחק לנד, אדם שלא העז להגיע למשחקים בשבתות מכיוון שלא היה מסוגל לעמוד במתח והעדיף להקשיב ל"שירים ושערים" ברשת ב', המשיכה במומנטום. בדקה ה-15 כבר הייתה תחושה שהכל סגור. לביא מסר לעודד מכנס, שהמשיך לגריאני ששלח כדור נוסף לרשת של רוני וסרשפרונג. שער קלאסי מהסוג שהאוהדים נהנו לראות במשחקי הליגה בקופסה.

 

בני יהודה ניסתה וניסתה, אבל נהדפה. נתניה הורידה מהלך וה-0:2 נראה תפור למידותיה. השכונה עוד נתלתה בזיז של תקווה, כאשר יוסי יונה שנכנס כמחליף דקות ספורות לפני כן הכשיל את אורי לוזון. השופט שמעון חוגג הורה על הנקודה הלבנה ובן טובים צימק מול ויסוקר.

 

מכבי נתניה (צילום: אתר מכבי נתניה)
שחקני מכבי נתניה והאוהדים בחגיגות הזכייה(צילום: אתר מכבי נתניה)

 

בן טובים מיהר להוציא את הכדור מהרשת כדי להימנע מאיבוד זמן יקר, מכיוון שבאותם הימים לא היה מקובל להוסיף 4 או 5 דקות לזמן החוקי. ויסוקר, שכמובן שמר על שלווה אופיינית, תיאר

בהמשך: "זה היה אירוע נקודתי. שחקני בני יהודה התקשו להבין שאי אפשר על נתניה של אותה עונה".

 

שמוליק פרלמן, שחגג 52 ערב המשחק, סיפר לאחר מכן: "מכוניות צפרו מכל הכיוונים ונסעו לפני האוטובוס תוך צפירות מחרישות אוזניים. אנשים עמדו על על גג האוטובוס ורקדו תוך כדי נסיעה. תושבים יצאו מהחנויות ומחאו כפיים בהתלהבות. לא האמנתי שנתניה מסוגלת לשמוח כל כך".

 

נתניה השלימה טרבל בעונה ההיא. אחרי האליפות והגביע, שאותו קיבל ישראל חג'ג' מהנשיא קציר, הגיעה הזכייה בבית בו השתתפה במשחקי האינטרטוטו.

 

באותם הימים הכדורגל הישראלי לא השתייך לאירופה והההשתתפות במפעל הקיצי נחשבה לאטרקציה. הדאבליסטית הישראלית גברה על סלובודן טוזלה היוגוסלבית, אלפסבורג השבדית ולילסטרום הנורבגית וחתמה עונה גדולה של קבוצה גדולה. 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אתר מכבי נתניה
דוד לביא ושמואל פרלמן
צילום: אתר מכבי נתניה
מומלצים