שתף קטע נבחר

"מתפלל עבור הכדורגל הישראלי ששחר יישאר במכבי חיפה"

היחסים עם הבוס ("היו ויכוחים קשים"), הפרידה מבניון ("הוא עשה מעשה שלא ייעשה") והשנים הרעות ("סטנוייביץ' ומולנסטיין לא היו צריכים לשלם את המחיר"). איתמר צ'יז'יק מסכם 14 שנה כמנכ"ל מכבי חיפה ומוכן לאתגר הבא: "להחליף את יונה יהב"

 

 

אחרי 14 שנה כמנכ"ל מכבי חיפה , איתמר צ'יז'יק סיים בקיץ האחרון את תפקידו ועכשיו הוא מדבר לראשונה. צ'יז'יק סומך על יעקב שחר שיחזיר את המועדון לצמרת הכדורגל הישראלי, מאמין שהתקופה הרעה של מכבי חיפה תסתיים בקרוב ולא אוהב שמשווים בינה לבין מכבי ת"א ובאר-שבע: "מכבי חיפה הכי גדולה ואין מקום להשוואה. זה מעליב".

 

פגשנו השבוע את צ'יז'יק במסעדת "מקסים", על חוף ימה של חיפה, לא רחוק מאצטדיון סמי עופר, שהוא היה בין מתכנניו. צ'יז'יק נפצע בפיגוע שהתרחש במסעדה באוקטובר 2003 והוא מקפיד להגיע למקום בכל יום שישי. זו לא הייתה הפציעה הראשונה שלו, כאשר במהלך שירותו הצבאי בלבנון איבד רגל. למרות זאת המשיך לשרת ביחידות קרביות ומבצעיות והגיע לדרגת אלוף משנה. היעד הבא שלו: ראשות עיריית חיפה.

 

איתמר, למה אתה לא במועדון, זו הייתה החלטה שלך לעזוב?

"אחרי 14 שנה בתפקיד, חשבתי שאני צריך לקחת הפסקה וזהו. זו הייתה מאה אחוז החלטה שלי. רציתי לעזוב שנה קודם, אבל יענקל'ה ביקש ממני להישאר. היו שמועות שהעזיבו אותי, אבל הן שקריות".

 

אם היית רוצה, היית נשאר?

"יענקל'ה אמר לא פעם שכל עוד אני רוצה להישאר במכבי חיפה, אני אהיה שם".

 

איך אתה מסכם 14 שנים בתפקיד?

"וואו, 14 שנה מדהימות. עברתי חוויות שלא הרבה אנשים בספורט הישראלי חוו או יחוו".

 

"חשבתי שאני צריך לקחת הפסקה". איתמר צ'יזיק (צילום: אביהו שפירא) (צילום: אביהו שפירא)
"חשבתי שאני צריך לקחת הפסקה". איתמר צ'יזיק(צילום: אביהו שפירא)
 

קשה לך להתנתק. אתה עדיין מגיע לכל משחקי הבית ולמשחקים של קבוצת הנוער.

"התנתקתי מתפקידי, אבל מהקבוצה ומהמועדון אני לא יכול להתנתק. אשאר כל חיי אוהד מכבי חיפה. אפשר להחליף הרבה דברים בחיים, אבל קבוצה לא מחליפים".

 

אומרים שאתה הולך להתמודד על ראשות עיריית חיפה בבחירות בעוד שנה וחצי.

"(צוחק) אתה אשם! בבוקר אחרי שסיכמנו שאני עוזב את תפקידי בקבוצה, הייתה כותרת ב"ידיעות אחרונות" 'איתמר צ'יז'יק עוזב את מכבי חיפה כי הוא הולך להתמודד על ראשות העיר'. התקשרו אליי אנשים בשש בבוקר בעקבות הכתבה, כולל איש מאוד חשוב לי אישית שאמר: 'אל תכחיש ואל תאשר'. אני עדיין לא יודע אם אתמודד. עוד לא קיבלתי החלטה סופית, אבל אני כן יודע שאעשה כל דבר כדי להעביר את יונה יהב מתפקידו. לתושבי חיפה מגיע הרבה יותר".

 

ביקש מצ'יזיק להישאר. יעקב שחר (צילום: ראובן כהן) (צילום: ראובן כהן)
ביקש מצ'יזיק להישאר. יעקב שחר(צילום: ראובן כהן)

 

תסביר.

"מבחינתי, יונה יהב לא יהיה ראש העירייה מהרבה סיבות, אחת מהן היא הגישה שלו לספורט בכלל ולמכבי חיפה בפרט. לדעתי אפשר להשיג בחיפה הרבה יותר ממה שראינו בשנים האחרונות, ולא רק בספורט. מה שמרגיז אותי זו הגישה שלו למועדון – הפרת סיכומים, ניסיון לעשות הפרד ומשול בין אוהדי מכבי חיפה להנהלה. הביזיון הגדול ביותר הוא נושא סמי עופר. הוא צריך להבין שהאצטדיון הוא לא רכושו הפרטי. עשרות אלפי מ"ר עומדים שוממים יותר משלוש שנים. שייתן הסבר על ההפסד הכספי הגדול למשלמי המסים. סמי עופר הפך להיות פיל לבן. לא הגיוני שפעם בשבועיים יהיה משחק של מכבי חיפה ואז האצטדיון יעמוד שומם. איך זה שמכבי חיפה לא במשרדים שם למרות הסיכומים? מכבי חיפה יכולה להביא אלפי מבקרים לשם. הוא לא מסכים שמכבי חיפה תהיה שם רק בגלל אגו. הוא פגוע מהיחס של מכבי חיפה אליו וציפה להתנהגות אוהדת".

 

הזמן לוחץ ואתה אמור לקבל החלטה בקרוב.

"אני אקבל את ההחלטה בזמן המתאים. לוחצים עליי להתמודד, גם אם זה לא יקרה אתמוך בגוף רציני על מנת להחליף את יונה יהב".

 

בעיריית חיפה הגיבו לדברים: "אנחנו לחלוטין לא מתפלאים על דבריו של צ'יז'יק, שהאמת מעולם לא הייתה נר לרגליו. נשמח אם מר צ'יז'יק יציג הסכם שלדבריו היה, הרי כזה לא היה מעולם! האמת היחידה שקשורה במר צ'יז'יק שהוא עשה הכל כדי לשבש את היחסים בין הקבוצה לעירייה, במיוחד לאחר שהבין שהעירייה אינה נזקקת לשירותיו בבנייתו ו/או ניהולו של האצטדיון, שנבחר לשלישי ביופיו בעולם ומארח בגאווה את נבחרת ישראל".

 

"פגוע ממכבי חיפה". יונה יהב (צילום: זוהר שחר) (צילום: זוהר שחר)
"פגוע ממכבי חיפה". יונה יהב(צילום: זוהר שחר)

 

מה קורה למכבי חיפה בשש השנים האחרונות?

"אני לא חושב שיש משהו שאפשר להצביע עליו נקודתית. זה תהליך שקורה להרבה מאוד קבוצות בעולם, אבל במכבי חיפה זה לוקח יותר מדי זמן, בטח לנוכח ההשקעה האדירה של יענקל'ה שחר. צריך לעשות שינוי הרבה יותר בסיסי בקבוצה. הגישה של הקבוצה למשחק צריכה להשתנות. הבעיה היא לא מאמן כזה או אחר, למרות שאני חושב שיש מאמנים מצוינים שלא היו צריכים לשלם את המחיר, כמו סטנוייביץ' ומולנסטיין. אני משוכנע שיענקל'ה יודע את זה. אני בטוח שמכבי חיפה תחזור לימיה הגדולים בקרוב. המועדון צריך לעבור מהפכה בתפיסה הבסיסית, בגישה של הקבוצה למשחק, שכרגע היא קשה לצפייה".

 

שחר הביא ספורט דירקטור, את טור קרלסן, אבל אי אפשר להשוות אותו לג'ורדי קרויף.

"במכבי ת"א הבעלים יושב בקנדה, אז הוא הביא מישהו שינהל את העניינים בארץ. כשיענקל'ה הביא אליפויות וצ'מפיונס אז הוא כן הבין איך מנהלים קבוצת כדורגל ועכשיו הוא לא? אומרים שהוא עייף, אבל יענקל'ה מתעורר בבוקר והולך לישון עם מכבי חיפה. אני משוכנע שמה שעומד לנגד עיניו זה איך לשקם את המועדון".

 

היו לך חילוקי דעות עם שחר?

"כן. היו לנו חילוקי דעות לא מעטים. ויכוחים קשים. היינו מתווכחים בחדר אבל יוצאים משם כאילו כלום לא קרה. הוא היה הבוס ונתן לי יד חופשית לקדם את המועדון. היו לנו הרבה חילוקי דעות לגבי הנוער, אבל הכל ברוח טובה. אני חושב שכדי ששחקני הנוער המוכשרים ייקלטו בבוגרים צריך זמן. המאמנים הישראלים רוצים הכל מהר. מחלקת הנוער של מכבי חיפה זה בית היוצר הכי גדול של הכדורגל הישראלי, ולראיה - עשרות השחקנים שמשחקים בליגות השונות בישראל שגדלו ונולדו בחיפה".

 

לא היה צריך לשלם את המחיר. רנה מולנסטיין (צילום: ראובן כהן) (צילום: ראובן כהן)
לא היה צריך לשלם את המחיר. רנה מולנסטיין(צילום: ראובן כהן)

 

יענקל'ה מתערב למאמנים?

"אני אומר לך בצורה הכי ברורה – בחיים לא. הוא מעולם לא התקשר למאמן לפני משחק ולא מבקש להרכיב שחקן זה או אחר. אולי גם בזה הוא טעה כי הוא מבין בכדורגל. אחרי משחקים הוא היה מביע את דעתו, וזו חובתו וזכותו המלאה".

 

לדעתך הוא מקבל את הכבוד הראוי לו?

"עם ההערכה הגדולה שאני רוחש לאלונה ברקת, הפועל באר-שבע היא לא מכבי חיפה. אלונה לא גרה בבאר־שבע וקיבלה את אות יקיר העיר. יענקל'ה, שהשקיע מאות מיליונים, לא קיבל אפילו תעודת הוקרה מראש העיר. כמי שמסתובב באירופה לא מעט, גם אחרי חמש שנים נוראיות מכבי חיפה היא עדיין שם-דבר ביבשת".

 

היית אחד האנשים הקרובים לשחר. לדעתך הוא יישאר עוד שנים במועדון?

"אני מתפלל בשביל אוהדי מכבי חיפה, ובכלל עבור הכדורגל הישראלי, שיענקל'ה יישאר עוד שנים רבות. כל עוד יש לו את האנרגיות - הוא ימשיך. אני מצפה ממנו לעשות את השינוי והמהפכה הנדרשת כדי שהוא יחזור ליהנות מהקבוצה".

 

"הפועל באר שבע היא לא מכבי חיפה" (צילום: אביהו שפירא) (צילום: אביהו שפירא)
"הפועל באר שבע היא לא מכבי חיפה"(צילום: אביהו שפירא)

 

השנים הרעות לא גורמות לו לייאוש?

"בטח שהוא מיואש. הוא משקיע מאות מיליונים. הוא התורם מספר אחת של העיר חיפה. מי שראה את ההפסד בשבת לאשדוד יצא מיואש. ביציאה שחר נכנס למעלית ולא היה לי את הלב להיכנס איתו. הרגשתי בושה, לא ידעתי מה להגיד אחרי משחק כזה. אני רוצה להאמין שיענקל'ה ימשיך לתמוך במועדון עד שהוא יחזור לגדולתו. למכבי חיפה יש את מספר האוהדים הגדול בישראל. אין קהל כזה, לטוב או לרע. תראה, למשל, את ארגון הקופים הירוקים שהתבגר ודוחף את הקבוצה בכל מצב. מכבי חיפה היא המועדון מספר 1 בישראל ללא ספק".

 

איך אתה רואה את מכבי חיפה ללא שחר?

"לא רוצה לחשוב על זה אפילו".

 

עד כמה חסרה לך מכבי חיפה בשגרה היומיומית?

"הכנתי את עצמי נפשית, רוחנית ופסיכולוגית ליום הזה לפחות שנה מראש ולכן המעבר היה לי קל. יש רגעים בהם אתה מתגעגע ורוצה לבוא ולהשפיע, אבל אלה החיים וצריך להכיר במציאות. אני מלא אנרגיה ולא אשב בבית".

 

מהו הרגע הגדול ביותר שאתה לוקח איתך ממכבי חיפה?

"הגול של אדורם קייסי מול שטורם גראץ. הייתי על הדשא חמישה מטרים ממנו, ואז נפל לי האסימון והבנתי מה זה קבוצה ישראלית ראשונה בצ'מפיונס. זה אחד הרגעים הכי מרגשים של הכדורגל הישראלי. בדיוק נכנסתי לתפקיד והודיעו לי שאי אפשר לשחק בארץ. הייתה לוגיסטיקה אדירה להכין את המשחקים בטורקיה, בבולגריה, בהולנד ובקפריסין. היה קשה מאוד, בית ספר לחיים, בסופו של דבר קיבלנו מאופ"א תשבחות על הארגון".

 

איזה רגע תעדיף לשכוח?

"הפסקת החשמל באצטדיון ר"ג במשחק מול רוזנבורג. הובלנו 0:2 והיינו עם רגל וחצי בצ'מפיונס. פתאום כבה החשמל והם קיבלו אנרגיות חדשות. פאול מיותר של באדיר והגול המטופש הזה שספגנו – אנשים שעמדו לידי רצו להזמין לי אמבולנס – זה הרגע הכי קשה שלי במועדון".

 

מה אתה חושב על אוהדי מכבי חיפה?

"עשו הרבה מאוד סקרים, למכבי חיפה יש הכי הרבה אוהדים בארץ – מקריית-שמונה ועד אילת. את הנשמה שלי השקעתי בבניית המחלקה של קשרי אוהדים. מ-6,000 מנויים עלינו ל-18 אלף לפני שנתיים".

 

"למכבי חיפה יש הכי הרבה אוהדים בארץ" (צילום: ראובן כהן) (צילום: ראובן כהן)
"למכבי חיפה יש הכי הרבה אוהדים בארץ"(צילום: ראובן כהן)

 

מה דעתך על כל מה שקרה עם יוסי בניון?

"יוסי הוא אחד השחקנים הגדולים בתולדות הכדורגל הישראלי, גם בזכות מכבי חיפה, אבל הוא עשה טעות קשה. שחקן בוגר חייב להבליג כשמקללים אותו. הוא הגיב באימפולסיביות מיותרת. מה שהוא עשה בגמר הגביע זה מעשה שלא ייעשה. הוא עשה טעות".

 

למה יניב קטן, אחד הסמלים של המועדון, לא קיבל תפקיד במכבי חיפה?

"אני במחלקת הנוער דרשתי שכל בעלי התפקידים המקצועיים יהיו שחקני עבר. אם קטן יבחר להתחיל בקידום שחקנים זה יהיה כבוד גדול עבור המועדון". 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אביהו שפירא
איתמר צ'יז'יק
צילום: אביהו שפירא
מומלצים