שתף קטע נבחר

אושרה תביעה ייצוגית נגד הטוטו

בתביעה, שמוערכת בעשרות מיליוני שקלים, נטען כי ההתנהלות של מועצת ההימורים ב"ווינר" היא מטעה ולא הגונה, בכך שקיימות שתי אופציות הימור שונות לאותה התוצאה. מהטוטו נמסר: "אנו פועלים באופן שקוף, לא הייתה הטעיה של הלקוחות"

"התנהלותו של הטוטו כלפי ציבור המהמרים במשחק 'ווינר' היא פסולה, בכך שהיא מאפשרת שתי אפשרויות הימור נפרדות על אותה תוצאת משחק ספורט. בכל אחת מהאפשרויות יחס זכייה שונה, וזאת מבלי לגלות עובדה זו לציבור המהמרים". כך נטען בבקשה לתביעה ייצוגית נגד המועצה להסדר הימורים בספורט (הטוטו), שאושרה בבית המשפט המחוזי מרכז בלוד.

 

השופט, ד"ר שמואל בורנשטיין, אישר את בקשתם של שני תובעים, אביעד כהן וזאב לנדסמן, כבר ב-2014. התובעים, שמעריכים את התביעה הייצוגית בעשרות מיליוני שקלים, טוענים שהתנהלות הטוטו במשחקי "ווינר" היא מטעה ולא הגונה הן בגלל קביעת יחסי זכייה שונים לאופציות הימור ביחס לאותה תוצאת משחק - והן בעקבות התחמקות מגילוי נאות למהמרים בדבר העובדה שתוכנית ההימורים קובעת יחסי זכייה שונים ביחס לאופציות הימור שנגזרות מאותה תוצאת משחק.

 

תביעה ייצוגית בסך עשרות מיליוני שקלים. מנכ"ל הטוטו, איציק לארי (צילום: ראובן שוורץ) (צילום: ראובן שוורץ)
תביעה ייצוגית בסך עשרות מיליוני שקלים. מנכ"ל הטוטו, איציק לארי(צילום: ראובן שוורץ)

 

בתביעה נטען שהחוק והתקנות מאפשרים לטוטו לקבוע יחסי זכייה לאופציות ההימורים השונות, אבל לא מתירים לה לקבוע יחסי זכייה שונים בגין התרחשויות זהות, ואף אינם מתירים לה להסתיר פרקטיקה כזאת מציבור המהמרים. כן נטען שהתנהלות הטוטו היא בבחינת הטעייה לפי סעיף 2 לחוק הגנת הצרכן. יחס הזכייה מהווה עניין מהותי בעסקת הימור ביחס קבוע, אותה מציע הטוטו לציבור המהמרים, ומהווה שיקול מרכזי בבחירת ההימור ובבחירת הסכום אותו ישקיע המהמר בהימור.

 

השופט כתב בהחלטתו כי הגיע למסקנה לפיה עילת התביעה נמנית עם העילות שמוזכרות בחוק התובענות הייצוגיות ושהגשת התביעה אפשרית. עוד כתב השופט כי קיימת אפשרות סבירה שהשאלות שהעלו המבקשים יוכרעו בתובענה לטובת קבוצת התובעים ושהתובענה מעוררת שאלות מהותיות. כן הוא ציין כי תובענה ייצוגית היא הדרך היעילה וההוגנת להכרעה במחלוקת.

 

לפי החלטת השופט, בתביעה הייצוגית יכול להשתתף כל אדם שהשתתף בהימור במסגרת אחת מתוכניות "ווינר" שמתנהלות ביחס זכייה קבוע ושבחר באופציית הימור שלה יחס זכייה נחות לעומת אופציית הימור אחרת. זאת, החל משבע שנים לפני מועד הגשת הבקשה לייצוגית – 10 ביולי 2014. הקבוצה תוגדר בצורה רחבה כך שתכלול כל מהמר שיכול להיחשב כניזוק, והדיון בתובענה נקבע לאפריל 2017, אז ייקבע במשך ניהול התיק.

 

מהמועצה להסדר ההימורים בספורט נמסר: "מועצת ההימורים פועלת בהתאם להנחיות החוק והרגולטור, ופועלת בצורה שקופה והגונה מול לקוחותיה. למרות זאת, המועצה לקחה לתשומת ליבה את הערת בית המשפט, וכבר הוסיפה את ההערה הנדרשת לטופסי ההימורים. חשוב לציין כי בשום מקרה לא היתה הטעיה של הלקוחות, וכל לקוח ידע היטב את פרטי ההימור שעשה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אורן אהרוני
משרדי הטוטו
צילום: אורן אהרוני
מומלצים